ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت میانمار باید تابعیت مسلمانان روهینگیا را بپذیرد/ قتل‌ و عام روهینگیایی‌ها نسل‌کشی است

کارشناس مسائل شبه‌قاره گفت: قتل و عام مسلمانان روهینگیا نقض حقوق بشر و نسل‌کشی است و سازمان ملل باید از این کشتارها جلوگیری کند.

ملازهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کردپیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار، اظهار کرد: مشکل اصلی مسلمانان میانمار مربوط به اقلیت قوم روهینگیا می‌شود.

کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه مسلمانان میانمار از اقوام مختلف هستند و جمعیتی 6 تا 8 میلیون دارند، گفت: بر اساس آمار اعلام شده، 800 هزار تا یک میلیون و دویست‌هزار نفر از این جمعیت را قوم روهینگیا تشکیل می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه دولت میانمار، قوم روهینگیا را مهاجرانی از بنگلادش می‌داند که در دوران استعمار انگلیس به این کشور آمده‌اند، افزود: پس از اینکه میانمار قانون تابعیت را در سال 1982 به تصویب رساند، از میان 44 قومیتی که در این کشور زندگی‌ می‌کردند، 9 قوم را خارجی تشخیص داد و یکی از این قوم‌ها روهینگیایی‌ها بودند که آنان را بنگالی می‌دانست.

ملازهی با بیان اینکه میانماری‌ها ملیت آنها را قبول ندارند، بیان کرد: همین اختلاف‌نظر موجب شد تاگروه‌های رادیکال بودایی مذهب به خصوص راهبه‌های بسیار متعصب به سرزمینی که در اختیار قوم روهینگیا بود، چشم طمع بدوزند.

کارشناس مسائل شبه‌قاره با اشاره به اینکه ریشه اختلافات قوم روهینگیا با دولت میانمار ریشه‌ای  تاریخی است، گفت:گروه‌های افراطی میانمار در مقاطع مختلف زمانی هر وقت که فرصتی پیش آمده به این قوم حمله کرده و آنان را از سرزمینشان اخراج و یا اینکه قتل و عام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روهینگیایی‌ها هم چاره‌ای ندارند و سعی‌ می‌کنند از طریق رودخانه مرزی بین میانمار و بنگلاش، خودشان را به بنگلادش برسانند، اما متاسفانه دولت این کشور از آنان استقبال نمی‌کند، بیان داشت: 200 تا 300 هزار نفر از افراد پیش از این به بنگلادش رفته‌اند و در کمپ‌های تحت نظارت سازمان ملل زندگی می‌کنند.

ملازهی اضافه کرد: بنگلادش از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و نمی‌تواند آنها را جذب کند و افزون بر این معتقد است، چون روهینگیایی‌ها میانماری هستد، خود میانمار باید تکلیفشان را از نظر ملیت مشخص کند.

کارشناس شبه قاره با بیان اینکه ملیت مشکل اصلی قوم روهینگیاست و نه میانمار آنان را از خود می‌داند و نه بنگلادش، گفت: این فضای دردناکی است که برای مسلمانان این منطقه به وجود آمده و جامعه جهانی هم حساسیت زیادی به این مسئله ندارد.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که این موضوع می‌تواند از طریق جامعه جهانی و گفتگو با دولت میانمار حل شود، به ویژه اینکه "سوچی" برنده جایزه صلح نوبل و فرد شناخته شده در سطح بین‌الملل از همین طریق در این کشور روی کار آمد. 

ملازهی با اشاره به اینکه دولت میانمار باید تابعیت مسلمانان روهینگیا را بپذیرد و آنان از حقوق مساوی با سایر قومیت‌ها برخوردار کند، تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید برای حل این مشکل وارد بحث جدی‌تری با دولت میانمار شوند.

کارشناس مسائل بین‌الملل  با بیان اینکه خشونت و قتل و عام مسلمانان روهینگیا نقض حقوق بشر و نسل کشی است، گفت: سازمان ملل باید از این کشتارها جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه چنین اتفاقاتی در جاهای دیگر دنیا اتفاق افتاده و سازمان ملل معمولا منفعل عمل کرده است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود جامعه جهانی به این مسائل بیشتر توجه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار