باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آیا سرطان سینه با نمونه برداری در بدن پخش می شود؟

رئیس کمیته تصویربرداری بیماری‌های زنان انجمن رادیولوژی ایران درباره باور خانم‌ها مبنی بر پخش سرطان با نمونه برداری توضیحاتی داد.

آیا سرطان سینه با نمونه برداری در بدن پخش می شود؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان و ایران است و سالانه شمار زیادی از خانم ها به دلایل مختلفی چون ترس از سرطان در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می کنند، جان خود را از دست می دهند.

یکی از باورهای غلط بسیاری از مردم در سرطان های مختلف همچون سینه این است که با بیوپسی یا نمونه برداری با سوزن یا به اصطلاح مردم دستکاری بافت سرطانی بیماری در کل  بدن پخش می شود و فرد جان خود را از دست می دهد به همین منظور سراغ  رئیس‌ کمیته‌ تصویربرداری‌ بیماری‌های زنان و پستان انجمن رادیولوژی‌ ایران رفتیم و درستی یانادرستی این موضوع را جویا شدیم.

معصومه گیتی دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس‌ کمیته‌ تصویربرداری‌ بیماری‌های زنان و پستان انجمن رادیولوژی‌ ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به باور غلط‌ مردم نسبت به نمونه‌برداری با سوزن یا دستکاری‌ سینه در تشخیص‌ سرطان، گفت: اکنون در دنیا و در بین بیشتر جراحان ایران بیمار مبتلا به سرطان سینه را بدون بیوپسی یا نمونه‌برداری با سوزن به اتاق عمل نمی‌برند‌.

بیوپسمی بهترین راه برای انتخاب روش درمان سرطان سینه

وی ادامه داد: اگر قبل از جراحی سینه‌ بیوپسی‌ انجام شود، نوع سرطان و رفتار سلول‌های سرطانی با کمک تست‌های تخصصی تشخیص‌ داده می‌شود که در نتیجه جراح می‌تواند بهترین تصمیم‌گیری را برای جراحی و روش درمانی‌ بگیرد.

رئیس‌ کمیته‌ تصویربرداری‌ بیماری‌های زنان و پستان انجمن رادیولوژی‌ ایران، عنوان کرد: با توجه به سن بیمار، نتایج ماموگرافی، سونوگرافی، پاتولوژی‌ و تست‌های تشخیصی‌ همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا بیمار مبتلا به سرطان سینه خوب به درمان پاسخ می‌دهد یا نه؟  و جراح می‌تواند تصمیم‌گیری کند که فقط توده سرطان را خارج کند یا کل سینه را بردارد‌.

وی افزود: جراح پس از انتخاب بهترین روش برای درمان سرطان سینه‌ تصمیمات خود را با بیمار در میان می‌گذارد تا بیمار در تصمیم‌گیری آگاهی کامل داشته باشد‌.

گیتی‌ تصریح‌ کرد: اغلب جراحان که روی سرطان سینه کار می‌کنند ترجیح می‌دهند که همه اطلاعات در مورد توده و نوع آن را قبل از جراحی داشته باشند و یکی از بهترین روش‌ها برای اطلاع از نوع توده بیوپسی‌ است.

 ترس 60 درصد خانم ها از نمونه برداری سرطان

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 60 درصد‌ خانم هایی که در روش های تصویربرداری چون ماموگرافی و سونوگرافی توده در بافت سینه شان دیده شده است، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا با بیوپسی‌ یا نمونه‌برداری‌ با سوزن توده سرطانی در بدن پخش می‌شود.

وی عنوان کرد: اکنون حتی بسیاری از پزشکان در مواردی‌ که توده سرطانی بزرگ باشد و فرد نیاز به شیمی‌ درمانی برای کوچک کردن توده داشته باشد بدون بیوپسی  شیمی‌ درمانی را شروع نمی‌کنند.

گیتی‌ گفت: اگر در نمونه‌برداری با سوزن متوجه شویم که توده تشخیص‌ داده شده سرطانی است بیمار باید ظرف یک هفته تا 10 روز تحت عمل جراحی قرار گیرد.

سرطان سینه با نمونه برداری پخش نمی شود

وی با بیان اینکه در تمام دنیا هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که بیوپسی موجب انتشار سرطان سینه و پخش شدن سلول های سرطانی در بدن می‌شود، ادامه داد: اگر با نمونه‌برداری مشخص شود توده ای که در ماموگرافی‌ یا سونوگرافی‌ دیده شده است، سرطانی نیست‌ پس با سوزن خوردن به آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و فرد نیاز به عمل جراحی نیز ندارد و فقط تحت نظر پزشک قرار می‌گیرد‌.

رئیس‌ کمیته‌ تصویربرداری‌ بیماری‌های زنان و پستان انجمن رادیولوژی‌ ایران، تأکید کرد: در هیچ جای دنیا ثابت نشده است که در سرطان‌ سینه‌ با بیوپسی یا نمونه‌برداری با سوزن قبل از جراحی موجب انتشار سلول‌های سرطانی‌ می‌شود البته در برخی سرطان‌های داخل شکم‌ این امکان وجود دارد که پس از نمونه‌برداری وقتی سلول‌های به داخل شکم می‌ریزند شانس عود‌ سرطان بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۳ دی ۱۳۹۸
ازسینه سمت راستم نمونه برداری کردموالان نزدیگ ۱۶ روزه سینم ازمحل نمونه برداری گوله شده درصورتیک قبل نمونه برداری اصلاگوله نبوداین طبیعیه امکان داره ازبیوپسی باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
البرزی
۱۶:۳۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
سلام ایا بیوسپی باعث پخش شدن سلول ها میشود؟
در سرطان مثانه مستاتیک به ستون مهره ها
میخوان از مهره بیوسپی بگیرن من میترسم دست بزنن بخش بشه
احتمالش هست
اگ کسی میدونه کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
سلام من ۳۴ سال هستم توده در سینه چپ دارم و نمونه برداری کردم خوش بخت تا نه التهاب بود ولی من میترسم چون سینه چپ من سوزش داره ممنون جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
پرپر
۱۱:۵۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
من نمونه برداری از توده تو سینم انجام شد سرطانی نبود اما الان حس میکنم خیلی کوچک تر شده علتش چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ایا ازمایش بیوپسی میتواند به بدن ضرر برساند
United States of America
خانم
۱۲:۰۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۷
کاملا منطقی هست، تا وقتی پزشک بیوپسی انجام نده چطوری از بدخیمی توده اطلاع پیدا میکنه، نمیشه که بیمارو الکی برد زیر تیغ جراحی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
پخش میشه خوبم پخش میشه .... مورد ما خودمون داشتیم تجربی