پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان برای ایام محرم؛

آرامش را در جوار امامزاده «بی بی زبیده (س)» تجربه کنید

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم پاییزی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به مناسبت ایام محرم و برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) ،حضور در بقاع متبرکه‌ و امامزاده‌های شهر تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان برای بهره‌مندی هرچه بهتر شما از مراسم مذهبی ویژه ایام محرم غافل نبوده و بقعه‌های متبرک شهر تهران را به شما معرفی می‌کند.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان:  "بقعه متبرک امامزاده بی بی زبيده (س)" است که در بالای يک تپه خاکی کم ارتفاع  و دریک گورستان عمومی در خيابان فدائيان اسلام شهر ری واقع شده است. فاطمه زبيده، مشهور به «بی بی زبیده» دختر امام حسین (ع)، در شهر ری جايی نزديك به حرم حضرت شاه عبدالعظيم آرام گرفته است.

 بنای اصلی امامزاده «بی بی زبیده(س)» خشتی و آجری است که باستان شناسان آن را از آثار قرن نهم هجری دانسته اند. در آغاز دوره قاجاريه سرداب شرقی ،غربی با دهليز ورودی و یک اتاق مجاور در شمال تپه ايجاد شده و بالای آن رواق و ايوان فعلی بنا شده است.

در قسمت بالای بقعه امامزاده «بی بی زبیده(س)» گنبدی ضربی( یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع سقف‌های رایج در ایران) و بدون تزيين وجود دارد که در سال 1371 توسط اوقاف شهر ری مرمت و باز سازی شده و در طرفين آن راه پله ای جهت ورود به بقعه به شکلی زيبا و تحسین برانگیز ساخته شده است.

آرامش را در جوار امامزاده «بی بی زبیده (س)» تجربه کنید

 

 فضای داخلی امامزاده «بی بی زبیده» آرام بخش است

محوطه مناسب و دلپذير بقعه «بی بی زبیده(س)» با گنبد و گلدسته های طلایی و درب ورودی چوبی، فضایی معنوی و آرام را برای زائران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. با همکاری اداره اوقاف و نظارت ميراث فرهنگی برای نماسازی بدنه اصلی این بقعه متبرکه، کار لايه برداری از سطوح ايوان داخلی و تثبيت نقاشی های ديواری دوره صفويه اقدامات موثری انجام شده  است.

تزئينات فضای داخلی حرم امامزاده «بی بی زبیده(س)»  شامل مقرنس کاری ونقاشی های دوران قاجار است. درب بزرگ خاتم کاری شده در سال 1271 قمری به فرمان ميرزا محمد صادق قائم مقام ساخته شده که اطراف آن به ابياتی از مرثيه های محتشم کاشانی مزین  شده است.

بقعه متبرکه «بی بی زبیده (س)» جزء آثار تاريخی است که به ثبت ملی رسيده و امور مربوط به مدیریت داخلی امامزاده «بی بی زبیده» توسط اداره اوقاف شهر ری رسيدگی می شود.

وجود یک حوض هشت ضلعی که مردم محله، ماهی قرمز ایام عید خود را پس از پایان تعطیلات نوروزی به آن می سپارند و درست روبروی ورودی حرم مطهر امامزاده «بی بی زبیده»  قرار دارد از جمله زیبایی های محوطه حیاط این بقعه متبرکه است.

در ماه محرم علاوه بر عزاداری ویژه دهه اول، برنامه ها و مراسم ویژه ای در آستان مطهر امامزاده «بی بی زبیده (س)» با حضور دوست داران و ارادتمندان اهل بیت (ع) برگزار می شود.

 
آرامش را در جوار امامزاده «بی بی زبیده (س)» تجربه کنید
 

توصیه مسیر یاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رسیدن به "امام زاده بی بی زبیده(س)"

برای رفتن به امامزاده «بی بی زبیده(س)» می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. پس از سوار شدن در مترو در ایستگاه متروی شهر ری پیاده شده و با استفاده از تاکسی های ویژه ای به سمت امامزاده حرکت کنید.

در صورت استفاده از خودروی شخصی باید از تهران، به سمت شهر ری رفته و پس از رسیدن به خیابان فدائیان اسلام، پل سیمان حسین آباد را پشت سر گذاشته که پس از آن به بقعه مطهر «بی بی زبیده(س)» خواهید رسید. به طور دقیق این امامزاده قبل از چهار راه دیلمان نرسیده به سه راه ورامین واقع شده است.

  انتهای پیام/

زیارتگاه بانو «بی بی زبیده(س)» با گنبد و گلدسته های طلایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار