مدیر کل حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور:

شناسایی عاملان تخریب خانه تاریخی نائل در اصفهان

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت: پیگیری برای شناسایی عاملان تخریب خانه تاریخی نائل اصفهان ادامه دارد و این خانه تاریخی باید عین‌‌ به‌ عین ساخته شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غلامرضا میثاقیان گفت: بیش از پنج دانگ این خانه در مالکیت سازمان میراث ‌فرهنگی است و اقدام هایی برای سامان دهی و مرمت آن که متعلق به دوران صفوی است انجام شده بود.

وی که برای بررسی‌ های کارشناسی درباره خانه تاریخی نائل هم‌ اکنون در اصفهان حضور دارد، تصریح کرد: شواهد و بررسی ‌ها نشان می دهد که این خانه تاریخی با لودر تخریب شده است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی افزود: اینکه این تخریب را چه‌ کسی انجام داده از حیطه کاری ما خارج و بر عهده دستگاه‌ قضایی است.

وی افزود: برای بررسی ‌های بیشتر ابعاد این موضوع، تیمی متشکل از کارشناسان معاونت حقوقی، مجلس و امور استان‌ها، یگان حفاظت و نیز دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اصفهان آمده‌اند.

میثاقیان ادامه داد: امروز نیز جلسه ‌ای درخصوص خانه تاریخی نائل تشکیل و مقرر شد مستند سازی بنا تکمیل و بر اساس عکس ‌ها و اطلاعات موجود تزیینات داخلی این بنا نیز مستندسازی شود.

وی با بیان اینکه اکنون فقط یک اتاق از این بنای تاریخی سالم مانده است، تصریح کرد: متأسفانه همسایه ‌ها و مردم محلی نسبت به تخریب خانه نائل بی‌ توجهی کردند زیرا تخریب این خانه ساعت ‌ها بطول انجامیده و اطلاع‌ رسانی از سوی آنها انجام شده است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی، خواستار تلاش بیشتر برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه حفط آثار تاریخی کشور شد و افزود: اگر مردم متوجه ارزش و اهمیت بناهای تاریخی نشوند تلاشی نیز برای نگهداری آن انجام نمی‌ دهند.

وی با بیان اینکه حفاظت از مواریث فرهنگی باید به مطالبه مردم تبدیل شود خاطرنشان کرد: این بنا نباید به بنایی متروکه تبدیل می‌ شد، زیرا همین مسئله نیز نقش مهمی در تخریب آن ایفا کرد.

میثاقیان تصریح کرد: چنانچه فردی در این بنا ساکن بود یا از این بنا بهره ‌بردای می‌ شد، شاهد تخریب این بنای تاریخی نبودیم.
اثر ثبت شده « خانه تاریخی نائل» متعلق به دوره صفویه در روزهای اخیر در بافت کهن شهر اصفهان تخریب شد.
این بنای تاریخی در اواخر دوره صفویه ساخته شده و در هفتم مهرماه سال 1354 با شماره 1102 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

خانه تاریخی سید جواد نائل مربوط به اواخر دوران صفویه در کوچه مسجد مصری در محدوده میدان قدس (طوقچی ) اصفهان واقع شده است.

 

انتهای پیام/م

 

تخریب خانه تاریخی نائل در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.