معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد؛

ظرفیت های میراث فرهنگی ناملموس در خدمت تقویت صلح و همگرایی جهانی است

راه اندازی مرکز میراث فرهنگی ناملموس باعث همگرایی و دوستی میان کشور‌های منطقه آسیای دور و نزدیک شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم آغاز به کار پنجمین نشست هماهنگی مراکز مقوله ۲ یونسکو با موضوع میراث فرهنگی ناملموس در شیراز گفت: عضویت ۱۷۴ کشورجهان در کنوانسیون ۲۰۰۳ (با هدف پاسداری از میراث ناملموس) درکنار تنوع بی نظیر مقولاتی که تحت تعریف میراث فرهنگی ناملموس می‌گنجند، مولفه‌های متنوع و پرکارتحت مقوله پاسداری و سرانجام طیف گسترده ملت ها، اجتماع‌ها و گروه‌هایی که موضوع پاسداری در مورد آن‌ها صدق می‌کند، بر روی هم این نتیجه گیری را تقویت می‌کنند که بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسکو زمان، پرسنل و بودجه کافی را برای رسیدگی به تمامی امور و اهداف بلندی که برایش در نظر گرفته شده در اختیار ندارد.

وی افزود: به همین دلیل این سازمان نقش ویژه‌ای را برای مراکز مقوله ۲ در نظر دارد و به تقویت آن همت گماشته است.

طالبیان ادامه داد: کارنامه درخشان این مراکز در سراسر جهان نیز موید آن است که یونسکو در این همکاری بین المللی هم پیش بینی درستی داشته و به خوبی از عهده مدیریت این حوزه کاری خود برآمده است.

وی اظهار داشت: حدود پنج سال است که کشور ایران عملا میزبانی و پشتیبانی پنجمین مرکز از جمع هشت مرکز مقوله ۲ دنیا را در موضوع میراث فرهنگی ناملموس بر عهده گرفته است که این مهم با ایفای نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه بوده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: این سازمان از طریق معاونت میراث فرهنگی خود، مکان استقرار، بودجه سالانه و امور پشتیبانی دیگر را در مورد مرکز میراث ناملموس تهران فراهم آورده است.

طالبیان تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های واصله، این مرکز توانسته طی سال‌های گذشته برنامه‌های متنوعی را در ابعاد کشوری و منطقه‌ای به انجام برساند.

او ادامه داد: موفقیت این مرکز در جلب علاقه کشور‌های همسایه و منطقه اعم از کشور‌های آسیای مرکزی و جنوب غربی، کشور‌های عربی و کشور‌های حوزه قفقاز و آسیای صغیر، خود به تنهایی، موفقیتی بزرگ بوده و سبب شده که بخش اصلی از روح کنوانسیون ۲۰۰۳ که تقویت صلح و دوستی و هم گرایی است محقق شود.

طالبیان، ابراز امیدواری کرد که این نشست زمینه‌ای را برای تبادل تجارب، اندیشه‌ها و دستاورد‌ها فراهم آورد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران تصریح کرد: این سازمان همچون گذشته در انجام تعهدات خود مبنی بر تامین بودجه و حمایت‌های لجستیکی و معنوی از مرکز میراث ناملموس تهران ثابت قدم خواهد ماند و خواهد کوشید فصلی نو را از پشتیبانی از این مرکز بگشاید تا مرکز با توانی مضاعف از عهده انجام تمامی تعهدات منطقه‌ای و بین المللی خود برآید.
انتهای پیام/ر

مرکز میراث فرهنگی ناملموس دوستی و صلح به همراه داشته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار