٩ نشانه هشدار دهنده اگزما كه حتما بايد جدی بگيريد

اگزما نوعی حساسیت پوستی است که باعث تورم، خارش، قرمزی و در مواقع شدید حتی خونریزی می شود. اگزما درهر قسمتی از پوست می تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت بروز کند.

اگزما نوعی حساسیت پوستی است که باعث تورم، خارش، قرمزی و در مواقع شدید حتی خونریزی می شود. اگزما درهر قسمتی از پوست می تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت بروز کند. گاهی اگزما خوب می شود و دوباره برمی گردد. در واقع نوعی حساسیت دوره ای می شود. با ۹ نشانه اگزما که به منظور جلوگیری از مشکلات بیشتر باید جدی گرفته شود در این مقاله آشنا شوید.

امروز ۹ نشانه را برای شناسایی اگزما در اختیارتان می گذاریم که باید به آن توجه کنید و بی تفاوت از کنار آن رد نشوید:

تورم
تورم پوست یکی از متداول ترین نشانه های این بیماری است. پوست ورم می کند و قرمز می شود. دست و بازو که بیشتر در معرض هوا و آلودگی های محیطی قرار می گیرند به همین دلیل تورم هم بیشتر در این دو عضو بروز می کند.

خارش
از دیگر نشانه های این بیماری خارش پوست است. گاهی ناخودآگاه شخص آن قدر پوست را می خاراند که نتیجه آن بدتر شدن این بیماری و بروز زخم است.

تاول و خشن شدن پوست
اگزما باعث خشک شدن بیشتر پوست و در ناحیه درگیر پوست خشن و تاول دار و پوسته پوسته می شود. وقتی این بیماری در پوست سر باشد پوسته پوسته شدن به صورت شوره است.

ترک و شکاف خوردن پوست

 وقتی اگزما خیلی شدید باشد پوست ترک می خورد. بروز شکاف باعث ورود میکروب ها و باکتری ها و بروز بیماری های دیگر و مراقبت های پزشکی شدیدتر و حتی مصرف آنتی بیوتیک می شود.

تغییر رنگ و بافت
در محل اگزما پوست خشن، زبر، تیره تر و کلفت تر می شود.

حساسیت به بعضی از محصولات شوینده
معمولا بعد از یک شامپو، صابون، لوسیون یا یک شوینده ممکن است اگزما به وجود بیاید یا بدتر شود.

سوزش
خاریدن مداوم محل این بیماری باعث می شود تا در محل اگزما احساس سوزش به وجود آید.

استرس
هر چند استرس خود می تواند عامل بروز این بیماری شود ولی در بعضی از افراد اگزما باعث بروز استرس می شود. بی خوابی و عدم تمرکز در انجام تکالیف مدرسه یا کارهای روزمره به وجود می آید و اگر این بیماری در دست یا صورت باشد چون در معرض دید است شخص دچار خجالت و کم رویی می شود.

آلرژی
گاهی این بیماری با علائمی مثل تب، خستگی،آسم و مشکلات تنفسی همراه است که در این گونه موارد باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

با اگزما چه اتفاقی برای پوست می افتد

این بیماری لایه خارجی پوست یعنی اپی درم Epidermis را تحت تاثیر قرار می دهد. این لایه سپر محافظتی بدن در برابر ورود میکروب ها و باکتری های مضر است. این لایه مدام در حال بازسازی خود است و همیشه در حال ساختن سلول های جدید است تا آن ها را به جای سلول های مرده قرار دهد. وقتی پوست دچار اگزما می شود فرآیند ساختن سلول جدید و جایگزین شدن با سلول های مرده دچار مشکل می شود.

علت ها و عوامل بروز اگزما

جهش ژنی که باعث کاهش تولید پروتئین می شود در بروز اگزما نقش عمده ای دارد. پروتئین حفظ و نگهداری لایه خارجی پوست را بعهده دارد. وقتی پروتئین کم باشد، با ایجاد ترک یا برش در پوست، میکرب ها وارد بدن می شوند.

حساسیت به بعضی از مواد غذایی و مواد شیمیایی، دود سیگار و هوای آلوده نیز در بروز اگزما موثر است.

مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. عواملی مثل هوای سرد اگزما را بدتر می کند.

در کودکانی که به وسیله شیرمادر تغذیه نشده اند این بیماری بیشتر دیده می شود.

درمان اگزما


به محض مشاهده احساس خارش پوست به خصوص وقتی با علائمی مثل تب و آسم همراه است بهترین کار مراجعه به پزشک پوست و مو است. در مواقعی که دسترسی به پزشک ندارید با مراجعه به داروخانه از کرم ها و پمادهای مخصوص استفاده کنید. برای شست و شوی سر و بدن حتما از شامپو و شوینده هایی استفاده کنید که ملایم است و به آن حساسیت ندارید. با دقت بررسی کنید ببینید چه عاملی باعث بروز این بیماری و بدتر شدن آن می شود. در صورتی که با مصرف ماده غذایی خاصی، یا استفاده از شوینده ای دچار اگزما می شوید بهتر است هرچه سریع تر نسبت به عدم مصرف آن ماده غذایی و تغییر شوینده اقدام کنید. حتی الامکان از لباس ها و کلاه های نخی استفاده کنید.

در صورت خارش از پمادهای ضد خارش استفاده کنید. چون خاراندن محل باعث ایجاد زخم و بدتر شدن اگزما می شود.

منبع:نت نوشت

انتهای پیام/

خیلی مواظب باشید: ۹ نشانه جدی اگزما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
آیا اگزما از رابطه جنسی هم سرایت می کند؟،و این که اگه سرایت کند عفونت قارچی می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام.چندماهی میشه که روی چانه ام‌ لکه های قرمز درمیاد.وقتی ریش اصلاح میکنم کاملا رونمایی میشه.بعد دو روز لکه ها به پوسته تبدیل میشه و از بین میره.علتش چیه؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید مامانم اگزمای پوست داره پشت دستش قرمز میشه تاول میزنه و خارش داره طی مصر پمادی که دکتر پوست بهشون دادن الان اگزما ندارن فقط درد بند انگشت دارن دستاشو نمیتونه بازو بسته کنه خسته میشن دستاش خاستم بدونم دلیل درد انگشتاش میتونه براثر اگزما باشه یا دلیل درد چیز دیگست؟
Iran (Islamic Republic of)
Gh
۱۲:۳۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
سلام. من برای اگزما پوستم دکتر گفته همیشه دستمو با صابون گلیسیرینه بشورم و مواد حساس ادویه ومایع طرفشویی و اب داغ دوری کنم. یه پمیادهم دادن عصاره چندتا گل گفتن زمانی که خارش گرفت پوستت بزن الان چندساله که راحت زندگی کردم این مدلی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد ت
۰۱:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
سلام، حتما مادرتون رو پیش یه متخصص روماتیسم ببرید طبق تجربه میگم بعضی علایم پوستی سرآغاز روماتیسمه که متأسفانه دکترا اصلا توجه نمیکنن نمیدونم نمیفهمن یا بیخیال هستن خلاصه نگران نباشید البته فقط یک سری آزمایشات بدن انشالله که مشکلی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
پروین ازمون.
۱۲:۵۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
شاتره وحنا سه نوبت.من انجام دادم دستام خوب شده خداروشکر.
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۰۳:۲۸ ۳۱ تير ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر
مامانم یکی دو روزی هستش ک پوست دست و صورتش خیلی متورم و قرمز شده و خارش زیادی هم داره . از صابون و مواد شوینده خیلی استفاده میکنن و اینک استرس و فشار عصبی هم دارن ک تو این مدت یه مقدار بیشتر شده
تیروئیدشونم کم کاره
میشه یه کرم موضعی مناسب معرفی کنین؟
تو این وضعیت کرونا هم امکان مراجعه ب پژشک نیست متاسفانه
میشه لطفا کمکم کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام دخترم دوشنبه بردمش دکتر الان ۴ روز بدتر شده ورم زیاد داره وردش خیلی داغه چیکار کنم
United States of America
فرهاد
۰۰:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام دوستان من حساسیت پوستی پیدا کردم در کارم ک دست ب گازویل زدم و دستام پاها و گردنم گرفت شبیه ب همین اگزما یا خودش نمیدونم حالا طی مدتی خوب شدم امپول و پماد بعد خواستم بدونم باز این حساسیت رو من میگیرم در حین کارم دوباره یا نه الان سرکار نرفتم چند روزی هست ممنون میشم ج بدین
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۶:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
بسیار ازشما متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۰۱:۰۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام من ۳روز هست که بدنم چون زده خیلی سوزیش داره شبانمیتونم بخوابم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
سارینا
۱۸:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
ببخشید خاله من اگزما و ماهی یک بار میرود حمام ایا بخواطر این اگزما دارد:-\:'(
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۲:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
ایااگزاماتاچندسال ادم روزنده میزاره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۴۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه اگزما درمان قطعی نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد ح پ
۲۱:۰۱ ۱۶ تير ۱۳۹۸
سلام چطور درمانش کنم اگزما دستامو بدجور داره اذیتم میکنه
Russian Federation
فاطمه
۲۲:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۸
سلام من دستام چندروزه دون دون ریز همراه با سوزش و خارش است و و نمیخوام که زیادتر بشه خیلی میترسم کسی هست که بتونه راه حلی به من بده من اخه خیلی میترسم
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۰:۳۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
درود بر شما . خیلی خوب بود .یک روشی هم که مدت ها برای درمان کاربردی و طبیعی استفاده می شده در شهرهای کنار دریا و در کتاب قانون فی الطب پزشک گرانقدر ایرانی یعنی ابوعلی سینا و همچنین کتاب الحاوی محمد بن زکریای راضی به آن اشاره شده آب دریاست که در پزشکی نوین هم تایید شده علاوه بر درمان این بیماری، برای خیلی بیماری های دیگه هم کاربرد دارد و در پزشکی جدید اثبات شده حتی برای افزایش مواد معدنی بدن مثل آهن و مس و روی کلسیم و پتاسیم و... و هم افزایش انرژی مثبت و دفع انرژِی منفی و دفع خستگی و حتی یبوست .
آخرین اخبار