شکوفایی استعداد‌های ورزشی همگام با سی و نهمین بهار انقلاب

مسابقات ورزشی مختلفی هر ساله به مناسبت گرامیداشت دهه فجر در سراسر ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر ساله با فرا رسیدن ایام دهه فجر بسیاری علاوه بر یاد آوری خاطرات شنیدنی انقلاب اسلامی به یاد اتفاقات شیرین دوران مدرسه و تکاپوی نوجوانان و جوانان در مدارس می‌افتند. مسابقات ورزشی دهه فجر که هر ساله با همین عنوان در سراسر کشور برگزار می‌شود قدمت زیادی دارد و کمتر کسی در جامعه پیدا می‌شود تا با این مسابقات خاطره نداشته باشد.
این مسابقات ورزشی تنها مختص افراد خاص نیست. هر ساله از مدارس ابتدایی تا دانشگاه‌ها، فدراسیون‌های ورزشی، ادارات و نهاد‌های مختلف میزبان مسابقاتی با همین عنوان هستند. چه بسا افرادی که امروزه در ورزش کشور خوش می‌درخشند و استعداد یابی آن‌ها از همین مسابقات صورت گرفته است.

تاریخچه مسابقات دهه فجر

مسابقات ورزشی دهه فجر پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و به مناسبت این ایام خاص نام گذاری و برگزار شد. پس از گذشت زمانی نزدیک به ۴۰ سال، قدمت برخی از این رقابت‌ها بسیار زیاد شده است. مسابقات دهه فجر نه تنها یک جشنواره ورزشی است بلکه همواره کمک زیادی به رشد ورزش و توسعه آن در برخی نقاط کشور شده است. این رقابت‌ها همان طور که پیش از این هم اشاره شد نقش بسزایی در شناخته شدن برخی استعداد‌ها داشته و در طول سالیان مختلف جنبه رسمی تری پیدا کرده است.

وحید مرادی دبیر فدراسیون قایقرانی کشورمان گفت: در فاصله یک سال پس از انقلاب اسلامی مسابقات دهه فجر برای گرامی داشت انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز به کار کرد. در این سال‌ها به بهانه برگزاری این رقابت‌ها کشورمان میزبان تیم‌های خارجی بسیاری بوده است، مسابقات گرامی داشت دهه فجر رفته رفته شکل گرفت و به شکل امروز درآمد.

مرادی تصریح کرد: برگزاری رقابت‌های گرامی داشت دهه فجر اجباری نیست، اما از گذشته سازمان ترتبیت بدنی و امروز وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌ها برای برگزاری این رقابت‌ها توصیه‌هایی داشته اند و هر فدراسیون بر اساس شرایط، بودجه، تقویم‌های آسیایی و جهانی خود به برگزاری رقابت‌های گرامی داشت دهه فجر اقدام کرده است.

مسابقات رسمی (فجر کاپ)

مسابقات ورزشی دهه فجر شاید در ابتدا تنها به صورت یک مجموعه مسابقات داخلی بود، اما از دهه ۶۰ شمسی و ابتدای دهه ۷۰ شمسی در رشته‌های مختلف این مسابقات به صورت بین المللی شروع به کار کرد و حالت جدی و رسمی تری به خود گرفت. به طور مثال اکنون برخی از این رشته‌ها با در نظر گرفتن جوایز خاص تیم‌های مختلفی را از سراسر جهان به ایران می‌آورند. همچنین برخی از این رقابت‌ها اکنون از امتیاز در رنکینگ جهانی برخوردارند.

فدراسیون‌های بدمینتون و تکواندو از جمله فدراسیون‌هایی هستند که این روز‌ها این مسابقات را بسیار جدی برگزار می‌کنند و هر ساله میزبان تیم‌های مختلفی از سراسر جهان هستند. این روز‌ها بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی این مسابقات را به صورت بین المللی برگزار می‌کنند و عده‌ای دیگر آن‌ها را به صورت استانی و کشوری برگزار می‌کنند به طور مثال این روز‌ها هیئت‌های هندبال و بسکتبال در سراسر کشور به مناسبت این ایام برنامه‌های خاصی دارند. همچنین قرار است تا در این 2 رشته مسابقاتی به صورت کشوری برگزار شود و یا این که یکی از هفته‌های مسابقات در حال برگزاری به این نام، نام گذاری شود.

فدراسیون تنیس روی میز امسال همزمان با این ایام میزبان رقابت‌های "هوپس" آسیای میانه است. این فدراسیون علاوه بر آن که در شهر‌های مختلف مسابقات مختلفی در این ایام دارد این مسابقات بین المللی را هم با همین عنوان نام گذاری کرده است.

مهرداد علی قارداشی رئیس فدراسیون تنیس روی میز کشورمان در همین خصوص بیان داشت: مسابقات دهه فجر هر ساله در کشور به صورت استانی، کشوری و حتی بین المللی برگزار می‌شود. این مسابقات قدمت زیادی دارد و کمک قابل توجه‌ای به ورزش کشور داشته است.

فدراسیون تنیس روی میز در این سال‌ها این مسابقات را در بخش‌های مختلف برگزار کرده است و سابقه برگزاری این مسابقات به صورت بین المللی همراه با رنکینگ جهانی را در کارنامه دارد. امسال هم مسابقات هوپس آسیای میانه با همین عنوان نام گذاری شده است. در کنار این برنامه‌ها به صورت کشوری برخی از فدراسیون‌ها اقدام به برگزاری این رقابت‌ها در سطح بین المللی کرده اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات فجر کاپ بدمینتون که قرار است امسال به میزبانی زنجان برگزار شود اشاره کرد.

این رقابت دارای رنکینگ جهانی است و هر ساله ورزشکاران زیادی از سراسر جهان برای حضور در آن به ایران می‌آیند. علی موذن دبیر فدراسیون بدمینتون کشورمان در همین خصوص عنوان کرد: مسابقات دهه فجر بدمینتون از سال ۱۳۶۹ دارای رنکینگ جهانی شد و از آن سال به بعد این رقابت هر ساله به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود.

او افزود: این مسابقات بر روی سایت جهانی وجود دارد و ما از کسی برای حضور در آن دعوت نمی‌کنیم بلکه بازیکنان هر ساله خودشان انتخاب می‌کنند و فدراسیون جهانی هم به ما اسامی شرکت کنندگان را ارائه می‌دهد.

دبیر فدراسیون بدمینتون کشورمان در ادامه بیان کرد: امسال رقابت‌های ما با حضور ۱۵ تیم خارجی برگزار می‌شود این رقابت‌ها دارای جایزه ۲۵ هزار دلاری است و حدود ۸ بازیکن با رنکینگ زیر صد جهان هم در آن حضور دارند. همچنین ۳۰ ورزشکار در گروه آقایان و ۲۵ ورزشکار خانم هم به نمایندگی از کشورمان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

هم اکنون پس از گذشت ۳۹ سال از برگزاری مسابقات جام فجر در ایران، برخی از رشته‌ها در تقویم بین المللی فدراسیون مرجع و بین المللی ثبت شده است و در روز‌های منتهی به دهه پیروزی انقلاب اسلامی فدراسیون‌های ورزشی تدارک وسیعی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رقابت‌ها در نظر می‌گیرند.

در پایان این گزارش بد نیست به این نکته اشاره کنیم که همواره شرکت نمایندگان کشورمان در این مسابقات و رقابت با نمایندگان دیگر کشور‌ها کمک زیادی به وضعیت رنکینگ‌ها و جایگاه نمایندگان کشورمان در مسابقات مختلف داشته است. همچنین رقابت‌های دهه فجر باعث شده تا عنوان‌های مختلفی هم در کارنامه ایران ثبت شود.

انتهای پیام /

نگاهی به مسابقات دهه فجر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار