رئیس پلیس فتا فارس:

افزایش کشفیات جرائم سایبری و دستگیری ۴۴۸ نفر

رئیس پلیس فتا فارس از افزایش کشفیات جرائم سایبری و دستگیری ۴۴۸ نفر در این خصوص خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سرهنگ حبیب الله رجبلی رئیس پلیس فتا فارس گفت: در ۴ ماه نخست امسال کشفیات پلیس فتا در فضای مجازی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش یافته است که در این خصوص ۴۴۸ نفر نیز دستگیر شده اند.

وی بیان کرد: بارزترین ویژگی فضای مجازی این است که وابسته به زمان نیست و مستمر و فرامرزی است و با توجه به تنوع و جذابیت مطالب را به سرعت منتشر می‌کند.

سرهنگ حبیب الله رجبلی با بیان اینکه استان فارس در جرائم فضای مجازی رتبه سوم را دارد، افزود: می‌طلبد ارگان‌های مختلف بخشی از سرانه آموزشی خود را برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی در نظر بگیرند تا سطح آگاهی و هوشیاری شهروندان بالا برود.

رئیس پلیس فتا فارس با اشاره به جرائم فضای مجازی ادامه داد: برداشت غیر مجاز بانکی، کلاهبرداری رایانه ای، مزاحمت اینترنتی، هتک حیثیت، نشر اکاذیب و انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی در فضای مجازی به ترتیب مهمترین جرائم رایانه‌ای در ۴ ماه اخیر در استان فارس هستند.

این مقام انتظامی از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای با بیش از یک هزار و ۴۰۰ شاکی در کشور خبر داد و گفت: فرد کلاهبردار جرائمی از جمله فروش مال غیر، خیانت در امانت و جعل عنوان مرتکب شده بود که پس از اینکه ۲ سال متواری بود با اشرافیت پلیس فتا فارس بر روی خطوطی که فعالیت می‌کرد در یکی از استان‌های همجوار دستگیر شد.

رجبلی همچنین از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای با بیش از ۲۰ میلیارد ریال کلاهبرداری رایانه‌ای در فارس خبر داد و تصریح کرد: مقصر بیش از ۸۰ درصد پرونده‌های کلاهبرداری در فضای مجازی خود شهروندان هستند که اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد غیر مجاز قرار می‌دهند.

رئیس پلیس فتا فارس با اشاره به نحوه جدید کلاهبرداری، ادامه داد: این افراد با برقراری تماس و یا ارسال پیامک با موضوع برنده شدن در قرعه کشی از قربانیان درخواست می‌کنند برای دریافت جایزه به دستگاه عابر بانک مراجعه که پس از مراجعه با ترفند‌های خاص خود رمز بانکی، تاریخ انقضاء و سی وی وی تو (cvv۲) را از افراد اخذ و از حساب قربانیان برداشت می‌کنند.

رجبلی با بیان اینکه ۳۸ درصد جرائم فضای مجازی در استان فارس افزایش یافته است، ادامه داد: در ۴ ماهه امسال، ۲۵ هزار ساعت آموزش در قالب ۸ نمایشگاه فضای مجازی توسط پلیس فتا برای شهروندان انجام شده است.

رئیس پلیس فتا استان فارس به شهروندان توصیه کرد: اطلاعات مهم کارت بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید و در زمان واردن کردن حساب بانکی از اصالت سایت اطمینان حاصل کنید که کلاهبرداران با جعل درگاه بانک اقدام به سرقت اطلاعات و برداشت وجه از آن می‌کنند.

انتهای پیام/ن

افزایش کشفیات جرائم سایبری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار