باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

فعالان تولید قارچ، نیازمند حمایت‌های هر چه بیشتری هستند/از رتبه هشتم ایران در تولید قارچ تا موانع پیشِ رویِ صادرات

بر اساس گزارشات موجود، ایران هشتمین تولید کننده قارچ در جهان به شمار می رود، لذا علی‌رغم برخورداری از چنین جایگاه ویژه‌ای،همچنان شاهد وجود موانعی جدی در مسیر تسهیل صادرات این محصول هستیم.

فعالان تولید قارچ،نیازمند حمایت های هر چه بیشتری هستند/از رتبه هشتم ایران در تولید قارچ تا موانع پیشِ رویِ صادراتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قارچ از نمونه محصولات کشاورزی محسوب می شود که به دلیل ارزش ارزنده غذایی آن، تقاضای خرید نسبتاً قابل توجهی در کشور دارد.

به تعبیر برخی، قارچ برای دهک های پایین جامعه حکم گوشت را ایفا می کند که خرید آن در مقایسه با گوشت 40 هزار تومانی به مراتب ساده تر است.

بررسی ها و تحقیقات انجام شده، موید این واقعیت است که در طول دو دهه گذشته، ظرفیت های تولید قارچ در ایران با رشد و ارتقای بسیاری همراه شده است.

رضا فروتن، یکی از فعالان حوزه تولید قارچ در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به سود آوری مطلوب و قابل توجه زراعت قارچ اظهار داشت: آن‌چنان که در گزارشات منتشره قید شده، ایران در این عرصه (تولید قارچ) از رتبه هشتم دنیا برخوردار است که این جایگاه نشان از توانمندی ویژه ایران در این عرصه دارد.

وی افزود: در طول سالیان اخیر و به‌خصوص یک دهه گذشته، مصرف قارچ در ایران با رشد قابل توجهی همراه شده است و به تبع ، این گرایش مضاعف به مصرف قارچ در سودآوری هر چه بیشتر از محل تولید محصول مذکور، تأثیرگذار خواهد بود.

فروتن عنوان کرد: برخلاف تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی های بالقوه موجود در تولید قارچ، متأسفانه در امر صادرات، توفیق چندان ملموس و برجسته ای حاصل نشده که انتظار می رود از این فرصت ویژه به نحو شایسته‌تری بهره‌برداری شود.

این فعال در حوزه تولید قارچ عنوان کرد: البته در حال حاضر، صادرات قارچ به برخی کشورها همچون عراق، امارات و...انجام می پذیرد که مقدار آن چشمگیر نیست و به اعتقاد بنده، کشوری که رتبه هشتم تولید قارچ در جهان را یدک می کشد، باید در حوزه صادرات به فراخور این جایگاه و رتبه فعالیت کند.

در بازاریابی و فرهنگ سازی مصرف قارچ توفیق چندانی نداشته ایم

امین محمدی، یکی دیگر از فعالان حوزه تولید قارچ در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش حائز اهمیت بازاریابی در توسعه اقتصادی و تجاری کشورها گفت: با وجود نقش نافذ و تعیین کننده مؤلفه مذکور، متأسفانه در این خصوص چندان موفق ظاهر نشده‌ایم که به نظر بنده برای رفع این نقیصه باید اقدامات مقتضی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: بُعد دیگر مسأله به موضوع فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی معطوف می شود که در این خصوص نیز شاهد اقدام سازنده ای نبوده ایم و علی‌رغم افزایش سرانه مصرف قارچ در مقایسه با یک دهه گذشته، متأسفانه در این بخش نیز کاستی های بسیاری دیده می شود و قطعاً با برنامه ریزی مؤثر در اطلاع رسانی ها، امکان افزایش فزآینده مصرف قارچ به عنوان یکی از محصولات مغذی و سالم کشاورزی به نحوی هر چه مطلوب تر میسر و فراهم می شد.

محمدی عنوان کرد: در خصوص میزان مصرف قارچ در کشور و جامعه هدف این محصول زراعی، تحقیقات و بررسی های چندان دقیق انجام نشده اما به نظر می رسد بخش قابل توجهی از خرید قارچ توسط فست فودها و فروشگاه‌ها و مراکز طبخ و عرضه اغذیه انجام می پذیرد، در غیر این‌صورت میزان مصرف به مراتب با کاهش هر چه بیشتری همراه می شود.

این فعال در حوزه تولید قارچ عنوان کرد: یکی دیگر از نارسایی ها و معضلات موجود در این عرصه به وجود دلال‌ها و واسطه ها باز می گردد که همچون بسیاری از عرصه‌ها و بخش های دیگر بر روی قیمت و نرخ بازار تأثیرگذار است.

وی افزود: برخی از عموم مردم گمان می کنند ریشه نوسانات یا افزایش قیمت قارچ به نحوه تصمیم گیری تولیدکنندگان گره خورده در صورتیکه فعالان عرصه تولید، نقش چندانی در این نوسانات قیمتی ندارند و عمده تغییرات قیمتی به دلیل فعالیت واسطه ها و دلال بازی هایی است که در این حوزه شاهد آن هستیم.

محمدی گفت: قطعاً در صورت حذف لایه های واسطه گری، تعادل هر چه بیشتری را در بازار قارچ شاهد خواهیم بود که از این ثُبات هر دو طیف تولیدکننده و مصرف‌کننده مُتِنَفِع خواهند شد.

توسعه صادرات قارچ مستلزم حمایت دولت است

این فعال در عرصه تولید قارچ با بیان لزوم حمایت هر چه بیشتر دولت در راستای توسعه و تقویت ضریب صادرات این محصول عنوان کرد: قطعاً با افزایش میزان صادرات، بسیاری از کمبودها و کاستی های موجود مرتفع خواهد شد.

وی افزود: هر اندازه ضریب تولید قارچ در کشور افزایش یابد به همان میزان شاهد توسعه فرصت های شغلی هر چه بیشتری خواهیم بود و اساساً فعالیت در این عرصه به نحوی است که می تواند با جذب قابل توجه زنان و مردان جویای کار، بار و فشارِ معضل بیکاری را تا حدود بسیاری تعدیل نماید.

محمدی در خاتمه یادآور شد: پیش نیاز و لازمه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی معطوف می شود و در شرایطی که اقتصاد کشور به شدت نیازمند شکوفایی و توسعه مضاعف است، بی توجهی یا  غفلت از چنین فرصت هایی قطعاً به مصلحت کشور و جامعه نخواهد بود.


انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار