در چهارمین همایش همای هنر مطرح شد؛

سازمان میراث فرهنگی از هنرمندان صنایع دستی حمایت نمی‌کند/ صادرات ۳۰۵ میلیون دلاری فرش

مسئول درجه‌بندی هنرمندان صنایع دستی گفت: در سازمان میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ای برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی نیست.

سازمان میراث فرهنگی برنامه ای برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی ندارد/ صادرات ۳۰۵ میلیون دلاری فرش در 10 ماه اخیربه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین همایش همای هنر و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی و هنرهای سنتی امروز در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم، شریف زاده مسئول درجه بندی هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، در بخشی از چهارمین همایش همای هنر گفت: آنچه  ما به عنوان هنرهای سنتی از آن یاد می کنیم، شناسنامه ما و فرهنگ اصیلمان است.این فرهنگ و هنر به سادگی به دست نیامد که به سادگی از دست بدهیم.با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم متوجه شدیم که آنچه از اصل باقی مانده بود چیزی بجز ظاهر نبود و صنایع دستی وضعیت نابسامانی داشت البته شاید برخی از افراد بگویند پیش از این نمایشگاه هایی برگزار میشد که هزینه ای را برای هنرمندان نداشت اما در واقع ظاهر شکننده ای از صنایع دستی باقی مانده بود که برخی مواقع شکست.

وی افزود: صنایع دستی در گذشته جایگاه خوبی در مجامع بین المللی داشت؛ اما در سالهای گذشته چنین جایگاهی را از دست دادیم. ما حتی حق عضویت را به جامعه بین المللی پرداخت نمی کردیم و ممکن بود از این جامعه تعلیق شویم. البته امروز مجددا جایگاهمان را در مجامع بین المللی به دست آوردیم. ویران کردن بسیار ساده است و بازسازی بسیار سخت و این بازسازی حمایت زیادی می خواهد؛ البته امیدوارم فقط به ثبت شهرهای جهانی فکر نکنیم و به نگهداری از این شهرها هم فکر کنیم. امروز بهتر است وضعیت بیمه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی پیگیری شود.

شریف زاده اظهار داشت: نزدیک به۲۰سال است که طرحی به نام دانشگاه هنرهای سنتی مطرح شده و در این مدت ما به دنبال تأسیس یک دانشگاه مختص به هنرهای سنتی هستیم؛ زیرا معتقدیم که هنرهای سنتی باید به شکل استاد _شاگردی آموزش داده شوند و دانشگاه هایی که با روش ترمی واحدی تدریس می کنند، نمی توانند هنرهای سنتی را آموزش دهند. البته این دانشگاه اگرچه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد، اما هنوز تاسیس نشده است.

وی افزود: کاری که ما در سال های گذشته در حوزه ارزیابی هنرمندان انجام می دهیم، سالهاست انجام می شود؛ اما در سازمان میراث فرهنگی هیچ برنامه ای برای حمایت از هنرمندان نداریم. زمانی اگر می گفتند این ارزیابی ها به چه درد هنرمندان می خورد، می گفتیم جایگاهی را در قطعه هنرمندان برای هنرمندان درجه یک صنایع دستی داریم اما امروز آن را هم نداریم؛ البته کارهایی در این زمینه شده است که امید است نتیجه مطلوبی داشته باشد.

سپس یاوری استاد دانشگاه، در بخش دیگری از چهارمین همایش همای هنر گفت: من فکر می کنم صحبت از جایگاه هنرمندان صنایع دستی برای جمعی دردآشنا آن چنان ضرورتی در اینجا نداشته باشد. امروز اگر تاریخ ایران را مرور کنیم، متوجه می شویم که هنرمندان هنرهای سنتی آدم های با معرفت و متدینی بودند و میخواستند تجربه های خودشان را منتقل کنند؛ اما ما برنامه می خواهیم. در سال ۲۰۰۳ میلادی بخش میراث معنوی یا میراث ناملموس پدید آمد؛ اما ما تا سال ۲۰۱۰ میلادی هیچ فعالیتی نداشتیم. پس ما در این زمینه قصور کردیم و حداقل ۷یا۸سال را از دست دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته هر زمان که اقتصاد تک محصولی مان دچار مشکل می شد، سراغ صنایع دستی می آمدیم. البته من خوشحالم که در سال گذشته توانستیم ۲۳۷ میلیون دلار صادرات صنایع دستی بجز فرش داشته باشیم و در ۱۰ ماهه اخیر ۳۰۵میلیون دلار صادرات فرش داشتیم.

همچنین؛ علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: هنرمند صنعتگر محل تلاقی هنر و صنعت است و فکر می کنم هنر جلوه گاهی برای اندیشه های زیباست و هنرمند برای به ظهور رساندن اندیشه های نابش از هنر استفاده می کند؛ آنها را به اثر هنری تبدیل می کند؛ از صنعت بهره می گیرد و به آن حجم می دهد.

وی افزود: چند روز پیش وقتی در جشنواره فجر دیدم که جوانان مسیر پیشکسوتان صنایع دستی را ادامه می دهند، خوشحال شدم.ما هم تلاش می کنیم تا صنایع دستی اوقات و روزگار بهتری را سپری کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: به نظر می رسد باید در فروش آثار به هنرمندان کمک کنیم؛ البته در این خصوص طرح هایی وجود دارد که بحث اشتغال زایی روستایی مهمترین آنهاست.تجاری سازی نیز طرح دیگری است که می توان با آن مشخصات بازاریابی را رعایت کرد و بازار ایجاد کرد. بخش بعدی این است که آثار فاخر صنایع دستی به صورت فله ای فروخته نشوند و این آثار صاحب برند شوند. ما باید بازارهای هدفمان را بشناسیم.

مونسان گفت: رفع مشکل بیمه هنرمندان به دلیل بدهکاری که در این بخش به تامین اجتماعی وجود دارد، کمی دشوار است؛ اما ما همه تلاشمان را برای بهبود وضعیت صنایع دستی می کنیم. در بوم گردی ها باید از آثار صنایع دستی استفاده شود.

سپس؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: ما هر چه داریم از هنرمندانی داریم که مهجورند و در سایه زندگی می کنند؛ اما سایه شان بالای سر ماست. ما امروز از پیشکسوتان هنرهای سنتی تجلیل می کنیم؛ البته آنها به این کار نیازی ندارند اما ما به این قدردانی نیاز داریم زیرا با این کار از فرهنگمان تجلیل می کنیم.

وی افزود: ما باید دوباره فرهنگ کار کردن را در جامعه احیا کنیم و این را در جامعه نهادینه کنیم.

نامور مطلق در پاسخ به اعتراض هنرمندان، درباره پیگیری نکردن بیمه هنرمندان گفت: بیمه هنرمندان بار زیادی را بر دوش دولت می گذارد؛ ولی همین هنرمندان فرهنگ ما را ساخته اند و باید برای برقرار کردن بیمه آنها کاری کرد.

وی در خصوص تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان گفت: آقای رئیس جمهور حکم را به ما نداده؛ به نظر می رسد که سازمان میراث فرهنگی در خصوص تاسیس این دانشگاه اولی است. البته این دانشگاه اگر در سازمان میراث فرهنگی برپا ننشود، لاجرم در جای دیگری تاسیس می شود.

معاون صنایع دستی کشور گفت: با طرحی که در مجلس مطرح شده هنرمندان به زودی صاحب صندوق می شوند. هم اکنون طرح اهدای جهیزیه نیز به مجلس پیشنهاد داده شده است و بحث این است که دومیلیون تومان از ۱۵میلیون تومانی که به عنوان کمک هزینه  ازدواج در نظر گرفته شده است، به خرید صنایع دستی اختصاص پیدا کند و اشتغال زایی این عرصه دو برابر شود.

گفتنی است؛ در چهارمین همایش همای هنر از استادان فقید اصغر کاشی تراش اصفهانی و جواد شفائی از بزرگان عرصه چوب یاد شد.


انتهای پیام/

چهارمین همایش همای هنر و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.