بازگشایی نخستین کلینیک سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز از زمان حمله مرگبار آمریکا

سازمان پزشکان بدون مرز امروز پس از گذشت چند سال از حمله هوایی آمریکا به بیمارستان قندوز افغانستان، یک کلینیک کوچک را برای درمان بیماران در این شهر بازگشایی کرد.

بازگشایی نخستین کلینیک قندوز از زمان حمله مرگبار آمریکا به بیمارستان این شهربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) روز شنبه یک کلینیک کوچک در قندوز افغانستان بازگشایی کرد. این نخستین تأسیسات سازمان مذکور از زمان تخریب بیمارستان شهر قندوز از سوی آمریکا در سال 2015 است.

«سیلویا دالاتوماسینا»، مدیر برنامه‌های سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان، در مصاحبه با رویترز گفت: «بازگشایی این کلینیک نخستین قدم برای فراهم کردن کمک‌های پزشکی در قندوز است و برای ما بسیار مهم است».

از زمان حمله هوایی نیروهای ویژه‌ آمریکا به بیمارستان قندوز افغانستان در سال 2015 -که 42 بیمار، پزشک و کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز در مرکز تروما (مرکز خدمات‌رسانی اورژانس به مصدومان حوادث) را به کام مرگ کشاند، این سازمان به دنبال تضمینی برای حفظ امنیت تاسیسات پزشکی‌اش در این منطقه بوده است. دالاتوماسینا می‌گوید «با اینکه هنوز هم به دنبال نهایی‌کردن تعهدات طرفین هستیم؛ توانستیم به توافق برسیم».

این مرکز پزشکی جدید -که در محلی مجزا از مکان بیمارستان تخریب شده‌ی قندوز بنا شده است- فقط صدمات مزمن و سطحی را درمان خواهد کرد و کسانی که درمان آنها نیازمند استفاده از اشعه ایکس است هنوز هم مجبورند به بیمارستان منطقه‌ای دولت بروند. این بیمارستان نیز به دلیل افزایش درگیری در این منطقه، بسیار شلوغ است و کارکنان آن مجبور به اضافه‌کاری هستند.

این کلینیک کوچک قرار است با درمان بیمارانی که دارای صدمات جزئی هستند از باری که بر دوش این بیمارستان است بکاهد. با اینکه هنوز توافقی قطعی به دست نیامده سازمان پزشکان بدون مرز قصد دارد ساخت یک مرکز تروما در قندوز را تا سال 2018 آغاز کند. البته این بیمارستان کوچکتر از بیمارستان قبلی خواهد بود که آمریکا آن را تخریب کرد.

گروه تروریستی طالبان در یک دوره در سال 2015 به شهر قندوز تجاوز کرد و در آن زمان آمریکا که قصد مقابله با این گروه را داشت مرکز ترومای سازمان پزشکان بدون مرز را هدف قرار داد. نیروهای آمریکا پس از انجام یک تحقیق در این خصوص اعلام کردند تخریب این بیمارستان بر اثر خطای انسانی و ناکارآمد بودن تجهیزات آنها رخ داده است!

دست‌کم 16 نفر از پرسنل نظامی آمریکا که در وقوع این فاجعه دخیل بودند تنبیه شدند اما سازمان پزشکان بدون مرز از اینکه تحقیقات مستقلی در این خصوص انجام نشد انتقاد کرد. با اینکه نیروهای افغان تحت حمایت جنگنده‌ها و نیروهای ویژه آمریکا از تسلط طالبان بر این شهر جلوگیری کردند، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

بازگشایی نخستین کلینیک  سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان پس از حمله هوایی آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار