معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در نشست خبری مطرح کرد:

مقدمات اجرای طرح جامع شناسنامه‌ قرآنی فراهم شد/ ​احتمال برگزاری نمایشگاه قرآن در فصل بهار

فقهی‌زاده گفت: مقدمات لازم برای اجرای طرح شناسنامه‌ قرآنی به صورت آزمایشی​ در چند استان‌ فراهم شده است.

مقدمات اجرای طرح جامع شناسنامه‌ قرآنی فراهم شد/ ​تلاش برای بسترسازی مجازی با هدف آموزش‌ معارف دینیبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولین نشست خبری خود با اهالی رسانه و مطبوعات، درخصوص برنامه های چهار ساله این سازمان قرآنی گفت: هدف کلی معاونت در یک کلمه خارج کردن قرآن از مهجوریت و وارد کردن آن به سیره علمی و عملی زندگی مردم است چرا که آموزه‌های قرآن ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ملی ما دارد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما به آمیخته شدن فرهنگ دینی مان به عناصر پاک اسلام افتخار می‌کنیم. اگر چنین معاونتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته، به دلیل تاریخ اسلامی کشور ماست که با آموزه های ناب اسلامی همدل و هم سخن است.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما بر اساس آرمان‌های دینی شکل گرفته است؛ لذا باید آموزه‌های دینی را هرچه بیشتر بشناسیم و به آن عمل کنیم.

فقهی زاده با اشاره به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت و همکاری با دیگر حوزه های دینی فرهنگی کشور اظهار کرد: در ماه‌های گذشته که اداره معاونت آن را برعهده گرفتم، با روند خوبی مواجه شدم و از موسسات مردم نهاد و طرح‌های محدودی درحد توان حمایت شد.

وی با اشاره به آغاز طرح سامانه جامع قرآنی کشور گفت: با نگاه ملی و فراسازمانی هر آنچه مربوط به حوزه‌ فعالیت های قرآنی کشور است، در طرح سامانه جامع قرآنی کشور ثبت شده است؛ اما هنوز به طور جدی به جریان نیفتاده و در ابتدای راه است. همچنین مقدمات لازم برای اجرای طرح شناسنامه‌ قرآنی به صورت آزمایشی​ در چند استان‌ فراهم شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیش از پیوستن بنده به معاونت قرآن و عترت، کار بزرگی تحت عنوان برپایی استودیوی بزرگ سمعی بصری قرآنی در استان‌های قم، تبریز، مشهد، تهران و یزد انجام گرفته است.

فقهی زاده در ادامه بیان کرد: اولویت کاری من نگاه ویژه به عترت است. دومین حوزه کاری بنده بسترسازی مجازی برای آموزش قرآن و عترت است که با تولید محصولات فرهنگی و قابل دسترس برای سنین مختلف ممکن می‌شود.

وی افزود: معاونت قرآن و عترت یکی از تخصصی‌ترین معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نباید کارها نیمه کاره رها شوند. به همین منظور با برجسته‌ترین و با سابقه‌‌ترین محققان جلسه خواهیم داشت که کارگروه ادبیات، قرآن و رسانه شکل گیرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل و تأسیس دو حوزه مشاوره‌ای در معاونت قرآن و عترت خبر داد و گفت: دو حوزه مشاوره‌ای در بحث فعالیت‌های قرآن و عترت بین‌المللی و دیگری در بحث آموزش‌ها و فعالیت های الکترونیکی شکل خواهد گرفت.

فقهی زاده عنوان کرد: دیگر تصمیم‌گیری ما بر گسترش تعامل با صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که در نخستین گام کار مشترکی با شبکه چهار سیما انجام شده است. به طوری که روز چهارشنبه همزمان با ولادت پیامبراکرم (ص) به مدت پنج ساعت برنامه‌ خواهیم داشت و از آقای حیدریان معاونت سینمایی دعوت کرده ایم. همچنین ما دوره‌های کوتاه مدتی برای تربیت مربیان قرآن برگزار می‌کنیم. 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخصوص تولید محصولات فرهنگی قرآنی گفت: نیمی از فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت را معطوف به عترت می‌دانم. عترت جدای از قرآن نیست و یکی از طرح‌های مهم ما تولید محتوا در این رابطه است. به همین منظور آثار جدی قرآن و عترت را در در کنار متن قرآن و نهج‌البلاغه ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد جابجایی بودجه در عرصه قرآنی وجود دارد و ان‌شاءلله در سال جدید (۱۳۹۷) جان تازه‌ای به این بخش خواهیم بخشید.

فقهی‌زاده همچنین در خصوص زمان برپایی نمایشگاه قرآن در سال 1397 بیان کرد: سعی داریم این دوره‌ از نمایشگاه را در مدت سه هفته در فصل بهار برگزار کنیم اما در تکاپوی رساندن مدت نمایشگاه به یک ماه هستیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار