تبریز؛

3100 آذربایجانی حاجی می‌شوند

فرمانده پلیس فرودگاه شهیدمدنی تبریز گفت: تلاش و هدف ما این است که فریضه حج زائران با کمترین حاشیه و خاطرات شیرین به پایان رسیده و هیچ مشکلی در کشور عربستان برای آنها به وجود نیاید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ خضرلو فرمانده پلیس فرودگاه شهیدمدنی تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با مسائل حج تمتع ۹۶ گفت: با توجه به وقفه یک ساله در فریضه حج تمتع برای ایران، در سال جاری این فریضه از سر خواهد گرفت و توفیق خدمت رسانی به ملت شریف استان در عرصه حج ابراهیمی را خواهیم داشت.

وی با بیان هشدارهایی در خصوص اعزام به عربستان سعودی به زائران استان آذربایجان شرقی گفت: زائران از بردن اشیاء قیمتی در سفر حج به عربستان سعودی خودداری کرده و به نکاتی که از سوی مسؤولان کاروان‌ها و بعثه مقام معظم رهبری درباره حمل و نقل زیور‌آلات و یا اشیاء قیمتی مطرح می‌شود دقت ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زائران ایرانی گذرنامه و بلیط خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند و به خوبی از آنها محافظت کنند، گفت: زائران فریب برخی وعده‌ها برای گردش شهرهای دیگر عربستان را به هیچ وجه نخورند.

وی با تاکید به اینکه زائران از حمل مواد مخدر در سفر زیارتی حج جداً خودداری کنند، افزود: اگر زائران اقدام به حمل مواد مخدر کنند در مرحله نخست و پس از دستگیری در ایران به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و بین یک تا پنج سال ممنوعیت خروج از کشور را برای آنها شامل می‌شود و از سفر معنوی حج نیز باز می‌مانند؛ اگر در کشور عربستان نیز از زائران مواد مخدر دریافت شود و با آنها برابر قوانین مجازات از حبس ابد و حتی اعدام خواهد بود.

خضرلو ادامه داد: زائران از بردن داروهای ممنوعه که لیست آنها نیز اعلام شده حتماً خودداری کنند و اگر زائری قرار است داروهای خاصی را استفاده کند حتماً نسخه آن را به همراه داشته باشند تا در فرودگاه برای وی مشکلی پیش نیاید.

وی تاکید کرد: حمل هرگونه مواد مخدر سنتی و روان گردان( تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و ...) ممنوع بوده و در صورت کشف برای زائر پرونده‌های قضایی تشکیل و از پروازهای وی ممانعت به عمل خواهد آمد.

وی متذکر شد: همراه داشتن قرص‌های کدئین، متادون و ترامادول نیز جرم محسوب می‌شود و در صورت کشف از سفر بازخواهند ماند.

فرمانده پلیس فرودگاه شهیدمدنی تبریز با اشاره به ممنوعیت حمل مواد اسیدی از جمله ترشیجات، آبلیمو، آبغوره، کشمش، توت خشک شده، گیاهان دارویی از جمله شیرین بیان و اسباب بازی به شکل سلاح خودداری کنند، گفت: حمل چنین وسایلی به داخل هواپیما ممنوع می‌باشد.

وی با درخواست از زائران ایرانی جهت خودداری از به همراه داشتن برخی داروهای گیاهی و تنقلات در سفر، بیان کرد: آشنایی نداشتن ماموران عربستانی و حتی ضرورت بازرسی دقیق در داخل کشور موجب معطلی زائران در فرودگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه پلیس در این ایام تمهیداتی را برای تامین امنیت زائران، استقبال‌کنندگان و روان‌سازی ترافیک در دستور کار خواهد داشت، گفت: جلسات هماهنگی نیز در این خصوص برگزار شده و پلیس آمادگی کاملی در این زمینه دارد.

خضرلو با اشاره به زائرانی که ممکن است به دلیل کهولت سن یا به هر دلیلی اقدام به حمل مواد مخدر با خودشان کنند، خاطرنشان کرد: البته تاکنون موردی در خصوص قاچاق مواد مخدر از طریق زوار نداشتیم و تنها در موارد معدودی موضوع حمل داروهای کدئین‌دار برای مصرف شخصی در حد کم و حمل برخی داروهای غیرمجاز مطرح بوده است.

وی تاکید کرد: توجه به اقدامات سختگیرانه کشور عربستان به حاملان مواد مخدر، تمام تلاش پلیس فرودگاه این است که از حمل یک مورد مواد مخدر و موارد ممنوعه به این کشور جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: تلاش و هدف ما این است که فریضه حج زائران با کمترین حاشیه و خاطرات شیرین به پایان رسیده و هیچ مشکلی در کشور عربستان برای آنها به وجود نیاید.

خضرلو در خصوص برنامه‌های حج تمتع امسال اظهار کرد: هواپیماهای سعودی ایرباس ۳۲۰ حجاج را به سفر حج خواهند برد و تمام حجاج استان آذربایجان‌شرقی از نهم مردادماه به مدت هشت روز به مدینه اعزام خواهند شد همچنین برگشت این زائران از پانزدهم شهریور ماه به مدت سه روز خواهد بود.

وی با اشاره به اعزام ۳۱۰۰ زائر از استان به حج که اکثراً بالای ۶۰ سال سن هستند، گفت: هزار و ۶۲۸ زائر مرد و هزار و ۴۲۲زائر زن از آذربایجان شرقی به عربستان اعزام می شوند که ۵۰۰ نفر زائر نسبت به سال ۹۴ کاهش یافته است.

وی با تاکید دوباره روی مسائل حمل مواد ممنوعه حجاج بیان کرد: مجازات حجاج با توجه به تیرگی روابط ایران با عربستان سعودی و شیطنت‌های آمریکا و عدم وجود کنسولگری ایران در عربستان منجر به مجازات‌های سنگین خواهد شد؛ پس زائران ایرانی به عنوان نماینده و سفیر شیعه و ایران دقت لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: حجاج جوان از بردن تبلت، لپ تاب به این سفر خودداری کنند تا مشکل بازرسی وسیله شخصی‌شان در فرودگاه عربستان ایجاد نشود همچنین زائران دقت کنند که بیش از ۱۵۰ گرم زعفران نمی‌توانند همراه داشته باشند و نیز ارز همراهی معادل ۱۰ هزار یورو خواهد بود وبیشتر از آن مجاز نیست.

فرمانده پلیس فرودگاه شهید مدنی تبریز با اشاره به استفاده از سگ‌های موا‌د‌یاب در فرودگاه گفت: با توجه به موضوع مسائل شرعی از پارچه روی ساک‌ها استفاده خواهیم کرد تا سگ با بو کشیدن بتواند مواد موجود در کیف زائران را شناسایی کند ولی دقت داشته باشید که چنین رعایت شرعی در عربستان وجود ندارد.

وی افزود: عربستان به خاطر شیعه‌ ستیزی در جهان حساسیت زیادی روی زائران ایرانی دارد و از این رو یک کار خلاف از زائران باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی و تخریبی برای زائر و ایران اسلامی خواهد بود.

خضرلو خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی بعد از جزیره کیش، دومین استان امن کشور است که هیچ مشکل امنیتی ندارد و تا الان هیچ‌گونه تهدید، گزارش ناامنی برای پروازها نداشته‌ایم.

وی همچنین یادآور شد: فرودگاه شهیدمدنی تبریز مجهز به دستگاه بادی‌اسکنر است و در صورت مشکوک بودن به فردی از این دستگاه استفاده خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/ش

تاکید بر حمل مواد ممنوعه توسط زائران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.