مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم؛

تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است

ابراهیمی گفت:با تغییر الگوی کشت در استان به سمت محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند،می توان گامی در مسیر مدیریت صحیح آب و افزایش بهره وری آن در استان برداشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ مسلم ابراهیمی ،مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم،گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان قم، آب به عنوان یکی از عوامل محدود کننده تولید، نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیت‌های کشاورزی ایفاء می کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کاشت 150 هکتار گل محمدی تا پایان مهرماه سال 96 در استان قم خبر داد و گفت: تا پایان سال سطح زیر کشت این محصول به 200 هکتار خواهد رسید .

وی افزود: با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است، با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند، می توان گامی در مسیر مدیریت صحیح آب و افزایش بهره وری آن در استان برداشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: یکی از محصولات مهم در این زمینه گل محمدی است که با کشت و کار آن در مناطقی که با محدودیت آب مواجه‌ هستند، می‌توان در راستای افزایش بهره وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی حرکت کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: توقع اندک گل محمدی و سازگاری و پایداری آن در برابر شرایط نامساعد محیطی و همچنین توجیه اقتصادی بالای آن موجب شده این گیاه در بسیاری از عرصه‌های کشور به خصوص زمین‌های کوهپایه‌ای که در آن‌ها امکان کشت بسیاری از گیاهان زراعی محدود است، به عنوان یک گیاه راهبردی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از شاخص ترین صفات گل محمدی را بقاء و سازگاری این گیاه به خشکی عنوان کرد و افزود: گواه این مسئله گلستان‌های مختلف در مناطق کاشان، فارس و کرمان است که در طول سال فقط 3 تا 4 مرحله با آبیاری تکمیلی و بعضا در مناطقی حتی به صورت دیم کشت شده‌اند .

وی با اشاره به اینکه این گیاه در هر ارتفاعی قابل کشت است اما در مناطق با ارتفاع بالاتر، گل‌ها دارای کیفیت اسانس بالاتری هستند، اضافه کرد: گل محمدی شوری آب و خاک را نیز تا حد بالایی تحمل می‌کند اما قطعا عملکرد مطلوب و اقتصادی در شوری‌های کمتر مشاهده خواهد شد، در استان قم کشت این گیاه در مناطق دشت با ارتفاع 950 متر از سطح دریا تا مناطق مرتفع کوهستانی با ارتفاع بیش از 2400 متر از سطح دریا انجام شده است .

ابراهیمی در بخش پایانی سخنان خود به خواص دارویی گل محمدی اشاره کرد و گفت: اسانس این گیاه در 120 فرآورده دارویی، غذایی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طب سنتی برای درمان دردهای روماتیسمی، ناراحتی‌های خونی و گلو درد استفاده می‌شده و همچنین برای نارسایی‌های دستگاه تنفسی، زخم دهان، بی خوابی و افسردگی و... نیز بسیار مفید است.

انتهای پیام/ح

کاشت 150 هکتار گل محمدی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار