در گفت‌و‌گوی ویژه خبری مطرح شد؛

نامه رهبری یک نامه پدرانه است/ نباید قصور درباره نامه امام به گورباچف را در مورد نامه رهبری تکرار کنیم

ابعاد نامه رهبری معظم انقلاب به جوانان غربی موضوع برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوازدهم آذرماه بود.

نامه رهبری یک نامه پدرانه و حکیمانه است/ نباید قصور تاریخی درباره نامه حضرت امام به گورباچف را در مورد نامه رهبری نیز تکرار کنیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نامه رهبری معظم انقلاب به جوانان غربی و تاثیرات آن موضوع برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوازدهم آذرماه بود که با حضور حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل استراتژیک و حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

 مقدم‌فر با اشاره به بایکوت خبری رسانه‌های غربی در مورد نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپای غربی گفت : در صد رسانه، تنها دو رسانه به صورت گزینشی و انتخابی نامه رهبری را منتشر کردند. غربی‌ها متوجه شدند که نامه‌ها چه مضامینی دارند و آن‌ها احساس کردند که این نامه ها منتشر شود؛ دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: نامه‌ها مطرح می‌کرد که اسلامی که غربی‌ها معرفی می‌کنند درست نیست و خودتان اسلام را مطالعه کنید . وقتی کار پیش رفت ما متوجه شدیم که آن ها قرارگاهی را مستقر کردند تا این نامه‌های منتشر شده دیده نشود.

کارشناس مسائل استراتژیک گفت : غربی‌ها در فضای مجازی و به خصوص توییتر با نامه‌ها مقابله کردند و فضای رسانه‌ای سخت و انسدادی بود.

 مقدم فر درباره مخاطب نامه رهبری گفت : نامه رهبر انقلاب جنبه ملی و دیپلماتیک نداشت، تاریخ نشان می‌دهد اگر بزرگان می‌خواستند با مردم ارتباط عاطفی برقرار کنند و موضوع مهمی را عنوان کنند از نامه استفاده می‌کردند.

وی یادآور شد: امروز مارکسیست به تاریخ پیوسته و لیبرالیسم با چالش‌های اساسی مواجه شده و غرب دچار بحران‌های اساسی شده است‌. ما نباید قصور تاریخی درباره نامه حضرت امام به گورباچف را در مورد نامه رهبری نیز تکرار کنیم.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اهمیت نقش نخبگان در بسط ابعاد نامه رهبر انقلاب گفت : نامه رهبری یک رساله است که پیامی در آن نهفته است .

مقدم فر عنوان داشت: امروز در غرب یک بحران عمیق ایدئولوژیک وجود دارد که نظام سلطه سعی می کند آن را بپوشاند.

 در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری حجت‌الاسلام و المسلمین  سعید رضا عاملی رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران عنوان داشت: ما در دوره‌ای قرار گرفتیم که فضای مجازی سرمایه اجتماعی را افزایش داده است. محتوای یک صفحه نامه رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا وزن دریافت خود را مشخص می کند و با انزوای خبری نمی توان آن را محدود کرد.

وی یاداور شد : با استفاده از خبرگزاری های بزرگ همچون آسوشیتدپرس نمی‌توان بایکوت به وجود آورد . در نسل جوان غرب عصبیت کاهش پیدا کرده، چرا که آن ها در معرض اخبار مختلف قرار گرفته اند.

عاملی تاکید کرد : عقلانیت در جهان افزایش پیدا کرده و لایه مردم یک لایه قابل اعتنایی است.

رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار کرد: نامه رهبری خطاب به ضمیر آگاه بود. این نامه یک نامه پدرانه و حکیمانه است که از ظلم ممانعت می‌کند.  رهبری در نامه به جوانان اروپا و آمریکا شرمندگی موضوع فلسطین را به رخ ظالمان کشیدند.

وی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند یا با ما هستید یا بر ما، گفت: انها به خاطر بن لادن ۴۰۰ هزار نفر از مردمان مظلوم افغانستان را کشتند و این نشانه شکل‌گیری بی‌رحمی اجتماعی است .

عاملی با اشاره به اینکه آمریکا اقدام به ژاپن‌هراسی ‌نیز کرده است، افزود: ژاپن‌هراسی که از سوی آمریکا صورت گرفت آنقدر گسترده بود که وقتی بمب‌های شیمیایی به ناکازاکی و هیروشیما پرتاب شد افکار عمومی مطرح می‌کردند که چرا بمب به همه نقاط ژاپن پرتاب نشده است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد : آمریکا مرکز و مرجع فساد در سطح بین‌الملل است، به همین خاطر مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی نامه می‌نویسند.

 عاملی با اشاره به اینکه ۸ هزار کلاهک هسته ای در آمریکا وجود دارد، گفت: روس ها سلاح شیمیایی خود را از بین بردند، این در حالی است که آمریکا برای از بین بردن سلاح شیمیایی خود اقدام نکرد، فاجعه ای که نسبت به کودکان عراق توسط بمب های شیمیایی آمریکا انجام شد فاجعه‌ای بسیار بزرگ بود، به طوری که تحریم آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن ده‌ها کودک عراقی شد ، چطور انسان به این سطح پایین از انسانیت در قرن بیست و یکم تنزیل پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه سلطه دولتمردان آمریکایی اگر ده‌ها نفر کشته شوند برایشان مسئله‌ مهمی نیست، گفت: مقام معظم رهبری در نامه دوم از اندیشه خشونت صحبت می کنند، لذا غرب ایدئولوژی نفرت را در سطح بین الملل تولید کرده و می‌کند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده نکرده ایم، افزود: پیام روز قدس مقام معظم رهبری در لندن یکبار در گاردین و ایندیپندنت چاپ شد، ولی صهیونیست‌ها از گاردین به دلیل انتشار نامه رهبری شکایت کردند.

مقدم فر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه نهادها و دستگاه‌های رسمی یکی از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در خارج از کشور محسوب می‌شوند، گفت : انتظار ما از دستگاه ها بیشتر از این است، نامه مقام معظم رهبری جنبه مردمی دارد و لذا نامه ایشان دیپلماتیک نبوده است.

 وی با اشاره به اینکه ظرفیتی که در نامه مقام معظم رهبری وجود دارد می تواند مسیر فعالیت نهادهای فرهنگی را در خارج از کشور تغییر دهد اظهار کرد: باید روش ها، تاکتیک ها و تکنیک ها در این خصوص تغییر کنند، لذا باید تمامی نهادهای فرهنگی در خارج از کشور برای این حرکت بسیج شوند.

عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی گفت: به دلیل فشارهایی که امپراطور خبری برای بایکوت کردن چنین مواضعی دارد، متاسفانه با حمله گسترده مانع از انتشار نامه مقام معظم رهبری شدند، اما تلاش‌های خوبی توسط نمایندگی های ما در سازمان فرهنگ و سایر نهادهای فعال در عرصه بین الملل صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار