چرا برای اموات نماز خوانده می‌شود؟

آنچه به این نام در بین مردم معروف شده است نماز شب اول قبر یا نماز لیله الدفن یا صلاه الهدیه می‌باشد و آن نمازى است که در شب اول دفن مؤمن براى او خوانده می‌شود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علت این که برای اموات نماز خوانده می‌شود چیست؟ و چرا در نماز میت طهارت لازم نیست و مانند دیگر نماز‌ها سجده و رکوع ندارد؟

امام رضا علیه السّلام در روایتی پیرامون علّت اقامه نماز برای مردگان فرموده اند: به این وسیله برای میّت شفاعت کرده و دعا کنند خداوند او را بیامرزد چه آن که در هیچ وقتى از اوقات انسان نیازمندتر به طلب آمرزش و دعا از آن ساعت نمى‏ باشد [۱].

خواندن نماز بر میّت، بدون طهارت جایز مى‏ باشد، زیرا در این نماز رکوع و سجود نیست بلکه دعا و سؤال رحمت است و در هر حالى مى‏ توان دعا نمود و از خدا سؤال حاجت کرد چه در حال طهارت و چه در غیر آن و وضو، فقط در نمازى واجب است که رکوع و سجود دارد [۲].


بیشتربخوانید: نماز وحشت و یا نماز لیله‌الدفن چگونه خوانده می شود؟


نماز میّت با دیگر نماز‌ها به خاطر نداشتن سجده و رکوع تفاوت دارد زیرا مقصود از این نماز تذلّل و خضوع و خشوع نمى‏ باشد بلکه مراد شفاعت کردن از بنده ‏اى است که از دنیا رفته و بدین وسیله از بازماندگان جدا گردیده است [۳].

پی نوشت:
[۱]- علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۱، ص. ۸۴۵
[۲]- علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۱، ص. ۸۴۹
[۳]- علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۱، ص. ۸۴۷

منبع:انوارطاها

انتهای پیام/

علت این که برای اموات نماز خوانده می‌شود چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
اطلاعات خوبی بود