در نشست مدیران شبکه 5 و رادیو تهران با نمایندگان مطرح شد؛

درخواست نمایندگان تهران از صدا و سیما برای حضور بیشتر در شبکه پنج/اعلام آمادگی رسانه ملی برای ارتباط با نمایندگان تهران

امروز نمایندگان تهران با مدیران شبکه پنج و رادیو تهران مسایل این رسانه را بررسی کردند.

درخواست نمایندگان تهران از صدا و سیما برای حضور بیشتر در شبکه پنج/به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید زین‌العابدین  مدیر شبکه 5 صدا و سیما در نشست امروز خود با تعدادی از نمایندگان تهران درباره بررسی مشکلات این شبکه و رادیو تهران گفت: سال گذشته مهمترین مصوبه برای سازمان صدا و سیما اجرایی نشد.

وی ادامه داد: اختصاص 7 دهم درصد از بودجه عمومی به صدا و سیما که در برنامه ششم توسعه ذکر شد و همچنین اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به این سازمان در احکام دائمی در بودجه سال 96 قرار نگرفت و متأسفانه اجرایی نشد.

زین‌العابدین اظهار کرد: بودجه صدا و سیما طی سه ماه گذشته بسیار کاهش داشته و مشکلات مالی در سازمان بسیار زیاد است.

مدیر شبکه 5 تهران تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان اثرگذار تهران در مجلس کمک کنند تا صدا و سیما وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با بیان اینکه مشکل اصلی اینجاست که باید زودتر چنین نشستی برگزار شده و اطلاعاتمان نسبت به اقدامات طرفین دقیق‌تر می‌بود گفت: شبکه 5 زمان مقتضی را برای حضور نمایندگان مجلس فراهم کرده و حتی بنده در زمانی که مسئول شبکه 3 بودم هم فرصت را برای حضور مسئولان فراهم می‌کردیم.

زین‌العابدین ادامه داد: شبکه 5 بیست و سه سال سابقه دارد و تلاش کرده فارغ از مسائل استانی و سیاسی هیچگاه مشکلات تهران مغفول نماند.

مدیر شبکه 5 تهران بیان داشت: اخیرا بعد از رفت و برگشت این شبکه برنامه‌های تهران به صورت تخصصی‌تر پوشش داده می‌شود البته برنامه‌های عمومی هم در کنار آن دارد.

وی تصریح کرد: شبکه 5 تنهایی شبکه‌ای است که تعریف خاص دارد یعنی یک شبکه بومی و ملی، برنامه تهران 20 بسیاری از موضوعات را پوشش می دهد و ما به دوستان تذکر می‌دهیم که با نمایندگان تهران از این به بعد بیشتر ارتباط برقرار کنند.

زین‌العابدین اذعان داشت: شبکه 5 تلاش کرده تا برنامه‌های خود را افزایش داده و کیفی‌تر کند، حدود یک سال است که این شبکه به صورت مستقیم توانسته بعد از حرم امام رضا (ع) با حرم حضرت عبدالعظیم ارتباط زنده  داشته باشد.

مدیر شبکه 5 تهران افزود: دو سال است که در ایام نوروز و پخش خرید مردم از بازار تجریش در تهران را داریم همچنین مراسم‌های مختلف عزاداری هم مانند دسته یکپارچه عزاداری ورامین پوشش داده می‌شود.

وی تأکید کرد: سال گذشته 51 نماینده به شبکه 5 آمدند و از نمایندگان تهران هم آقایان کواکبیان، محجوب، وکیلی و حضرتی و همچنین قومی و خانم اولادقباد حضور داشته‌اند.

زین‌العابدین گفت: البته ما برای برنامه به خانه بر می‌گردیم هم خواسته‌ایم تا مسئولان این شبکه از نمایندگان تهران دعوت به عمل بیاورند.

*صدا و سیما می‌تواند به وسیله ارتباط با دفاتر نمایندگان تهران مشکلات مردم را انعکاس دهد

محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ضمن اشاره به اصل 175 قانون اساسی که مختص وظایف صدا و سیما است گفت: شبکه 5 متأسفانه یک سال و نیمی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد تلاشی برای ارتباط با نمایندگان تهران و بازتاب مسائل استان تهران از زبان آن‌ها نداشته است.

وی تأکید کرد: اخیرا این شبکه تعامل خوبی با شورای شهر تهران ایجاد کرده که بسیار خوب است.

صادقی با بیان اینکه برای اولین بار در مجلس، مجمع نمایندگان تهران 4 دفتر در حاشیه‌ها ایجاد کرده‌اند افزود: دفاتر در اسلامشهر، شهر ری، شمیرانات و پردیس دایر شده که نمایندگان برای ارتباط با مردم به آنجا مراجعه می‌کنند که صدا و سیما می‌تواند به وسیله ارتباط با این دفاتر مشکلات مردم را انعکاس دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: صدا و سیما حدود 156 شبکه داخلی و خارجی دارد که اداره آن نیازمند بودجه کلان، مدیریت و استراتژیک قوی است اما بیشتر از تعداد کیفیت اهمیت دارد.

*شبکه پنج از نمایندگان تهران برای ارائه گزارش به مردم دعوت کند 

پروانه مافی ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما همچنین در ادامه این نشست گفت: سازمان صدا و سیما بعد از انقلاب اسلامی دچار تغییرات قانونی شد و در اصل 44 این سازمان در ذیل بخش دولتی تعریف شد و نمی‌تواند خصوصی‌سازی را به لحاظ قانونی انجام دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به مواد 7، 8، 9 و 15 این اصل گفت: صدا و سیما زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس است لذا باید نیاز‌های مردم به گوش مسئولان از طریق این سازمان رسانده شود.

وی با بیان اینکه سازمان صدا و سیما با وجود 32 هزار کارمند خود بودجه زیادی را طلب می‌کند بیان داشت: در بخش‌های خبری و فیلم‌هایی که از نمایندگان در مجلس پخش می‌شود شما بگویید چند درصد از آن‌ها از فراکسیون امید و چند درصد از نمایندگان دیگر هستند؟

مافی تصریح کرد: نام یک مفسد اقتصادی را تا زمانی که حکمش ثابت نشد به شکل (ب.ز) می‌آوریم اما برای مسائل دیگر که هنوز ثابت نشده  در بخش 20:30 تمامی مسائل آن شخص با جزئیات پخش می‌شود.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تأکید کرد: شبکه 5 که مختص استان تهران است باید از نمایندگان تهران دعوت کرده تا آن‌ها به مردم گزارش دهند.

*نمایندگان تهران به عنوان جامعه شناس می‌توانند به برنامه به خانه برمی‌گردیم بیایند

در ادامه نشست گروسی مدیر کل امور مجلس صدا و سیما تهران ضمن انتقاد به نمایندگان درباره عدم رعایت دستور کار این جلسه گفت: بر اساس دعوت‌نامه این نشست برای بررسی مسائل مربوط به رادیو تهران و شبکه 5 بوده و دیگر مسائل نباید گفته می‌شد.

گروسی تأکید کرد: البته حتی نمایندگان دیگر استان‌ها و اصولگرایان هم زمانی که ما را می‌بینند چنین انتقادهایی دارند.

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در تأیید سخنان گروسی گفت: این نشست درباره مسائل تهران است و نباید به حاشیه برویم زیرا این دوستان متولی این نیستند که این مسائل مربوط به کل صدا و سیما را پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: بنده از رادیو تهران متشکرم زیرا ارتباط خوبی را با ما برقرار کرده‌اند اگرچه گاهی کوتاهی از سمت ما نمایندگان است که فرصت کافی برای صحبت نداریم.

سلحشوری با بیان اینکه از شبکه استانی انتظار می‌رفت درباره ابعاد اجتماعی بیشتر صحبت کند اظهار کرد: بنده می‌توانم به عنوان یک جامعه شناس و نماینده مردم در برنامه‌ای مانند به خانه برمی‌گردیم صحبت کنم زیرا ارتباط دو سویه برای صدا و سیما و مجلس خوب است تا ما هم در کشور غریبه نباشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با تأکید بر اینکه عملکرد نمایندگان در حوزه انتخابیه باید نشان داده شود اظهار کرد: متأسفانه مخاطبان صدا و سیما در حال کاهش است و می‌توانیم در سیاست‌گذاری از نمایندگان تهران استفاده کنند.

* صدا و سیما مطالبات مردم را منعکس کند

علیجانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه این نشست با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه صدا و سیما یک دانشگاه است گفت: این سازمان می‌تواند در بحث فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماعی، تقویت نظام، دولت و مجلس اقدامات خوبی انجام داده و مطالبات مردم را منعکس کند.

وی تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلف جریان‌های سیاسی باید بازگو شود، نمایندگان تهران به سبک اوایل انقلاب حضور میدانی و جهادی در شهر تهران دارند که صدا و سیما نتوانسته آن را به خوبی انعکاس دهد و گزارشی از دفاتر نمایندگان تهران در سطح استان پخش کند.

علیجانی اظهار کرد: ارتباط صدا و سیما با مجلس بیشتر در جایگاه حقوقی نمایندگان بوده و نه حقیقی که این روشی اشتباه است زیرا همه ما برای ایران اسلامی و ذیل سیاست‌های نظام و مقام معظم رهبری فعالیت می‌کنیم.

*شبکه‌های استانی زمان بیشتری را برای حضور نمایندگان اختصاص می‌دهند

مهدی کیائی مدیر کل روابط عمومی مجلس هم در ادامه سخنان نمایندگان تهران خطاب به مدیران شبکه 5 و رادیو تهران گفت: شبکه‌های استانی زمانی را برای ارائه گزارش نمایندگان اختصاص داده‌اند که این فرصت به نمایندگان تهران داده نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس آماری که از صدا و سیما درباره حضور نمایندگان در تلویزیون به مجلس می‌رسد سهم نمایندگان استان‌های دیگر از تهران بیشتر بوده و باید دید چگونه می‌توان نمایندگان تهران هم گزارش خود را به مردم ارائه کنند.

کیائی اذعان داشت: تصور می‌شود که نمایندگان تهران تنها واکنش سیاسی نشان می دهند اما آن‌ها دارای تخصص‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون هستند.

مدیر کل روابط عمومی مجلس با تأکید بر اینکه این ارتباط البته باید دو سویه باشد تا به عدالت نزدیکتر شود، اظهار کرد: گاهی اینگونه تصمیمات مدیریتی نیست و در اختیار خبرنگار و تصویربرداران است که آنان هم به دلیل شناخت تنها چند نماینده با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

وی بیان داشت: حدود 250 خبرنگار، تصویربردار و عکاس به مجلس  می‌آیند و ما هیچ محدودیتی برای رسانه‌ها قائل نمی‌شویم که صدا و سیما بیشترین خبرنگاران و تصویربرداران را دارد.

کیائی اذعان کرد: دوستان از این ظرفیت به صورت کامل، درست و هدفمند استفاده نمی‌کنند و باید کارشناسی‌تر و دقیق‌تر اعزام شوند.

*حضور حداکثری برخی نمایندگان در تلویزیون براساس یک نظام فکری نیست

ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نیز در ادامه نشست اظهار کرد: مردم از دفاتر نمایندگان در سطح استان تهران اطلاعی ندارند زیرا به ما نمایندگان تهران تریبونی داده نمی‌شود و صدا و سیما تنها از چهره‌های مشخصی دعوت می‌کند.

شاه‌آبادی معاون صدا سازمان صدا و سیما ضمن انتقاد از خروج دستوری این نشست خطاب به نمایندگان تهران گفت: اینجا مرکز قانون است و دعوتنامه برای بررسی مسائل شبکه و رادیو تهران بود که می‌بینیم قانون رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرار است ما در این نشست نگاه رو به جلو داشته و تلاش کنیم سپاسگذار و تقدیرگر نمایندگان تهران باشیم.

معاون صدا سازمان صدا و سیما با بیان اینکه 4 دفتر نمایندگان تهران می‌تواند ابزار جدی برای بیان خدمات نمایندگان این استان باشد افزود: امیدواریم این نشست فصل جدیدی برای صدا و سیما باشد.

شاه‌آبادی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان به جناحی رفتار کردن سازمان صدا و سیما گفت: این موضوع در تخصص معاونت سیاسی سازمان بوده که باید در نشستی دیگر به آن پرداخته شود اما اذعان می‌کنم که صدا و سیما فراجناحی‌ترین دوره خود را طی 4 دهه گذشته دارد.

وی تأکید کرد: امروز از تمامی جناح‌ها به صدا و سیما انتقاد می‌شود اما ما با نگاه به قانون اساسی پیش می‌رویم.

معاون صدا سازمان صدا و سیما ادامه داد: شاید نمایندگانی سرشناس‌تر به دلیل جایگاه حقوقی‌شان بیشتر به سازمان دعوت می‌شوند اما این یک نظام فکری در سازمان صدا و سیما نیست.

شاه‌آبادی با تأکید بر اینکه رئیس سازمان صدا و سیما بر روی فراجناحی بودن این سازمان تأکید دارد گفت: علی‌عسگری همیشه تأکید کرده تا صدا و سیما نسبت به اتفاقات وظایف خود را انجام داده و سازمان به گونه‌ای عمل کند که ساختار نظام شکسته نشود.

وی همچنین با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان نسبت به تعداد بالای شبکه‌های صدا و سیما اظهار کرد: 70 شبکه تنها برای استان‌های کشور است که با این وجود ما با درخواست دریافت ده‌ها رادیو شهری از استان‌ها مواجهیم.

معاون صدا سازمان صدا و سیما بیان داشت: تنها سه شبکه از 17 شبکه سیما ملی است.

شاه‌آبادی خطاب به نمایندگان گفت: شما شأن ورود و حق سوال از تمامی قسمت‌ها را دارید و ما هم پاسخ به شما را وظیفه خود می‌دانیم.

وی با اشاره به بحث بودجه سازمان صدا و سیما هم تأکید کرد: این سازمان امروز در بحث بودجه دچار بحران شده است و حتی بودجه سال 96، ده درصد هم افزایش نداشته است.

معاون صدا سازمان صدا و سیما با بیان اینکه قانون اختصاص 7 دهم درصد بودجه دستگاه‌ها به صدا و سیما در سال 96 اجرایی نشد گفت: سازمان صدا و سیما باید 185 میلیارد تومان حقوق بدهد و کل بودجه آن هم تنها هزار و 200 میلیارد تومان است و طی این دو ماه حدود 60 درصد از حقوق‌ها را هم پرداخت نکردیم.

شاه‌آبادی تأکید کرد: طی یک ماه گذشته 304 حضور نمایندگان در رادیو‌های کشور بوده که البته برخی از آن‌ها به دلیل مسئولیتشان بیشتر از این فرصت استفاده کردند.

*بنده به عنوان یک شهروند تهرانی از وجود دفاتر نمایندگان تهران بی‌اطلاع هستم 

سعید معدن کن مدیر رادیو تهران هم در این نشست با تأکید بر اینکه امروز این شبکه رادیویی میزبان تمامی اصناف و مسئولان مختلف است گفت: هر کدام از نمایندگان تهران هم فرصتی داشته باشند می‌توانند در رادیو حضوبر پیدا کنند.

وی ضمن انتقاد از عدم پاسخ نمایندگان تهران به تماس‌های مکرر این شبکه رادیویی اظهار کرد: بنده به عنوان یک شهروند تهرانی از وجود دفاتر نمایندگان تهران بی‌اطلاع هستم و شما در اطلاع‌رسانی قوی عمل نکردید.

مدیر رادیو تهران گفت: تاکنون نامه‌ای از بت‌کلیا نماینده آشوریان در مجلس و همچنین هاشمی استاندار تهران نامه‌ای را  در تقدیر از عملکرد رادیو تهران به علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما ارسال شده است.

معدن‌کن اذعان کرد: ما تاکنون در باب کاهش معضلات اجتماعی 250 ساعت برنامه مستمر و تولیدی داشته‌ایم که متأسفانه رادیو در بحث بودجه به دلیل نگاه‌ها در درجه دوم قرار گرفته است.

*شهادت می‌دهم علی‌عسگری در اداره صدا و سیما نگاه سیاسی ندارد

غلامرضا کاتب عضو ناظر مجلس در سازمان صدا و سیما بعد از اظهارات نمایندگان تهران و مسئولان شبکه 5 و رادیویی تهران گفت: نمایندگان مجلس از روی دلسوزی مطالب را بیان می‌کنند و بنده با توجه به حضورم در جلسات آقای علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما بر سیاسی نبودن نگاه وی شهادت می‌دهم.

وی ادامه داد: نقدهای کلی‌تر را با مصداق در جلسات بعدی با حضور مسئولان بررسی خواهیم کرد.

کاتب با تأکید بر اینکه گستردگی استان تهران موجب می‌شود که صدا و سیما نتواند مانند استان‌ها دیگر پوشش دهد اظهار کرد: بنده هم نمی‌دانستم که 4 دفتر از سوی نمایندگان تهران در این استان افتتاح شده زیرا در ادوار گذشته سابقه نداشته است.

نماینده مردم گرمسار ضمن کنایه‌ای همراه با خنده به مدیر شبکه 5 گفت: از شما می‌خواهیم اطلاع‌رسانی کنید تا مردم تهران دیگر به سراغ ما نیامده و به سمت نماینده‌های خود بروند.

* حداقل هفته‌ای یکبار از نمایندگان تهران برای حضور در برنامه تهران بیست دعوت کنید

احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو دیگر ناظر مجلس در سازمان صدا و سیما در بخش پایانی این نشست ضمن تشکر از حضور نمایندگان و مسئولان شبکه 5 و رادیو تهران گفت: ما حدود  یک سال پیگیر برگزاری این جلسه بودیم و حتی بارها با عارف هم در این مورد صحبت کردیم.

وی تصریح کرد: قرار بود جلسه‌ای در زمستان پارسال با آقای علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما داشته باشیم که میسر نشد لذا برگزاری این نشست را برای مردم به فال نیک می‌گیریم.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به مدیران شبکه 5 و رادیویی تهران اظهار کرد: نمایندگان مردم مسئولان دولتی نیستند و بهترین شخص برای ارائه گزارش فارغ از بحث‌های سیاسی به مردم در برنامه‌های شبکه تهران به ویژه برنامه 20 هستند.

نماینده مردم فریمان با تأکید بر اینکه جنس رسانه پیگیر و مطالبه‌گر است تصریح کرد: برخی نمایندگان به ما انتقاد دارند که چرا تنها از تعداد محدودی از وکلای ملت برای حضور در صدا و سیما دعوت می‌شود اگر چه باید گفت که اینجا نمایندگان در تخصص‌های مختلف وجود دارند.

عضو ناظر مجلس در صدا و سیما با اشاره به اینکه برنامه تهران 20 بهترین برند در شبکه 5 است گفت: می‌توان حداقل هفته‌ای یکبار از نمایندگان تهران برای حضور در این برنامه دعوت کرد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطر نشان کرد: همینجا از زین‌العابدین مدیر شبکه تهران تعهد می‌گیریم تا بدون قرار دادن واسطه و مستقیم با نمایندگان تهران ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها برای حضور در این برنامه دعوت کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار