کرمان؛

اعتکاف، عبادتی سرشار از راز و رمز

با نزدیک شدن به ۱۳ رجب و ایام البیض مراسم معنوی اعتکاف آغاز می‌شود، مراسمی که، چون دیگر مناسک دینی سرشار از راز‌ها و رمزهای عبودیت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ بیش از 50 هزار نفر از زنان و مردان مؤمن در سراسر استان کرمان آماده شده اند در نیمه ماه ، رجب ؛ ماه راز و نیاز با معبود بی منتها، معتکف خانه ی دوست شوند.

مقام معظم رهبری در سخنانی از فضیلت ماه رجب و اعمال ماه رجب می گویند و می فرمایند: دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب و نماز ماه رجب، همه وسیله ای است برای اینکه ما بتوانیم دل و جان خودمان را صفا و طراوت ببخشیم.

اما سئوالی که به ذهن می رسد این است که پروردگار عالمیان به موجب آیه ی شریفه ی « فَأَینَما تُوَلُوا فَثَمَ وَجهَ الله» تصریح فرموده است هر زمان و مکان که از خدا یاری بجوئیم جوابمان میدهد؛ اما، چه سری است که در ماه خاص و در زمان و مکان خاص به اعتکاف دعوتمان کرده است ؟

حجت الاسلام جلالی، کارشناس مذهبی در پاسخ این سؤال گفت: یک نکته شاید در ذهن بعضی از افراد باشد که با توجه به اینکه در آیه ی 115 سوره ی بقره خداوند تبارک و تعالی در تمام عرصه های هستی حضور دارند و شاهد ما هستند چرا ما برای بحث عبادت هایمان به مسجد می رویم و یا در مسجد معتکف می شویم؟ تمام ایام ماه خداست؛ اما، چرا ماه رجب ماه خداست؟ با یک مثال شاید بهتر بتوانم پاسخ این سئوال را توضیح دهم یک زمان سائلی در خانه شما را می زند و شما به وی کمک می کنید؛ اما، یک روز، این شمائید که پول یا کمک غیر نقدی را برمی دارید و از خانه بیرون می آیید و دنبال یک سائل می گردید، دقیقاً یک زمان هایی است که خدا به دنبال بنده هایش است. مثل ماه رجب و یک مکان هایی است که وسیله می شوند که ما می توانیم به سمت خدا میان بر بزنیم؛ لذا، خداوند تبارک و تعالی در سوره ی مائده می فرمایند: یک وسیله ای را پیدا کنید تا این وسیله شما را به من خداوند نزدیک کند، یکی از این وسایل اعتکاف است.

اما اعتکاف در ادیان مختلف چه پیشینه ی دارد؟حجت الاسلام جلالی درباره ی پیشینه ی اعتکاف می گوید: وقتی که به پیشینه ی اعتکاف نگاه می کنیم، به زمان و مکان مشخصی نمی توانیم دسترسی پیدا کنیم. در اقوام گذشته، در ادیان گذشته با توجه به مستندات این جور استنباط می کنیم که در زمان حضرت ابراهیم خلیل (ع) هم بوده است. چرا؟ چون در آیه ی 125 سوره ی بقره خداوند تبارک و تعالی به حضرت ابراهیم و اسماعیل مسئولیت و مقامی را می دهد که شما مسئولیتتان این است که مسجد و محل را آماده کنید، برای اینکه معتکفین بیایند؛ بنابراین، پیشینه ی اعتکاف به انبیای الهی بر می گردد و قدمت بسیار بالا دارد و تا زمان پیامبر رحمت ادامه داشته است و از آن زمان هم تا کنون ادامه دارد و منشأ خیر و رحمتی بی منتها است.

حجت الاسلام جلالی که در صحن مسجد امام خمینی شهر کرمان پاسخگوی سئوالاتمان است اعتکاف را ترکیبی اعجازآور از اعمال مختلف عبادی دانست و گفت: اعتکاف معجونی است از عبادت های مختلف اعم از نماز، روزه، مستحبات و حتی حج؛ زیرا، مانند: حج بعضی از محرمات را دارد. به همین خاطر این معجون برای روح و جسم شفا بخش است.

حجت الاسلام دوست محمدی هم با اشاره به اینکه اعتکاف حداقل سه روز در مسجد توقف کردن به قصد تقرب به ذات مقدس الهی است. درباره ی شرایط و دستورات اعتکاف چنین می گوید: کسانی که می خواهند معتکف شوند، اول نیت کنند و نیت خود را برای تقرب به خداوند قرار دهند. 3 روز در مسجد پیوسته وقوف داشته باشند. حتی الامکان در مسجد جامع باشند و سه روز روزه بگیرند و روزه ی روز سوم واجب است.

وی افزود: بهتر است کسی که می خواهد در مسجد اعتکاف انجام بدهد، بیشتر به امور آخرت اشتغال داشته باشد و خلوت نشینی داشته باشد. زمان پیامبر اکرم (ص) وقتی می خواستند معتکف شوند، پیامبر(ص) می فرمود که چادر بزنند و تنها راز و نیاز کنند. کار بعدی که خیلی سفارش شده است نماز است اعم از از نمازهای واجب که به جماعت انجام شود و نافله های یومیه و نماز شب است.

و خوشا به سعادت آنان که از همه ی فرصت ها برای عبادت دوست بهره می برند و فرصت کم نظیر ایام البیض را از دست نمی دهند. معبودا ! یا مَن أرجُوه لکل خیر ! سال ها است به اعتکاف درگاهت امید داریم. نامیدمان نفرما!آمین .

گزارش از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار