باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

به یک کارگر بدون لهجه نیازمندیم!

آگهی های عجیب و غریبی که خط قرمزهای مطبوعاتی را رد می کنند، در واقع نوعی توهین به سایر افراد جامعه و به ویژه اقوام مختلف به شمار می روند.

به گزارش حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در عصر ارتباطات و درج آگهی های گوناگون در سایر رسانه ها، مشاهده یک آگهی که محتوایی متفاوت دارد اذهان عمومی را برای مدتی درگیر خود خواهد کرد.

هر چند ممکن است مدت پردازش به موضوع مورد نظر کوتاه باشد اما همین زمان کوتاه، گاهی زمینه را برای باب کردن مساله ای مهم فراهم می کند. آگهی هایی که به انتشار می رسند باید به دور از هر گونه توهین و تحقیر منتشر شوند.

اخیرا در صفحه یکی از روزنامه ها و در بخش استخدام نیروی کار، آگهی با مضمون «به یک کارگر بدون لهجه جهت بریدن پیتزا نیازمندیم» منتشر شده است. مدیر این فست فود معتقد است به دلیل اینکه فرد مورد نظر به طور مستقیم با مشتری سر و کار دارد، نداشتن لهجه او بر میزان سفارش و فروش مجموعه تاثیر دارد.

* «تبعیض» سر آغاز شکاف های اجتماعی

سایر اقوام در فرهنگ والای ایرانی-اسلامی از جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای برخوردار هستند؛ این جایگاه باید در سایر امور و روابط اجتماعی حفظ شود.

قرائی مقدم جامعه شناس در این باره اظهار داشت: قومیت های مختلف کشور ضمن آداب و رسوم و هویت مستقلی که دارند همواره در مناسبت‌های گوناگون وحدت ملی و جمعی کشور را مدنظر قرار می دهند.

وی افزود: سایر اقوام در فرهنگ والای ایرانی-اسلامی از جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای برخوردار هستند؛ این جایگاه باید در نحوه روابط اجتماعی و مناسبت های ملی از ارزش درخور قومیت ها لحاظ شود.

این جامعه شناس گفت: ایجاد تبعیض در پذیرش نیروی کار آن هم به دلیل داشتن لهجه، سرآغاز ایجاد شکاف های اجتماعی میان سایر اقوام می شود و به هیچ عنوان قابل پذیرش نخواهد بود.

*قریب به اتفاق تهرانی ها مهاجر و از اقوام مختلف هستند

معضل بیکاری یکی از عوامل افزایش مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ از جمله تهران است.

قرائی مقدم تصریح کرد: افراد به امید یافتن شغلی مناسب، ادامه تحصیل داده و با صرف هزینه های بالا موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود در مقاطع مختلف می شوند. پس از تلاشی بی نتیجه در شهر خود، راهی پایتخت شده و در طلب شغل مناسب به هر مجموعه‌ای سر می زنند. به این ترتیب هر روز بر تعداد افرادی که به قصد پیدا کردن کار به شهر تهران مهاجرت می کنند افزوده می شود.

وی خاطر نشان کرد: قریب به اتفاق افرادی که در حال حاضر در شهر تهران مشغول به کار هستند از دیگر شهرهای کشور به پایتخت آمده و در واقع «مهاجر» هستند.

از استخدام افرادی که لهجه دارند معذوریم/ به یک کارگر بدون لهجه نیازمندیم

این جامعه شناس افزود: حفظ کرامت انسانی و فراهم آوردن اسباب آسایش مردم در سایر قومیت ها سبب افزایش همدلی و هماهنگی میان آن ها می شود.

 قرائی مقدم موضوع درج آگهی استخدام کارگر بدون لهجه و به ویژه در تهران که شهر حضور افراد با گویش ها و قومیت های مختلف است را نوعی آسیب بر شمرد و تصریح کرد: انتشار چنین آگهی هایی در جامعه امروز، نوعی مکانیسم فرافکنی است که به صراحت می توان گفت فرد آگهی دهنده یک موضوع ساده را به مسأله‌ای پر ماجرا و البته توهین آمیز تبدیل می‌کند.

وی افزود: مطبوعات کشور به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی پر مخاطب به ویژه در بخش تبلیغات و نیازمندی ها باید نسبت به انتشار محتوای مناسب در سایر رسانه ها حساسیت بیشتری به خرج دهد.

*حفظ کرامت انسانی و حفظ وحدت ملی از ضروریات است

مسأله توجه به محتوای آگهی های سفارش مشتریان در مشاغل مختلف، از جمله مواردی است که در برخی از رسانه های پر مخاطب نادیده گرفته می شود و متولیان امر توجه چندانی به آن ندارند.

با توجه به تنوع حاکم در فلسفه قومیت‌ها در کشور، موضوعی که باید پس از حفظ کرامت انسانی اقوام مختلف مورد توجه قرار گیرد مسأله توجه به حفظ وحدت ملی است که این موضوع نیازمند نظارت بیشتر مسئولان است.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
مگر تهرانی خودش چی هست؟ تهرانی ها همگی مردم شهرهای مختلف هستند که از قدیم ساکن شده
Iran (Islamic Republic of)
a
۲۰:۲۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
تمام ایرانیها دارای لهجه خاص خودشان هستند تنها یکسری که ادا واطفار در می اورند و یا پدر و جد خود را فراموش کرده اند و یا رگ و ریشه درست و حسابی ندارند ویا از زیر بوته بیرون امده اند این نمایشها را در می اورند
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۹:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
بزرگی میگه اگه دیدی یه نفر لهجه داره معنیش اینه یه زبون از تو بیشتر میدونه...
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۲۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
همون لهجه داراگه جنگ بشه اولین نفر میره نه تویی که ادعای فرهنگ و لهجه داری.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۷:۴۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
من یه بار تو همین اگهی ها دیدم نوشته کارگر جوان اذری زبان باشه منم چون کرد هستم گفتم سالار کل دنیا فقط خودتی کرمانشاه براش پیامک کردم.تعصب رو حالیش کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ج
۱۷:۴۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
کدوم تهرون، بهترین هنرمندان ، ورزشکاران ، سیاسیون درجه یک و نخبگان علمی و.... شهرستانی هستن .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
مگر تهرانی ها لهجه ندارند؟ آیا می توان گفت تهرانی ها به فارسی معیار سخن می گویند. واقعا انسان یاد شعر مرحوم شهریار می افتد. هر کس بسته به محل زندگی اش دارای لهجه است. این خود شیفتگی تهران نشینان که خود نیز روستا نشین بودند و بر اثر حضور مردم از سراسر ایران به شهر بزرگی به نام تهران تبدیل شدند. باعث بروز این گونه آگهی ها می شود. اگر پایتخت تغییر کند و ثروت بی حساب کشور در این شهر هزینه نشود آن گاه معلوم می شود که فرهنگ و علم در تهران است یا در شهرهایی مثل تبریز و اصفهان و شیراز و مشهد و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
کتاب مرحوم رضا احمدی که نوشته ترون ولهجه اصل تهرون موجود هست لطفا مطالعه شود
همه اقوام ایرانی محترم هستن
بنده خدا شاید دلیل داره خوب برای کارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
سلام قبول دارم که این کار اشتباه بوده اما زیاد تند نرو پس اگه میگن نیاز بر تسلط به انگلیسی است یعنی توهین به سایر زبان ها است هرجا قدرت باشه همون جا تصمیم گیرنده است. مثلا زبان رسمی فارسی است یعنی توهین به سایر زبان هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
شما از کجا فهمیدی شخص آگهی دهنده مسلمان است که میگی اسلام این عمل رشت رو قبول نداره
کسی که این آگهی رو گذاشته از روی غرض و دشمنی و زیرکانه و از روی نفاق گذاشته است و شدیدا دشمن اقوام است و در صدد بدعتی برای درگیری با اقوام هستند مهمانان ناخوانده ایی که اسما ایرانی هستند و نیاز به پیگیری است تا تکرار نگردد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
با تحمیل لهجه فارسی به اقوام متمدن ایران انتظار این چیزها را داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۴:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
واقعا متاسفم برای این فرد. تنها در ایران لهجه دار بودن یک ویژگی منفی است. در کشور های دیگه دونستن یک زبان دیگه به شدت حمایت و مورد توجه است.
آخرین اخبار