بوئینگ و دارپا درصدد ساخت هواپیمایی با قابلیت حمل ماهواره به مدار زمین

بوئینگ و دارپا پروژه ساخت نمونه اولیه از هواپیمایی با قابلیت حمل ماهواره به مدار زمین را آغاز می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) اعلام کرد با همکاری شرکت هواپیماسازی بوئینگ، در ساخت نمونه اولیه هواپیمایی که به طور روزانه بتواند ماهواره‌های کوچک را وارد مدار زمین کند، 146 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

انتظار می‌رود این پروژه تا سال 2020 به مرحله اجرا برسد. شرکت بوئینگ از اظهارنظر درباره هزینه ساخت این فضاپیما که نام آن را "فانتوم اکسپرس" خوانده است، خودداری کرد. این پروژه مشترک، با همکاری دارپا اجرا خواهد شد که تحت نظر وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کند.

گفته می‌شود این هواپیما به هواپیماهای مسافربری شباهت دارد؛ با این‌حال، مانند موشک از زمین برمی‌خیزد و پس از خروج از جو زمین، موشک کمکی و ماهواره متصل به خود را رها کرده و مانند یک هواپیمای معمولی بر زمین می‌نشیند.

پروژه مشترک دارپا و بوئینگ، با دیگر پروژه‌های ساخت پرتابه‌هایی با قابلیت استفاده مجدد رقابت خواهد کرد. شرکت‌های "اسپیس اکس" و "بلو اوریجین" در صدد توسعه پرتابه‌هایی با قابلیت استفاده مجدد هستند.

سخنگوی دارپا در این‌باره گفت: "بخش قابل مصرف مجدد این هواپیما می‌تواند در کمتر از چند ساعت برای پرواز بعدی آماده شود." هدف این پروژه، انجام 10 پرواز در 10 روز اعلام شده است.

گفته می‌شود این هواپیما برای حمل ماهواره‌هایی با وزن حداکثر 1361 کیلوگرم در مدارهایی با ارتفاع پایین طراحی خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار