تحسین ترامپ از سوی جان مک‌ کین به دلیل راهبرد جدید وی در قبال افغانستان

سناتور جان مک کین روز دوشنبه در بیانیه‌ای از سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال افغانستان استقبال کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، سناتور جان مک کین – نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا – راهبرد جدید دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در قبال افغانستان را ستود و آن را «گامی بلند در جهت صحیح» خواند.

روز دوشنبه، دونالد ترامپ از راهبرد جدید آمریکا در خصوص افغانستان رونمایی کرد. در برنامه‌های جدید آمریکا، افزایش اختیارات نیروهای نظامی این کشور برای هدف‌گیری تروریست‌ها در افغانستان پیشنهاد شده است. همچنین در این استراتژی، از هند و پاکستان درخواست شده است به تقویت ثبات در افغانستان کمک کنند. با این‌حال، رئیس جمهور آمریکا از ارائه جزئیات دقیق‌تر درباره تعداد نیروهای نظامی آمریکا و یا هرگونه برنامه‌های آتی ارتش این کشور خودداری کرد.

مک کین در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در وب‌سایت وی منتشر شد، نوشت: «من دونالد ترامپ را به دلیل برداشتن گامی بلند و در جهت صحیح در مسئله سیاست آمریکا در قبال افغانستان تحسین می‌کنم. حقیقت تلخ این است که این راهبردها باید زودتر اجرایی می‌شد، و در این میان، طالبان قدرت خطرناکی به دست آورده است. با این‌حال، من باور دارم رئیس جمهور اکنون آمریکا را بسیار بهتر از دولت پیشین که راهبردی نافرجام مبنی بر به تعویق انداختن شکست اتخاذ کرده بود، به پیش خواهد برد.»

وی افزود تلاش ترامپ برای جلب کمک کشورهای منطقه برای حل و فصل بحران افغانستان نیز اقدام مناسبی بوده است، زیرا که فراهم کردن امنیت منطقه‌ای مسئولیت دیگر کشورها نیز هست.

بر اساس اظهارات مک کین که رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا نیز هست، کنگره آمریکا باید در مسائل مربوط به افغانستان به انجام مسئولیت‌های خود ادامه دهد و منابع لازم برای این اقدام را در اختیار بگذارد.

این در حالی است که مک کین در ماه اوت، از دونالد ترامپ به دلیل فقدان برنامه‌ای جامع و مشخص در مسئله افغانستان انتقاد کرده بود. وی همچنین از برنامه پیشنهادی شخصی خود رونمایی کرده و تاکید کرده بود شرایط لازم برای کمک‌رسانی به افغانستان باید سختگیرانه‌تر مطرح شود و کابل نیز باید در مبارزه علیه فساد و نیز افزایش شفافیت در دولت خود تلاش کند.

افغانستان درگیر معضلاتی مانند بی‌ثباتی سیاسی، اجتماعی و امنیتی شده است. فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور به این مشکلات دامن می‌زند.

آمریکا و متحدان این کشور در سال 2001 و اندکی پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر، ماموریتی نظامی در افغانستان ترتیب دادند. این اقدامات نظامی در سال 2014 به پایان رسید. در روز 1 ژانویه سال 2015، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ماموریت جدید خود در افغانستان، موسوم به «تعلیمات، کمک، مشورت» و به منظور آموزش و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرد. علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن، افغانستان همچنان شاهد حملات خونین به اهداف نظامی و غیرنظامی است.

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته طی یک سخنرانی در یک پایگاه نظامی در نزدیکی واشنگتن که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، به ارائه راهبرد جدید آمریکا در جنگ افغانستان پرداخت.

ترامپ در این سخنرانی گفت او نیز همانند مردم آمریکا از طولانی شدن جنگ افغانستان مایوس و ناامید شده است. وی ادامه داد: همانند مردم آمریکا از سیاست خارجی که به جای توجه به منافع امنیتی، بیش از حد انرژی، پول و مهم‌تر از هرچیزی، جان نظامیان آمریکایی را صرف بازسازی افغانستان کرده، مایوس و ناامید شده‌ام.

انتهای پیام/

 

جان مک‌کین سیاست‌ ترامپ در قبال افغانستان را ستود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار