نیویورک‌تایمز: اروپا برای حفظ برجام به کنگره آمریکا چشم دوخته است

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت سران اتحادیه اروپا با قطع امید از دونالد ترامپ برای حفظ برجام، در انتظار اقدامی از جانب کنگره آمریکا در این‌باره هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: کشورهای اروپایی از اینکه توافق هسته ای ایران به دست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر تایید شود، قطع امید کرده اند. اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا را آخرین بخت برای حفظ برجام می داند و امیدوار است کنگره اقدامی در جهت پایدار باقی ماندن برجام انجام دهد.

ترامپ که پیش از این، توافق هسته ای ایران را «فاجعه بار» و «بدترین توافق تاریخ آمریکا» توصیف کرده بود باید اواسط اکتبر پایبندی ایران را به برجام تایید کند؛ توافقی که پیش از این دو بار تایید کرده است.

خبرهای مخابره شده از واشنگتن حاکی از آن است که ترامپ قصد ندارد در این دوره، پایبندی ایران را تایید کند. ترامپ تصمیم دارد توصیه های تیم امنیت ملی خود را نادیده بگیرد و در عین حال کنگره را تشویق کند تا تحریم های اقتصادی ایران را که به موجب توافق هسته ای لغو شده بودند، به شکلی سخت و سنگین بر این کشور تحمیل نکند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: دیپلمات‌های اروپایی اظهار می کنند کشورهایی از این قاره که توافق هسته ای را امضا کرده اند امیدوارند دلایلی که نتوانست دونالد ترامپ را برای حفظ برجام متقاعد کند، دست کم قانونگذاران کنگره را مجاب کرده و توجه آنها را به موضوع حیاتی برقراری ثبات در خاورمیانه جلب کند.

اروپایی‌ها معتقدند بحران هسته ای کره شمالی به اندازه کافی دشوار و چالش برانگیز هست که اجتناب از افزودن یک ماجرای جدید و غیرضروری به آن، کاملا لازم است. علاوه بر این، لغو برجام علاوه بر زیر سوال بردن اعتبار آمریکا، فقط به سود روسیه تمام خواهد شد.

دیپلمات های اروپایی می گویند ایران به تعهد خود در قالب برجام کاملا پایبند بوده است. اما برخی از اعضای دولت ترامپ مدعی هستند ایران به «روح برجام» پایبند نیست. این افراد می گویند ایران نیز از این مسئله آگاهی دارد و به عمد نشان می دهد تهران «روح برجام» را نقض می کند؛ تهران این کار را با انجام آزمایش های موشکی و کمک به نیروهای حزب الله لبنان برای جنگ در سوریه نشان می دهد.

اما طرف های اروپایی می گویند هیچ کدام از این مسائل در توافق هسته ای قید نشده است. این توافق صرفا برای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران امضا شده و موضوع تحریم های این کشور در دو مورد آزمایش موشکی و فعالیت هسته ای، کاملا جدا از یکدیگر است.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش می نویسد: ترامپ نمی تواند با یک امضا، توافق هسته ای را برهم بزند. اگر وی از تایید برجام سرباز زند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره بازگرداندن تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری کند. پس از آن طرف های امضا کننده قرارداد یک ماه دیگر فرصت دارند تا مشخص کنند آیا آمریکا همچنان عضوی از توافق هسته ای است یا خیر؛ توافقی که مورد پذیرش متحدان آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت و ایران  است.

به طور سنتی مخالفان ایران در کنگره آمریکا کم نیستند و حتی بسیاری از آنها در میان حزب دموکرات حضور دارند. اما نشانه هایی وجود دارد که مشخص می کند حتی کنگره هم تمایل چندانی به بازگرداندن تحریم های اقتصادی ندارد؛ اما تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ از برخی اعضای افراطی حزب جمهوری خواه مانند «تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه آرکانزاس، بخواهد این کار را انجام دهند، آنها احتمالا موافقت خواهند کرد.

«جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا، پنجشنبه ضمن اعلام حمایت از برجام مدعی شد ایران با حمایت از تروریست ها، روح برجام را نقض کرده است. «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، نیز حمایت خود را از حفظ برجام علنی کرده بود و همین موضوع وجود اختلاف نظر میان وی و ترامپ را آشکار کرد.

برخی گزارش ها حاکیست تیلرسون و برخی از نزدیکان ترامپ در حال تدوین طرحی هستند که اگر ترامپ پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید نکرد، کنگره نیز تحریم ها علیه این کشور را از سر نگیرد.

دیپلمات های اروپایی نگران این موضوع هستند که برهم خوردن برجام، بحران کره شمالی را نیز آشفته کند. به این ترتیب که پیونگ یانگ دیگر تمایلی به انجام مذاکرات هسته ای برای متوقف کردن برنامه ساخت تسلیحات اتمی خود نداشته باشد.

«پیتر ویتیگ»، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد، در این باره گفت: انجام چنین کاری از سوی ترامپ چه پیامی به کشورهایی نظیر کره شمالی ارسال می کند؟ پیام واضح است؛ دیپلماسی قابل اعتماد نیست. شما نمی توانید به مذاکرات دیپلماتیک اعتمادی داشته باشید و به عقیده من اعتبار غرب کاملا مخدوش خواهد شد زمانیکه توافق هسته ای را باوجود پایبندی ایران برهم بزنیم.

این دیپلمات آلمانی در ادامه افزود: این موضوع یک پیامد بزرگتر نیز خواهد داشت، ایران غنی سازی اورانیوم خود را از سر می گیرد و خطر گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه ای بی ثبات نیز افزایش می یابد.

در پایان «دیوید اوسالیوان»، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا، تاکید کرد: ما معتقد هستیم برهم زدن توافق هسته ای یک زیان بزرگ برایمان محسوب می شود.

 

انتهای پیام/

گزارش نیویورک‌تایمز از انتظار اروپا از کنگره آمریکا برای حفظ برجام

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
said
۱۵:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
این دروغی بیش نیست. اروپایی ها با امریکا هماهنگ هستنند . به این شکل سالهاست دیگر کشورها را استصمار مکنند .
آخرین اخبار