معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

برخورد با ساخت‌وساز غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری حریم جاده‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امکان برخورد و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرضروری و غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری از حریم راه‌ها برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای فراهم شده است.

برخورد با ساخت‌وساز غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری حریم جاده‌هابه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح یک مجتمع خدماتی رفاهی در همدان هدف از احداث این مجتمع‌های خدماتی رفاهی را تامین نیاز کاربران و تامین محلی برای استراحت رانندگان جاده‌ای برشمرد و گفت: همین امر موجب کاهش تصادفات بر اثر خواب‌آلودگی و خستگی می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر توسعه ایمنی جاده‌ها و حفظ حریم راه‌ها است، اظهار داشت: ایمنی راه‌ها و فراهم کردن آرامش خاطر مسافران جاده‌ای وظیفه این سازمان بوده و اولویت بخشی به این موضوع امری مهم است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه در دولت یازدهم سیاست سازمان تسهیل در فرآیند حمل و نقل در نظر گرفته شد، گفت: قبل از دولت یازدهم اخذ موافقتنامه اصولی و صدور مجوزنامه احداث مجتمع‌ها طولانی و زمان‌بر بود اما خوشبختانه طی چهار سال گذشته برای اخذ پروانه ساختمانی این مجتمع‌ها تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی افزود: بر اساس قانون راه و ایمنی اگر کسی بخواهد بعد از محدوده ۱۰۰ متری از حریم راه ها مجتمعی احداث کند باید اداره راهداری مجوز این کار را صادر کند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار می‌تواند در نوار ۱۰۰ متری بعد از حریم با اجازه از راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موافقت اصولی را اخذ کرده و برای تعیین کاربری نیازی به ارجاع به کارگروه زیربنایی نیست و دولت کاربری را تعیین می‌کند.

کشاورزیان ادامه داد: بر اساس اختیارات قانونی که در زمینه ساخت‌وساز حاشیه راه‌ها به سازمان راهداری محول شده، امکان برخورد و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرضروری و غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری از حریم راه‌ها فراهم شده است.

کشاورزیان همچنین با بیان اینکه پخش فرآورده‌های نفتی و سوختی در هر یک از مجتمع‌ها در حد نیاز تعریف شده است، عنوان کرد: محوریت هر مجتمع براساس نوع نیاز در بخش رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و جایگاه سوخت متفاوت است اما برای اخذ مجوز مجتمع بین راهی قبل از هر چیز باید از شرکت فرآورده‌های نفتی مجوز جایگاه سوخت گرفته شود.

وی با بیان اینکه براساس این ضوابط باید همه ادارات همکاری کنند، عنوان کرد: تنها مجوزی که برای احداث این مجتمع‌ها نیاز است مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که با امور اراضی کشاورزی در این راستا تفاهمنامه‌ای منعقد شده است.

مسئولیت‌های حقوقی ایمنی راه بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه در آینده نزدیک به تعداد مجتمع‌های بین راهی در استان همدان اضافه خواهد شد بیان کرد: بیشتر سفرهای عتبات عالیات به صورت زمینی انجام می‌شود که در زمان رفت با مشکل کمتری مواجه هستیم اما مشکل اصلی در زمان برگشت زائران است که تلاش می‌شود ناوگان حمل و نقل بیشتر به مسافران اربعین اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امکانات زیربنایی و تعریض جاده‌ها بهبود یافته است، بیان کرد: سال گذشته در حمل و نقل زائران اربعین مشکلات کمتری داشتیم.

کشاورزیان تاکید کرد: در مقوله ایمنی راه، مسئولیت‌های حقوقی کاملاً متوجه سازمان است و مدیران مربوطه باید با توجه به نقش کلیدی این حوزه بیش از گذشته بر ایمن‌سازی راه‌ها تمرکز کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور موضوع حریم قانونی راه‌ها را در ایمنی راه‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی و راه‌ها مهم عنوان و تاکید کرد: حفاظت از حریم راه و نوار قانونی پس از حریم از اهمیت به سزایی برخوردار است و مدیران ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، باید در این زمینه دقت نظر کافی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.