معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «ظفر» تا ۲ سال دیگر/ جزئیات ماه گرفتگی در کشور

پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «ظفر» تا ۲ سال دیگر، «رگ‌زایی» می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند ، از جمله اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «ظفر» تا ۲ سال دیگر/ پیشرفت جوانان ایرانی در عرصه فناوری‌های علمی استگزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «ظفر» تا ۲ سال دیگر، «رگ‌زایی» می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند ، شرکت‌های خلاق در معاون علمی توسعه پیدا می‌کنند از جمله اخبار مهم معاونت در هفته گذشته است.

 

«رگ‌زایی» می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند

از همین روست که تاکنون تلاش‌های زیادی جهت پیدا کردن راهی مناسب برای کنترل و درمان این بیماری صورت گرفته است. در حال حاضر سرطان عامل ۱۲درصد مرگ و میر جهان و سومین عامل مرگ در ایران است. هزینه ی سالانه برای این بیماری در ایران حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته‌ نسیم گل کار دانش‌آموخته‌ دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجری طرح، اولین بار دانشمندی به نام فولکمن(Folkman)این نظریه را مطرح کرد که رشد تومورها وابسته به آنژیوژنز است؛ آنژیوژنز یا همان رگ زایی، فرایندی است که در آن رگ‌های جدید از رگ‌های پیشین (موجود)رشد می‌کنند.

 

ماه در روز ۱۶ مرداد می‌گیرد

 مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این ماه گرفتگی از نوع جزئی است که در شبانگاه روز ۱۶ مرداد ماه رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: بر این اساس زمان آغاز ماه گرفتگی روز ۱۶ مرداد ماه در ایران در ساعت ۲۱ و ۵۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: ماه در ساعت ۱۹ و ۱۸ دقیقه و ۱۰ ثانیه به وقت جهانی از نیم‌سایه زمین خارج می‌شود.

وی یادآور شد: اضافه زمان رصد این پدیده نجومی به جز در آمریکا از ۴ قاره کره زمین قابل مشاهده خواهد بود.

 

پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «ظفر» تا ۲ سال دیگر

محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در ساخت ماهواره‌های سنجشی با چند دانشگاه کشور همکاری می‌کنیم و چند ماهواره نیز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه ماهواره پیام امیرکبیر یکی از این ماهواره‌ها است که در کمتر از یکسال آینده آماده پرتاب می‌شود، ادامه داد: ماهواره ظفر نیز در دو سال آینده آماده پرتاب می‌شود، ماهواره دوستی نیز در نوبت پرتاب است که امیدواریم پرتاب آن انجام شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماهواره‌های مخابراتی نیز گفت: مذاکرات بین المللی مفصلی انجام شده تابتوانیم با تامینماهواره‌های مخابراتی، نیاز‌های کشور را برآورده کنیم

 

شرکت‌های خلاق در معاون علمی توسعه پیدا می‌کنند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما بحث شرکت‌های دانش بنیان را در دولت یازدهم پیگیری کرده ایم که نتایج خوبی نیز حاصل شد و در این بین یکسری از شرکت‌های هستند که خلاقیت و نوآوری دارند، اما متاسفانه نمی‌توانند دانش بنیان شوند.

وی ادامه داد: شرکت هایی از لحاظ تکنولوژی پیچیدگی را ندارند، بیشتر شرکت‌هایی که تحت عنوان کارآفرین هستند، فارغ التحصیلان خوب دانشگاهی جذب می کنند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری افزود: به همین علت معاونت علمی ریاست جمهوری طرح شرکت‌های خلاق را راه اندازی کردایم که من فکر می‌کنم در دولت جدید که توسعه همین شرکت‌ها اصلی‌ترین پروژه معاونت علمی ریاست جمهوری توسعه همین شرکت‌ها خواهد بود.

ستاری تصریح کرد: اینها قطعا خیلی بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و اتفاقات عجیب در حمایت از افرادی که در شرکت‌های دانش بنیان فعال می‌باشند، نسبت به گذشته اتفاق خواهد افتاد.

 

ضرورت تاسیس صندوق‌های ریسک پذیر در شرکت‌های دانش بنیان

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما بحث جدیدی در خصوص تامین وام برای شرکت‌های دانش‌بنیان شروع کردیم و این کار به منظور فعال شدن پروژه‌های این شرکت‌ها با پرداخت وام است.

وی بیان کرد: در گذشته جذب سرمایه گذار در شرکت های دانش بنیان صورت می گرفت اما ما برای حل مشکل جذب سرمایه گذار، در گام اول امضای تفاهم نامه ای با سازمان بورس انجام دادیم و صندوق‌های ریسک پذیر در شرکت های دانش بنیان تاسیس کردیم و تا به امروز حدود هفت صندوق راه اندازی شده است.

دلیری افزود: امکان ارتقای محصول با سرمایه گذاری بر روی شرکت‌های دانش بنیان صورت می‌گیرد که با تحقق این امر تابلو اختصصاصی در سازمان بورس ایجاد شده تا جذب سرمایه گذار بهتر شود.

وی تاکید کرد: معاونت علمی ۵۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان را در تابلو بورس می‌پردازد.

 

پیشرفت جوانان ایرانی در عرصه فناوری‌های علمی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: فناوری اطلاعات و پیشرفت آن موجب عبور از روز های سنتی و پیشرفت علم شده است.

وی ادامه داد: جوانان ایرانی در حوزه کامپیوتر و فن آوری اطلاعات پیشرفت چشمگیر داشته اند و شرکت ها، استارت آپ هایی با این محور که در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و پردازش حجیم مواردی از این دست است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تایید بر پیشرفت بعد علمی ایران تصریح کرد: اعتقاد داریم این المپیاد آموزش کلیدی برای برای علوم کامپیوتر است سیستم آموزشی ما از این المپیادها بهره بسیاری برده است.

ستاری بیان کرد: برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر در کشور برای نشان دادن ایفای نقش علمی و فناوری ایران تاثیر گذار است.

وی عنوان کرد: امیدواریم جوانان که در ایران المپیاد شرکت کرده و در ابتدایی راه علمی خود قرار دارند از این دستاوردها در مسیر صلح آمیز بهره گیرند و امید داریم این مسابقات در ایران برای شرکت کنندگان خاطره خوبی بوده باشد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار