گیلان؛

کاروانسرای شاه عباسی پذیرای گردشگران نوروزی

کارونسرای شاه عباسی (لات) بعنوان یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان رشت میزبان گردشگران نوروزیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ گیلان علاوه بر جاذبه های طبیعی دارای آثار تاریخی ارزشمند از دروان کهن است. بسیاری از این آثار تاریخی و کهن به دلیل شاخصه های فرهنگی اصیل به ثبت آثار تاریخی ملی کشور رسیده و شماره ملی دریافت کرده اند.

 کاروانسرای شاه عباسی یا لات یکی از آثار تاریخی گیلان است که در مسیر جاده اصلی ارتباطی شمال کشور به مرکز در نزدیکی شهر رشت و در منطقه سراوان قرار دارد.

همجواری این بنا با آزاد راه رشت - قزوین از یک طرف و نزدیکی آن به منطقه زیارتی و سیاحتی امامزاده هاشم به اهمیت ان افزوده است.

 با توجه به ویژگی های معماری و موقعیت مکانی، این بنا سالانه پذیرای توریست های بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است. این بنا به دوره صفویه تعلق دارد.

 لات در لغت به معنی زمین صاف و هموارکنار رودخانه است و به نظر می رسد چون این کاروانسرا در اراضی هموار کنار سفیدرود یا اراضی لات ساخته شده به این اسم شهرت یافته است.

این بنا به کاروانسرای شاه عباسی نیز معروف بوده و به لحاظ سبک شناختی نیز متاثر از معماری این دوره تاریخی است. در چهار ضلع بنا از داخل حجره هایی که محل اقامت موقت یا دائم مسافران بوده جانمایی شده است.

 در کنج های کاروانسرا نیز مکانی برای بار اندازی تعبیه شده است و مصالح بکار رفته در بنا از آجر و سنگ بوده و ملات آن را ماسه، آهک و ساروج تشکیل می دهد.

این کاروانسرا در سال 56به شماره 1566در آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده است. هر ساله  این مکان به دلیل موقعیت مکانی و تاریخی پذیرای گردشگران بسیاری است و در نوروز امسال نیز این مکان برای پذیرش مهمانان نوروزی مهیاست.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.