وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت؛

از جریمه ۱۰۰ میلیون تومانی برای وزارت بهداشت تا، اما و اگرهای شیوع وبا و تب کنگو در کشور

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جریمه ۱۰۰ میلیون تومانی برای وزارت بهداشت، هیچ موردی از بیماری وبا در کشور مشاهده نشده است، برای ۷ روز ذخیره خونی داریم، فروش «حلیم پنبه‌ای» در واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم صحت ندارد، ثبت نام بیش از ۵ هزار نفر در انتخابات نظام پزشکی، گزینه وزارت بهداشت در دولت دوازدهم، بدهی ۹ هزار میلیاردی سازمان‌های بیمه گر به مراکز درمانی، حداقل ۱۰۰ هزار نیرو نیاز داریم، بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است از جمله عناوین برخی اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بوده‌اند.

مطابق شکایت‌هایی که از عملکرد وزارت بهداشت برای تأسیس و ارائه مجوز داروخانه‌ها به شورای رقابت ارسال شده بود، مشخص شد 2 ماده از آئین نامه وزارت بهداشت که به مسئله جمیعتی و فاصله‌ای در صدور مجوز داروخانه اختصاص دارد قانونی نیست، زیرا براساس قانون نباید به بهانه اشباع بازار مانع صدور مجوز داروخانه‌ها شد.
 

هیچ موردی از بیماری وبا در کشور مشاهده نشده است
محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص شایعه شیوع بیماری وبا در کشور اظهار داشت: بیماری وبا یک بیماری میکروبی است که عارضه گوارشی و نیز اسهال مزمن در انسان ایجاد می‌کند و در برخی گروه‌های سنی نیز منجر به مرگ فرد می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در چهار سال اخیر موارد ابتلا به بیماری وبا وجود نداشته یا بسیار کم بوده است، درحالیکه همیشه کشورهای همسایه ایران درگیر این بیماری بودند. در سال جاری نیز کشورهای همسایه با مواردی از این بیماری روبرو بودند.
 

حسن هاشمی وزیر بهداشت گفت: دردوره‌ای عمل‌های جراحی به دلیل کمبود خون و فراورده‌های خونی به خصوص در ماه رمضان به تعویق می‌افتاد، ولی امروزه خوشبختانه با عملکرد خوب سازمان انتقال خون نه تنها عمل‌های اورژانسی بلکه عمل‌های جراحی عادی نیز در این ماه انجام می‌شود.
 
هاشمی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد اهدا کنندگان خون به طور مستمر این کار خداپسندانه را انجام می‌دهند، عنوان کرد: زمانی ذخیره خون کشور یک روز بود که امروزه این میزان به هفت روز افزایش یافته است.

 
 فروش «حلیم پنبه‌ای» در واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم صحت ندارد
خسرو صادق نیت معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر نظارت مستمر تیم‌های بهداشتی از واحدهای صنفی عرضه مواد غذایی، گفت: واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و شیرینی‌های مختص به ماه مبارک رمضان تحت نظارت و کنترل تیم‌های بهداشت محیط هستند و وجود پنبه و الیاف و پشم دام در حلیم صحت ندارد و تا کنون در بازرسی‌ها مستنداتی در این خصوص بدست نیامده است.
 

ثبت نام بیش از ۵ هزار نفر در انتخابات نظام پزشکی
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص انتخابات هیئت مدیره هفتمین دوره سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: از اول اردیبهشت ۹۶ با تشکیل هیئت مرکزی نظارت و ستاد اجرایی مرکزی، فرایند انتخابات آغاز شد و با تعیین اعضای شورای نظارت هر شهرستان، هیئت اجرایی انتخابات تشکیل و به منظور جلب مشارکت حداکثری جامعه پزشکی و با استناد به ماده ۸ و ۹ آیین نامه اجرایی انتخابات نظام پزشکی، روند اطلاع رسانی و ثبت نام متقاضیان به روسای تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه از ۱۴ تا ۲۰ خرداد از متقاضیان این دوره ثبت نام شد، افزود: با مشارکت گسترده جامعه پزشکی ۵۵۴۲ نفر با مراجعه به هیئت اجرایی شهرستان ثبت نام کرده اند که نسبت به دوره قبل ۱۲ درصد رشد مشارکت در ثبت نام داشته‌ایم. 
 
 
 گزینه وزارت بهداشت در دولت دوازدهم
ایرج حریرچی سخنگوى وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه این روز‌ها به عنوان یکی از گزینه‌ها برای تصدی پست وزارت بهداشت دولت دوازدهم مطرح است، اظهار کرد: افرادى که براى وزارت مطرح مى‌شوند صرفا گمانه‌زنى است و شخص رییس جمهور تاثیر اصلى را خواهد گذاشت و توصیه مى‌کنم به این موارد توجه نشود؛ زیرا نه با من و نه با کسى در خصوص پست وزارت صحبت نشده است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به رضایت‌مندی مردم از عملکرد وزیر بهداشت فعلی گفت: با توجه به استقبال افکار عمومى، فشار بر این است که خود دکتر هاشمى این پست را تقبل کنند، حتی خیلى از گروه‌ها تلاش مى‌کنند که خود دکتر هاشمى قبول کنند و ادامه بدهند.
 

 بدهی ۹ هزار میلیاردی سازمان‌های بیمه گر به مراکز درمانی
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مطالبات بیمارستان‌ها و تعویق پرداخت آنها از سوی سازمان‌های بیمه گر گفت: در حال حاضر مراکز درمانی به خصوص بیمارستان‌های وزارت بهداشت مطالبات عمده‌ای از سازمان‌های بیمه گر دارند.

وی ادامه داد: مجموع مطالبات ما از سازمان‌های بیمه گر بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان است که این میزان بدهی سازمان‌های بیمه گر به مراکز درمانی مشکلات متعددی برای ارائه خدمات به مردم ایجاد کرده است.
 
حداقل ۱۰۰ هزار نیرو نیاز داریم
سید حسن قاضى زاده هاشمى وزیر بهداشت با اشاره به کمبود نیرو در بخش بهداشت و درمان کشور گفت: ما در طرح تحول ١١ میلیون نفر را بیمه کردیم و باید بدانیم که ٨٣ درصد مردم از این ١١ میلیون حقوق زیر یک میلیون نفر بودند.

وی بیان کرد: تلاش ما در دولت و مجلس برای مجوز استخدام و بکار گیری نیرو به جایی نرسیده است و آنچه که تاکنون اتفاق افتاده است ابتکار روسای دانشگاه هاست که بتوانند از درآمد اختصاصی دانشگاه بخشی از کمبود‌ها را جبران کنند.

هاشمی با بیان این که کمبود نیروی انسانی یکی از نقیصه‌های ماست، افزود: ضمن اینکه وضعیت معیشتی پرستاران نیز باید بهتر از این باشد و توجه بیشتری به آنها شود.

 
 بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است و از این پس نباید موارد جدیدی از ابتلا به این بیماری را شاهد باشیم.
 
وی با اعلام این مطلب که آمار ابتلا به تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است، تصریح کرد: طی دو سه هفته اخیر بروز موارد جدید این بیماری متوقف شده و می‌توان گفت این موضوع تمام شده است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار