تجهیز 3 هزار هکتار از اراضی بیله سوار به سیستم آبیاری مدرن

فرماندار شهرستان بیله سوار گفت: 3 هزار هکتار از اراضی این شهرستان در قالب طرح های مشارکتی به سیستم آبیاری مدرن مجهز می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، آرام حلیم، فرماندار شهرستان بیله سوار در جلسه شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی بیله ‌سوار اظهار کرد: این اراضی در قالب طرح های مشارکتی با مشارکت 85 درصدی دولت و 15 درصدی بخش خصوصی به سیستم آبیاری مدرن مجهز می شود.

وی افزود: کمیته پسماند کشاورزی با شناسایی مزارع جالیزی که نسبت به جمع آوری پسماندهای کشاورزی خود اقدام نکرده اند اقداماتی را انجام داده و این مراکز توسط محیط زیست شهرستان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

فرماندار شهرستان بیله سوار در ادامه گفت: ظرفیت منابع آبی سد ارس 309.3 و خداآفرین 165.5 میلیون مترمکعب است که نسبت به آبان ماه سال گذشته به ترتیب 23 درصد و 26 درصد کاهش یافته و میزان استفاده در حد مطلوب بوده است.

حلیم همچنین با تاکید بر لزوم مدیریت آب منطقه و تامین بموقع آب برای کشاورزان در زمان کشت اول افزود: با تلاش همکاران جهاد کشاورزی و هماهنگی با مدیریت آب منطقه در تامین آب کشت اول هیچ مشکلی نخواهیم داشت و سوخت مورد نیاز کشاورزان نیز تامین می شود.
وی همچنین بر لزوم فرهنگ ‌سازی و اطلاع رسانی مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیامک تاکید کرد و گفت: بیشترین مصرف آب در شهرستان مربوط به بخش کشاورزی است و متولیان بحث آب باید اطلاع رسانی و هماهنگی لازم را در زمان مصرف آب زمین ‌های کشاورزی داشته باشند.

فرماندار شهرستان بیله سوار خواستار حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آبی شد و تصریح کرد: نظارت بر دفع پساب ‌های صنعتی و ساماندهی فاضلاب ‌های خانگی از جمله برنامه ‌هایی است که برای جلوگیری از آلودگی منابع آبی باید با حساسیت بیشتری اجرا شود که مسوولان حفاظت از محیط زیست می ‌توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.

حلیم با اشاه به اینکه چاه ‌های مجاز در این شهرستان دارای پروانه ملزم به نصب کنتور هستند، افزود: برخورد با چاههای غیرمجاز و شناسنامه دار کردن چاههای مجاز در اولویت شورای حفاظت از منابع ، مجاری و تاسیسات آبی شهرستان قرار بگیرد.

وی در زمینه آمار بارش سالانه نیز گفت: از مهر ماه سال گذشته تا شهریور ماه امسال 387.1 میلیمتر بارندگی در بیله سوار صورت گرفته و در سال زراعی جاری در مهر ماه 82.5 میلیمتر بارندگی در شهرستان داشتیم.

وی همچنین افزود: با توجه به عدم پرداخت مابقی مطالبات گندم کاران شهرستان و آغاز کاشت پاییزه در بیله سوار جهاد کشاورزی 10میلیون ریال بدون ضمانت و با تایید بانک کشاورزی به کشاورزان و زارعان متقاضی پرداخت خواهدکرد.

انتهای پیام/ح

اجرای سیستم آبیاری مدرن در اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.