ایندیپندنت: چرا پرچم مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی باید در دستان ایران قرار گیرد؟

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت از ایران به عنوان تنها کشوری یاد کرد که عالی‌ترین مقام آن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را ممنوع اعلام کرده است.

ایندیپندنت: چرا ایران باید نقش اصلی را در مذاکرات مربوط به منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برعهده داشته باشد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مطلبی با مقایسه تعهد ایران به برجام با تعهد کشورهای غربی به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نوشت:

از زمان پیدایش تسلیحات هسته ای، ملتها و جنبشهای مردمی مختلف در سراسر جهان همواره به دنبال جلوگیری از گسترش اینگونه سلاحها و خلع سلاح کشورهای دارنده تسلیحات کشتار جمعی بوده اند تا اینکه تلاش آنها در سال 1968 میلادی با امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) از سوی 190 کشور جهان به بار نشست.

اما این سند هرگز آنگونه که باید از سوی هیچ یک از کشورهای دارنده تسلیحات هسته ای اجرا نشد و برخی مانند اسرائیل نیز با وجود در اختیار داشتن اینگونه تسلیحات از ابتدا آن را امضا نکردند.

به همین دلیل، پاییز گذشته 123 کشور جهان از سازمان ملل خواستند قطعنامه الزام آور جدیدی را برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای تصویب کند. اما اکنون که پیش نویس این سند جدید آماده شده و قرار است در ماه آینده در مورد نهایی شدن آن تصمیم گیری شود، تمام قدرتهای هسته ای جهان و متحدانشان به مخالفت با آن روی آورده اند.

متاسفانه از زمان امضای پیمان ان پی تی، جهان از حیث برخورداری از تسلیحات هسته ای به دو گروه دارا و ندار تقسیم شد و داراها همواره ضمن حفظ داشته های خود، این حق را برای خود قائل بوده اند که به صورت گزینشی درمورد اینکه چه کشوری از گروه ندارها به گروه داراها بپیوندد و حتی درمورد حق دیگر کشورها برای هسته ای شدن تصمیم گیری کنند. 

اما در این میان یک کشور استثنا بوده است. ایران تنها کشوری است که در بالاترین سطح (اشاره به فتوای امام راحل و مقام معظم رهبری) تولید و استفاده از کلیه سلاح‌های کشتار جمعی را ممنوع اعلام کرده است. این کشور حتی زمانی که در جنگ 8 ساله با عراق قربانی تسلیحات شیمیایی شد نیز به دلیل ملاحظات مذهبی حاضر به مقابله به مثل نشد.

این در حالیست که اکثر کشورهایی که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا کرده‌اند، در طول 50 سال گذشته به تعهدات خود در این باره عمل نکرده اند و حتی 5 قدرت هسته ای شناخته شده جهان نیز با وجود امضای این پیمان، به جای کاهش تسلیحات خود، آنها را افزایش داده اند.

در این میان، کشوری مانند آمریکا که به تنهایی حدود نیمی از بمب های اتمی جهان را در اختیار دارد، بدون توجه به تعهدات بین المللی خود، برنامه های کلانی را نیز برای مدرن سازی و افزایش طول عمر تسلیحات هسته ای خود در پیش گرفته است.

علاوه بر این، ایران از سال 2015 که توافق هسته ای خود را با کشورهای 1 + 5 امضا کرد، با پایبندی خود به مفاد این توافق بین المللی نشان داده است که همچنان خواهان جهانی عاری از سلاح هسته ای است و می تواند به عنوان یک الگو به تحقق این آرمان کمک کند.

بنابراین، ایران این شایستگی را دارد که نقش اصلی را در مذاکرات بین‌المللی برای ممنوعیت استفاده از تسلیحات هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی بر عهده بگیرد. اگر قرار است نسل های آینده از صلح و ثبات در جهان برخوردار باشند، همه کشورها باید به دنبال یک چارچوب جدید برای جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی باشند.

در این میان، ایران با توجه به تعهد دیرینه اش نسبت به آرمان خلع سلاح های کشتار جمعی می تواند و باید نقش تعیین کننده ای را برای تحقق این آرمان و خلق جهانی پر از صلح برای نسل های آینده ایفا کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
درسته. این روزنامه این مطلب رو به قلم یکی از دیپلمات های سابق ایران چاپ کرده اما اگه کسی به نظرات داده شده ذیل آن توجه کنه تحت تاثیر لابی صهیونیستی سعودی کلملا نظرش برمیگرده. هر شاخه ای از شما بروید آن را قطع میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
دشمن حق دارد با ما دشمنی کند .حق دارد مارو تحریم کند .ما باید یا دستمان رو زانو خودمان باشد و وابسته به دشمن نباشیم یا عین قاجار باشیم و نسلهای بعد بهمون صلوات بفرستن پس هموطن دشمنت رو خودت تحریم کن نزار او خفتت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
حقّ آشکار است و خود را آشکار می نماید .............
اگر کور و کر و لال نباشند حقّ را اعتراف میکنند ؛ حتی دشمنان ره گم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
کاش مشکل ما فقط غرب بود طرز فکر بعضی هموطن ها نسبت به انقلاب و مذهبمون بیشتر دردناکه. نمیدونم چطور بعضی ها هنوز متوجه نیستن که غرب دشمن ما محسوب میشه.... ما ملتی هستیم که با مطالعه قهریم و از تاریخ بی خبر....
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۲:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
من از مسئولین کشوری ولشکری تقاضا دارم که اجازه دهند تاجوانان غیرت مند ایران عزیز کشورهای بی ادب عربی ال سعود و.....را ادب کنیم تاعبرت دیگران شود ما نیازی به صلح بااعراب نداریم فقط رهبری اقا کافیست انشاالله
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
بایدزمان بگذرد ماه پشت ابر نمی ماندهمه کم کم ایران رامیفهمند
Germany
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
هرکشوری اگرقدرت بازدارندگی نداشته باشد غرب هرزمان که صلاح بداند به ا‌وحمله. مبکند هرکس که باشد. ماندم تعجب اقای حقوقدان چطور متوجه نمیشو.. حالا اون بدبخت درمجلس یه نادان تاریخیه شماکه ادعا دارید. چرا. خدانکند ازسرخیانت باشد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
ازبرکات برجام فقط تندتندتحریم میشیم خیلی شیرینه .علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام این استراتزی را باید وزارت خارجه ایران می فهمید از اول برجام وروی ان مانور می داد که نداد برای همین همانروزها این بیشنهاذ را کفتم منتهی روزنامه انکلیسی فهمید و وزارت خارجه ایران هنوز در فکر معجزه است برای همین از وزارت خارجه بسیار عصبانی هستیم از کم فکری وکم مانور دادن واستفاد هنکردن ار کلیه امکانات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام به رهبر عزیز یه سوال داشتم میخواستم بدونم که این روزنامه ها اجازه نشر داخل انگلیس و دارن یا نه چون موج ایران هراسی با این نشریه ها کاملا متقابلا لطفا باشگاه خبرنگاران جواب منو بدت ممنون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
چرا نمیگید خب تحریم برای چی ..مگه ایران و ایرانی چه هیزم تری به شما فروخته ...
Germany
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
مظلوم مقتدر
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۷:۱۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
ایران مظلوم و عزیز ما ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
بله سلام علیکم خسته نباشید خیلی هم ممنون
آخرین اخبار