عباسپور در نشست خبری مطرح کرد؛

جذب ۱۲۷۰مدرس آموزش خانواده در مدارس/ ۱۸۴هزار میلیارد نرخ مشارکت های نقدی اولیا

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش با اشاره به حوزه وظایف این انجمن از میزان روبه رشد مشارکت های اولیا در مدارس خبر داد.

جذب ۱۲۷۰مدرس آموزش خانواده در مدارس/ ۱۸۴هزار میلیارد نرخ مشارکت های نقدی اولیابه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اوليا و مربيان صبح امروز در ساختمان علاقه مندان، برگزار شد.

در این مراسم عباسپور  مدیر کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش با بیان حوزه وظایف انجمن اولیا و مربیان گفت: مبالغی که اولیا دریافت می کنند باید در چارچوب قانون رعایت شود.

وی ادامه داد: مدرسه ای که کیفیت بالایی دارد مشارکت بیشتری از سوی اولیا دریافت می کند بنابراین انجمن و اعضای آن باید کار اغنایی داشته باشند.

مدیرکل انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش تصریح کرد : مشارکت قانونی است و مصوبه مجلس دارد و آنچه مورد تاکید داریم این است که سایر جنبه های مشارکت را افزایش دهیم؛ این موضوع تا کنون روند روبه رشدی دارد که بر این اساس بیش از ۱۸۴میلیارد مشارکت نقدی است و ۱۸۱میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان مشارکت تخصصی داشتیم.

عباسپور با بیان اینکه افزایش مشارکت ها در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد : انجمن باید این مشارکت ها را ساماندهی کند و باید مدیران آموزش ببینند تا از این ظرفیت بهره مند شوند.

وضعیت سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان

وی در خصوص وضعیت سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان افزود : نرخ مصوب از اردیبهشت ماه مشخص می شود و در مناطق شهری یک میلیون و ۳۸۸هزار نفر و در مناطق روستایی ۳۰۳هزار نفر از این امکانات استفاده می کنند.

عباسپور اظهار کرد: برای ساماندهی این وضعیت کارگروه ماده ۱۹در نظر گرفته شده و نهادهای مربوطه شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در این امر دخیل هستند.

مدیرکل انجمن اوليا و مربيان از اصلاح آیین نامه سرویس مدارس خبر داد و گفت : بعد از بررسی ها در سطح کشور این آیین نامه ابلاغ می شود.

وی به کارگروه ماده ۱۸ اشاره و تصریح کرد: در این کارگروه پیشنهاد نرخ سرویس مدارس به شورای شهر انجام می شود که نمایندگانی از آموزش و پرورش و شهرداری وجود دارد و براساس معیارها مبلغ دریافتی ارائه شده و بعد از مصوب شدن ابلاغ می شود همچنین تایید شرکت ها برای حمل و نقل توسط شهرداری انجام می شود.

عباسپور تاکید کرد: خانواده ها از شرکت های غیرمجاز برای قرارداد سرویس ایاب و ذهاب وارد تعامل نشوند حتی در مناطقی که شرکتی برای حمایت و نقل جود ندارد که شهرداری باید افرادی را به مدارس معرفی کند و اگر مدیران مدارس نیز این مورد را رعایت نکنند با متخلفان برخورد می شود.

وی به افزایش رانندگان خانم در مدارس اشاره کرده و گفت: در مناطق روستایی مرکزی مبالغ مصوبی برای مدارس استثنایی و روستای مرکزی با اعتبار ۵۰۰میلیارد در نظر گرفته شده تا به طور رایگان از سرویس ایاب و ذهاب استفاده کنند.

عباسپور اظهار کرد: آموزش خانواده یکی از کارهای محوری انجمن به دلیل آسیب های موجود در مدارس است و برخی از مدرسان از طریق آزمون ۱۶مرداد تعیین و یک هزار و 270نفر جذب می شوند که 2 هزار و 63خانم و2 هزار و 143نفر آقا هستند.

وی در خصوص جذب مدرسان آموزش خانواده بیان کرد: در اسناد بالادستی این موضوع مورد توجه قرار گرفته تا اولیا برای تقویت دانش آموزان توانمندشوند.

مدیرکل انجمن اوليا و مربيان افزود: پس از برگزاری آزمون مدرسین آموزش خانواده افرادی که ۶۰ درصد حدنصاب نمرات را دریافت کرده باشند وارد مصاحبه و سپس برای شرکت در دوره‌های ویژه معرفی می‌شوند.

وی از وجود ۲۷۲ عنوان کتاب با موضوعات مختلف که خانواده‌ها با آن درگیر هستند خبر داد و گفت: برنامه‌هایی با شبکه دو سیما خواهیم داشت تا با بهره گیری از اساتید مختلف بتوان کاری برای آموزش خانواده‌ها انجام دهیم.

عباسپور در خصوص تخلفات سرویس‌ مدارس، اظهار کرد: به مدیران تاکید می‌کنیم که با شرکت‌های آزاد برای ساماندهی سرویس مدارس قرارداد نبندند نظارت ما در سطح وزارتخانه خواهد بود و موارد تخلف را بررسی می‌کند.

وی در خصوص برگزاری آزمون مدرسان آموزش خانواده با مراجعه به سایت www.familyeducation.ir بیان کرد: این آزمون بخشنامه سراسری تا سطح مدارس شده و فرهنگیان رسمی و پیمانی می‌توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مدرسان آموزش خانواده از عناوین آن باخبر شده و در این آزمون شرکت کنند.

 مدیرکل انجمن اولیا و مربیان  وزارت آموزش و پرورش در مورد پرداخت وجه هنگام ثبت نام علی رغم قانون آن در برخی مدارس گفت: اگر جایگاه انجمن اولیا و مربیان در مدرسه تقویت شود ما دیگر شاهد این گونه تخلفات نخواهیم بود، زیرا این افراد می‌توانند مسئولان را نسبت به اجبار کردن منع کنند، اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده چنین مواردی به واحد شکایات آموزش و پرورش مراجعه کنند.

وی در رابطه با تدابیری اندیشیده شده برای کاهش تصادفات سرویس‌ها بیان کرد: متاسفانه بیشتر حوادثی که ما در این حوزه شاهد آن هستیم مربوط به مناطقی است که سرویس مدرسه بر اساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش انتخاب نشده و اولیا به صورت گروهی برای انتخاب راننده و وسیله نقلیه اقدام کرده‌اند، اما ما با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی انجام داده‌ایم تا در این مناطق مسیر‌های تردد تا حد امکان ایمن شود تا دیگر شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

حل مشکل کمبود مدرسان آموزش خانواده در مدارس

در ادامه این برنامه کیومرث جهانگردی رئیس اداره آموزش خانواده با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر، تعداد مدرسان آموزش خانواده از ۱۵ هزار نفر به هفت هزار نفر کاهش یافته است، گفت: با برگزاری این آزمون بخشی از نیاز ما به مدرس آموزش خانواده مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به ارسال شیوه نامه انتخاب مدرس آموزش خانواده به استان‌ها اظهار کرد: دفتر انجمن اولیا و مربیان در نظر دارد مدرسان آموزش خانواده را از طریق برگزاری آزمون و از بین فرهنگیان شاغل رسمی و پیمانی و اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی دانشگاه‌ها انتخاب کند.

رئیس اداره آموزش خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برخی استان‌ها که گستره جغرافیایی وسیع تری دارند آزمون جذب مدرس آموزش خانواده در دو حوزه امتحانی برگزار می‌شود، افزود: آزمون انتخاب مدرسه آموزش خانواده، ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه، شانزدهم مردادماه همزمان در سراسر کشور و در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.

جهانگردی تصریح کرد: بعد از قبولی مرحله اول و کسب ۶۰ درصد نمره، از مدرسان برای مصاحبه دعوت می‌شود و در نهایت برگزیدگان در دوره آموزشی ۶۰ ساعته که شهریور امسال برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

وی یادآور شد: برای این مدرسان، ۱۶ ساعت آموزشی سالانه نیز برگزار می‌شود و سرفصل‌های دوره‌های آموزشی در دو بخش تخصصی و عمومی مشخص شده است.

انتهای پیام/

نرخ سرویس های مدارس در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار