الحیات: نگرانی از بی‌پروایی‌های ترامپ، در اعطای جایزه صلح نوبل امسال کاملا مشهود بود

وجود زرادخانه عظیم هسته‌ای در آمریکا و بی‌پروایی رئیس‌جمهور این کشور باعث نگرانی جهانیان شده است و این نگرانی امسال در جایزه صلح نوبل مشهود بود.

الحیات: نگرانی از بی‌پروایی‌های ترامپ، در اعطای جایزه صلح نوبل امسال کاملا مشهود بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات چاپ لندن در یادداشتی نوشت: دست اندرکاران جایزه نوبل، هر سال همراه با اعطای این جایزه، بویژه جایزه صلح نوبل تلاش می کنند پیامی هم مخابره کنند اما امسال پیام آنها با اعطای این جایزه به یک سازمان مبارزه با گسترش سلاح هسته ای که در بین افکار عمومی تقریبا ناشناخته است، شبیه هشدار به جهانیان و مسئولان بود تا به آنها و ما درباره خطرات این سلاح کشنده هشدار دهند. کمیته نوبل در توضیح علت اعطای این جایزه گفت : ما در جهانی زندگی می کنیم که خطر استفاده از سلاح هسته ای از تمام سال های گذشته بیشتر شده است.

البته این موضوع فقط به سازمان های تروریستی مانند داعش و امثال آن مربوط نمی شود بلکه خطر بزرگ تر در این رابطه با استفاده از سلاح هسته ای از طرف ابرقدرت‌ها و کشورهایی است که در عرصه بین المللی تاثیرگذار هستند. این دولت ها و کشورها ممکن است منبع خطر باشند زیرا این سلاح را در اختیار دارند یا توانایی به دست آوردن آن را دارند و خطرناک تر این که، سرنوشت این کشورها به دست افرادی بیفتد که شایستگی ریاست ندارند یا در تصمیم گیری ها بی پروا هستند.

در همین زمینه می توانیم چنین فرض کنیم که ناظران نوبل با انتقاد مدیر سازمان برنده جایزه صلح امسال (کمپین بین المللی نابودی سلاح هسته ای که به اختصار «آیکان» نامیده می شود)، از دونالد ترامپ، ناراحت نشدند. انتخاب ترامپ، شمار زیادی از مردم را دچار نگرانی کرده زیرا قادر است به تنهایی اجازه استفاده از سلاح هسته ای را بدهد.

بئاتریس فین، مدیر اجرایی کارزار بین المللی محو سلاح های هسته ای درباره نحوه تصمیم گیری ها در کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ گفت که او تمایلی به گوش دادن به نظر کارشناسان ندارد از این رو به دلیل داشتن زرادخانه عظیم هسته ای، باید درباره خطری که می تواند ایجاد کند هشیار بود،‌ به ویژه آن که ترامپ، کره شمالی را به ویرانی کامل تهدید کرده و بعد از متهم کردن ایران به عدم احترام به توافق هسته ای، از آرامش قبل از توفان سخن گفته است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پاسخ به توفان ترامپ گفت: ده نفر مثل ترامپ هم نمی توانند ایران را از منافع حاصل از توافق هسته ای با غرب بازدارند. رهبر کره (شمالی) هم گفت سخنان ترامپ، او را درباره ضرورت داشتن سلاح هسته ای قانع کرده است. وزیر خارجه این کشور هم گفت سخنرانی ترامپ شبیه صدای سگی است که واق واق می کند. وی سپس هشدار داد پیونگ یانگ احتمالا یک بمب هیدورژنی را در پاسخ به تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا در اقیانوس آرام منفجر می کند و این آزمایش جدید، قدرتمندترین انفجار این بمب خواهد بود.

ممکن است گفته شود کیم جونگ اون در حکومت یکه تاز است و کسی نمی تواند تصمیم های او را تغییر دهد و وضع او با رئیس جمهور آمریکا متفاوت است اما آنچه اخیرا درباره اختلاف های ترامپ و وزیرخارجه اش رکس تیلرسون که سعی می کرد دور از چشم رسانه ها با حکومت کره شمالی مذاکره کند به بیرون درز کرده است و نیز اختلاف او با ماتیس وزیر دفاع درباره پایبندی تهران به توافق هسته ای، شکی باقی نمی گذارد که تصمیم گیری در واشنگتن تفاوتی با پیونگ یانگ ندارد. این پاسخ ترامپ به تیلرسون در توییتر، معروف و هزاران بار بازنشر شد: تو وقتت را در تلاش برای گفت و گو با مرد کوتوله موشکی تلف می کنی...تلاش کن رکس! ما آن کاری را که باید بکنیم می کنیم.

با آن که تیلرسون مستقیما به این توییت جواب نداد اما بعدا اخباری منتشر شد که مخصوصا در گزارش شبکه ان بی سی و سی ان ان بازتاب یافت و در آن اشاره شد که تیلرسون صفت moron (کودن و نادان) را در یکی از جلسات پنتاگون با تعدادی از مسئولان سازمان امنیت ملی و اعضای کابینه، به ترامپ نسبت داده است. تیلرسون این روایت را تکذیب نکرد اما شایعات مربوط به قصدش برای استعفا را رد کرد. هرچند سرسپردگی تیلرسون به رئیس خود تا به امروز باعث می شود نگرانی ها از کاربرد سلاح هسته ای از سوی آمریکا همچنان ادامه داشته باشد؛ خطری که کمیته جایزه نوبل تلاش کرد امسال ما را نسبت به آن هشیار کند. 

 

انتهای پیام/

 

پیام جایزه صلح نوبل چه بود؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار