در سال گذشته؛

صدور بیش از 7 هزار فقره سند دولتی در خوزستان

در سال گذشته 7 هزار و ۴۱۵ فقره سند دولتی در در خوزستان صادر گردید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ علی افشین، مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان با اعلام این خبر گفت: کار ثبت اسناد و املاک، در 4 حوزه املاک و صدور اسناد مالکیت، ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی، اسناد رسمی و در حوزه اجرای مفاد اسناد رسمی انجام می‌شود. 

وی تصریح کرد: بخش عمده وظیفه در حوزه اسناد رسمی، قراردادهایی است که بین مردم با مردم و همچنین قراردادهای مردم با بانک‌ها انجام می گردد.

افشین با اشاره به اینکه سال گذشته، سالی پرکار برای مجموعه ثبت اسناد بود، بیان داشت: در سال گذشته حدود 180 هزار جلد مالکیت تک برگ در ثبت استان صادر شد به طوری که حدود 360 بار و هر نماینده حداقل 2 بار در سال بازدید املاک داشت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان خاطرنشان کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها حدود 23 هزار مورد تغییرات شرکت‌ها را ثبت کرده‌ایم و حدود 4 هزار شرکت در سطح استان به ثبت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار ازدواج در سطح استان خوزستان، بیش تر از طلاق است، اذعان داشت: در سال گذشته 48 هزار و 500 مورد ازدواج و 7 هزار و 879 مورد طلاق در سطح استان ثبت شد، همچنین 171 دفتر ازدواج و 50 دفتر طلاق در سطح استان وجود دارد و آزمون سردفتر ازدواج و طلاق نیز برگزار شده است و قرار است که نیروهای جدیدی نیز در این بخش جذب شوند.

علی افشین اظهار کرد: در حوزه عمرانی وضعیت سازمان مناسب نبود، ولی با پیگیری‌های مدیران دوره قبل و مدیران فعلی، 3 پروژه در سطح استان در حال پیگیری است که 2 پروژه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در 5 سال اخیر، سازمان ثبت اسناد یک جهش از ثبت سنتی و دسترسی به سوی ثبت نوین پیدا کرده است و در حال حاضر بیش از 95 درصد کارهای حوزه ثبت اسناد، به صورت فناوری و اتوماتیک انجام می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: عمده برنامه‌های فناوری که در سطح استان انجام شد، راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات بوده است که اطلاعات هویتی، مالکیتی و موقیعت‌های مکانی همه املاکی که سابقه ثبت دارند، در این سامانه قابل استعلام است.

افشین گفت: در حوزه ثبت آنی معاملات، عمده برنامه سازمان ثبت اسناد بر حسب مراجعات مردم به مجموعه سازمان بوده است. در حال حاضر، ثبت آنی به روز شده است و مراجعات مردم را منتهی به ثبت سند می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان خاطرنشان کرد: از مزایای این برنامه، پیشگیری از وقوع جعل است. در این زمینه هر مراجعه‌ای که به دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد، علاوه بر امضایی که زیر اسناد انجام می‌شود، از هر فرد، اثر انگشت گرفته می‌شود. حسن این برنامه در این است که اگر یک شخص با یک هویت در سطح کشور معامله‌ای انجام دهد، امکان معامله مجدد با همان هویت را در سطح کشور ندارد.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف اراضی که طبق آن هیچ کدام از اراضی در کشور در هیچ نقطه‌ای نباید بدون تعیین تکلیف بماند، بیان کرد: در این زمینه با مساعدتی که در سطح استان انجام گرفت، مبلغی به مجموعه ثبت اسناد و املاک خوزستان اختصاص داده شد و طرحی به نام شمیم که یک پوشش آنتنی است، در سال گذشته در ایام دهه فجر افتتاح شد.

علی افشین اظهار داشت: در این طرح 7 آنتن در سطح استان نصب شد که امکان نقشه‌برداری را ایجاد می‌کند و موجب بالا رفتن دقت و سرعت در حوزه نقشه‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: متولی نقشه‌برداری کل کشور، سازمان ثبت و اسناد است و همه دستگاه‌ها مکلف هستند، اطلاعات را به اداره ثبت و اسناد ارائه دهند و این امر موجب کاهش هزینه مالی جهت امور نقشه‌برداری می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: علی‌رغم مشکلات فراوانی که در دستگاه‌ها وجود دارد و کمبود اعتباراتی که داریم، در سال گذشته 7 هزار و 415 فقره سند دولتی در استان صادر شد.

افشین با بیان این‌که صاحبان اسناد سنتی مالکیت، 3 سال فرصت دارند تا سندشان را تک‌برگ کنند، افزود: بر اساس بانک جامع اطلاعات املاک، یک میلیون و 263 هزار سند مالکیت در خوزستان صادر شده است که از این تعداد 780 هزار فقره سند، تک برگ شده‌اند. کسانی که تاکنون اقدام به تغییر وضعیت سند خود نکرده‌اند، تا سال 99 مهلت دارند که سند خود را تک‌برگ کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: بر اساس قانون مکلف هستیم هر 6 ماه یک‌بار دفاتر اسناد رسمی را بازرسی و گواهی پرداخت حق‌السهم دفتریار را مشاهده کنیم. در این زمینه مشکلاتی وجود داشت و به منظور حل این مشکلات، سردفتران را مکلف کردیم که پایان هر ماه حق‌السهم حساب دفتریاران را به شماره حسابی که برای آنها باز شده است، واریز کنند.

وی اذعان داشت: در خصوص بنگاه‌های املاک نیز علاوه بر کد رهگیری که هر بنگاه دارد، الزاماً باید هر بنگاه، پروانه تخصصی داشته باشد و در غیر این صورت مجوزشان لغو می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.