وزیر ارتباطات تشریح کرد:

جایگاه ایران در انقلاب صنعتی چهارم

سومین کنفرانس بین المللی انقلاب چهارم صنعتی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از برگزارکنندگان  کنفرانس انقلاب صنعتی چهارم با تاکید بر اینکه انقلاب چهارم صنعتی موجب ارتباط بیشتر و حرکت رو به جلوی کشور در حوزه ارتباطات خواهد شد، گفت: اینگونه همایش‌ها نقشه راه است و ذهن را متوجه مسیر درست می‌کند.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد: در دهه گذشته شاهد تغییر سریع فناوری هستیم، اگر به گذشته نگاه کنیم فاصله انقلاب های اول تا سوم هرکدام نزدیک به صد سال بود اما امروزه تحولات به سرعت انجام می‌شود؛ در نتیجه اگر نخبگان جامعه نتوانند به موقع رصد کنند عقب خواهند ماند.

محمود واعظی، با بیان این نکته که کشورهای پیشرفته ICT را به عنوان پیشران و توانمندساز جامعه انتخاب کرده‌اند، افزود: پیشرفت‌های بخش ICT در دهه گذشته مانند اینترنت، فضای ابری و اینترنت نسل پنج موجب تحول در بخش های مختلف مانند صنعت شده است؛ این پیشرفت‌ها باید به عنوان زیرساخت صنعت قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در حوزه ICT می‌توان اشتغال ارزان‌تر تولید کرد و لازمه آن بالاتر بردن سواد دیجیتال ملت‌هایی است که می‌خواهند وارد این عرصه شوند.

واعظی با اشاره به تغییر نوع نگاه به تجارت و ثروت در دنیا، گفت: در حال حاضر بر خلاف گذشته که پول و سرمایه، ثروت آفرینی می‌کرد اکنون ایده و پلت‌فرم ثروت آفرینی می‌کند؛ اگر می‌خواهیم وارد انقلاب صنعتی چهارم شویم باید رویکردمان را تغییر دهیم.

محمود واعظی به تشریح تاثیرات مثبت و منفی انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و بیان کرد: افزایش کارایی، بهبود کیفیت محیط زندگی، ایمنی بالاتر، حفظ محیط زیست و تغییر در بازارها را از تاثیرات مثبت انقلاب صنعتی چهارم و عدم رعایت حریم خصوصی و تهدیدات امنیتی مانند جنگ سایبری از تاثیرات منفی انقلاب صنعتی چهارم است.

 

نگاه دولت و وزارت ارتباطات به انقلاب صنعتی چهارم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این نکته که دولت به استقبال تحول در حوزه ICT رفته و منتظر تحمیل شرایط نمانده، تشریح کرد: ظرفیت دیتای کشور در 30 سال گذشته 700 گیگابیت بود که دولت آن را یازده برابر کرد و پهنای باند اینترنت 624 مگابیت بوده که ما آن را 15 برابر کردیم؛ در ابتدای دولت یازدهم سه و نیم میلیون کاربر به اینترنت دسترسی داشتند و اکنون 45 میلیون کاربر به اینترنت متصل اند.

واعظی در تشریح برنامه های آینده وزارت ارتباطات بیان کرد: ظرف دو یا سه هفته آینده از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک در سراسر کشور بهره برداری خواهیم کرد، همچنین در وزارت ارتباطات کمیته‌ای برای هرکدام از موضوعات مهم اینترنت نسل پنج 5G، فضای ابری و اینترنت اشیا تشکیل دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: اگر در عرصه پیشرفت ICT تاخیر کنیم و به استقبال آن نرویم، انقلاب صنعتی چهارم با ضررهایش به ما تحمیل خواهد شد.

 

انتهای پیام/

استقبال دولت از انقلاب صنعتی چهارم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.