همایون امیرزاده در شب تقدیر از خبرنگاران:

با تیتر فروشی وضعمان بهتر نمی‌شود

مرگ رسانه وقتی است که به بولتن خبری سازمان ها تبدیل شود و نباید فکر کنیم با تیتر فروشی وضعمان بهتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی در مراسم تقدیر از روز خبرنگار که به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به غیبت آقای صالحی معاون فرهنگی  در این مراسم گفت: سابقه 16 سال کار خبری دارم و این جلسه به اسم خبرنگار و بانی آن شهید صارمی برگزار شد. در کنار این شهید عزیز، ۶ دیپلمات شهید هم داریم که مظلومانه در راه عظمت ایران اسلامی جان خود را فدا کردند. همچنین 15 آذر و حادثه‌ای که برای خبرنگاران به وجود آمد را فراموش نمی کنیم.

وی ادامه داد: کسانی دغدغه مند در این عرصه حضور دارند و اهمیت رسانه در دنیای امروز را نمی توان نادیده گرفت. در جامعه هر شهروند یک خبرنگار نهادینه شده و طبیعتا نقش خبرنگاران حرفه ای پررنگ تر شده است. هر شهروند که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی دارد، خبرنگار است. خبرنگاران حرفه‌ای باید طوری حرکت کنند و مجهز باشند که از شهروند خبرنگار عقب نیفتند.

امیرزاده عنوان کرد: فرمان رسانه دست هیچ شخصی نیست بلکه دست عنصر خبرنگار است. برای یک عنصر خبری ایده آل است که مدیرمسئولی داشته باشد که بیرحمانه به خبر نگاه نکند و سلیقه خود را به کار نبرد. اگر سردبیرانی باشند که خبر را سلیقه‌ای کار می کنند یا باید تسلیم شوند یا باید بخشی از آن را کنار بگذارند. پس با هر پیش فرض و دیدگاه سیاسی فرمان در دست عنصر خبرنگار است.

وی تصریح کرد: امروز مناسبات اجتماعی و خبری ما به شدت متکثر شده، در این آگاهی‌های جامعه ما نباید خودمان را سوژه قرار دهیم. باید در هم نفسی با مردم وظیفه و رسالت رسانه که آگاهی بخشی به جامعه است، آگاه باشیم. وقایع تلخ جامعه که اتفاق می افتد رسالت خبرنگار شروع می‌شود. مرگ رسانه وقتی است که به بولتن خبری سازمان ها تبدیل شود. ما نباید فکر کنیم با تیترفروشی وضعمان بهتر می‌شود.

امیرزاده اظهار داشت: اینها تلخی های فضای رسانه ایست که درگیرش هستیم. رسانه ها اگر حزب، گروه و مجموعه‌ای که با اسم و رسم سیاسی رسانه ای تشکیل دادند، حق دارند تبلیغ خودشان را بکنند. اما اگر اسم خودمان را رسانه مستقل می‌گذاریم محدودیت‌ها و چارچوب‌هایی دارد که اگر از آنها فاصله بگیرد به رسالت خود عمل نکرده است. خطوط قرمز مصنوعی متکثر، متنوع و مبهم در رسانه‌ها ایجاد شده و خبرنگار در صورتی موفق است که خطوط قرمز مصنوعی را به رسمیت نشناسد.

وی در پایان گفت: نگاه ما به دوستان در عرصه رسانه در این مدت نگاه تعاملی بوده البته نه از نوع معامله کردن. معاونت فرهنگی هیچ گاه تعامل را معامله تلقی نکرده و به این موضوع افتخار می کند.نسبت به نقدهایی که به معاونت در طول این مدت وارد شده هیچگاه بی تفاوت نبوده‌ایم. ما به خوبی از نقدهای دوستان استفاده کردیم و هیچ آسیبی از هیچ رسانه‌ای برای خودمان متصور نبودیم و ندیدیم.

سپس با حضور آموزگار، امیرزاده، سلگی و حمزه زاده از چند رسانه در حوزه کتاب تقدیر شد.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار