احتمال بروز تنش در روابط میان آمریکا و چین؛

مک‌کین: رفتار پکن در دریای جنوبی چین قلدرمآبانه است

جان مک‌کین در یک سخنرانی گفت پکن در مسئله دریای جنوبی چین، قلدرمآبانه رفتار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه، جان مک‌کین – سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی – گفت پکن در دریای جنوبی چین قلدرمآبانه رفتار می‌کند.

وی در یک سخنرانی در سیدنی استرالیا گفت چین با نظامی سازی جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین، رفتار خود را در سطح جهانی به نمایش می‌گذارد. با این‌حال، چین بارها ادعای استفاده نظامی از این جزایر را رد کرده است.

انتظار می‌رود این اظهارات مک‌کین تنش‌های میان آمریکا و چین را افزایش دهد. هیات‌هایی از دو کشور قرار است در روزهای آینده در یک نشست امنیتی در سنگاپور شرکت کنند.

پکن بر بخش بیشتر دریای جنوبی چین ادعای حاکمیت دارد. سالانه کالاهایی به ارزش 5 هزار میلیارد دلار به وسیله کشتی‌های تجاری از این منطقه عبور می‌کند. برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز ادعای مالکیت این آب‌راه کلیدی را دارند.

آمریکا تخمین زده است در سه سال گذشته، پکن بیش از 1300 هکتار جزیره مصنوعی را در آب‌های دریای جنوبی چین افزوده است.

آمریکا برای جلوگیری از درگیری با چین، در این منطقه مانورهایی تحت عنوان "آزادی ناوبری" انجام داده است. متحدان آمریکا، از جمله استرالیا، از پیوستن به چنین مانورهایی خودداری کرده اند.

با این‌که مک‌کین نتوانست استرالیا را به شرکت در این مانورها متقاعد کند، این سناتور آمریکایی گفت متحدان باید برای یافتن راه‌ حل‌های صلح‌آمیز، با یکدیگر همکاری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار