شیراز؛

آغاز داوری 470 طرح راه یافته به مرحله استانی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در فارس گفت: داوری بیش از 470 طرح راه یافته به مرحله استانی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در فارس آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ذوالفقار شهریاری دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در فارس گفت: داوری مرحله استانی بیش از 470 طرح راه یافته به مرحله استانی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در فارس آغاز شده است و در این مرحله طرح هایی که امتیاز بالای 170 را کسب کرده اند به دفاع حضوری دعوت شده اند.

شهریاری با بیان اینکه استان فارس همواره یکی از پیشتازان این جشنواره سالانه در سطح کشور است، افزود: در هفدهمین و هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی، استان فارس پس از تهران رتبه دوم را در کشور کسب کرده به طوریکه از 33 طرح برگزیده شده در کشور 4 طرح متعلق به فارس و 5 طرح نیز متعلق به تهران بوده است.

وی اظهار داشت: ما همواره در رشته های علوم زیستی و پزشکی، ادبیات، هنر، برق و الکترونیک، کشاورزی و علوم اجتماعی برگزیده کشوری داشته ایم و امسال نیز هدف گذاری ما در این جشنواره ایجاد تنوع در رشته های صاحب مقام بوده و بر همین اساس طرح های خوبی به جشنواره ارسال شده است.

شهریاری ادامه داد: ما با فعال کردن پژوهش سراها در استان و برگزاری کلاس های توجیهی برای دانش آموزان و دبیران، در راستای ایجاد تنوع در رشته های صاحب مقام و رسیدن به برتری در هر 16 رشته موجود در جشنواره، گام برداشته ایم.

وی با اشاره به فعال شدن هنرستان های استان و دریافت بیشتر طرح ها و آثار ارسالی سال جاری از هنرستان ها بیان کرد: از ابتکارات استان فارس در اجرای این جشنواره، استفاده از گروه های آموزشی ساخت و تولید هنرستان های سراسر استان به عنوان مشاوران طرح های دانش آموزی و کمک به دانش آموزان برای تهیه طرح های خود در هنرستان ها به کمک هنرآموزان این رشته تحصیلی است.

شهریاری با اشاره به حضور 2 یا 3 نفربرای داوری در هر رشته گفت: جمعا 50 نفر وظیفه داوری این جشنواره را در سال جاری برعهده دارند وبا توجه به اینکه سلیقه داوران در امر داوری دخیل می باشد ، برای کاهش ضریب خطا داوری ها به صورت تیمی انجام می شود.

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی فارس ملاک های مورد قبول هر طرح برای داوری را بهره مندی از خلاقیت و نوآوری بیان کرد و تصریح کرد: طرح هایی که در این جشنواره شرکت داده می شوند یا نباید مشابه داخلی و خارجی داشته باشند و یا نسبت به آن ها دارای یک مزیت نسبی باشند.

وی افزود: نتایج این مرحله از داوری تا 10 روز آینده اعلام می شود و بعد از آن دانش آموزان معترض 5 روز فرصت دارند تا اعتراض خود را اعلام کنند و پس از آن داوران به بررسی و بازبینی مجدد طرح های اعتراضی با حضور خود دانش آموزان می پردازند.

شهریاری ادامه داد: طرح های برگزیده استانی در مردادماه به مرحله نیمه نهایی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود ارسال می شوند و پس از آن طرح های برگزیده برای داوری نهایی در شهریورماه به وزارت علوم ارسال می شوند.

وی اعلام اسامی برگزیدگان نهایی را در آذرماه و مصادف با هفته پژوهش از سوی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: برگزیدگان اول تا سوم هر رشته می توانند از مزایایی چون ورود بدون کنکور به دانشگاهها و سایر امتیازات پژوهشی بهره ببرند.

شهریاری هدف برگزاری این جشنواره را شناسایی و پرورش استعدادهای خلاق دانست و افزود:تلاش این است تا برای دانش آموزانی که در زمینه های خاص دارای توانایی های برتر هستند فرصت ایجاد کنیم و در واقع یادگیری نحوه صحیح پژوهش از اصلی ترین اهداف این جشنواره است.

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در فارس از خانواده ها خواست تا از حضور فرزندان خود در جشنواره های نامعتبر که صرفا با هدف اقتصادی و تجاری برگزار می شود خودداری کنند.

وی تاکید کرد: اینگونه جشنواره ها با ملاک های غیر پژوهشی امتیازات کاذبی را به دانش آموزان شرکت کننده داده و به صورت غیر واقعی موجب بالا رفتن سطح انتظار آنها از خودشان می شود، به نحوی که با حضور این دانش آموزان در جشنواره های معتبر هچون خوارزمی و عدم نتیجه گیری دچار یاس و نا امیدی شده و از نظر روحی آسیب می بینند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.