شناخت آیین‌های نوروزی، نیاز جامعه امروز است

با شناخت آیین‌های ایرانی یاد می‌گیریم که به آب، خاک، آسمان و در نهایت به یکدیگر احترام بگذاریم.

هادی آفریده کارگردان فيلم مستند در گفتگو با خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آیین‌های نوروزی گفت: نوروز یک آیین ملی است که قدمت آن به دوران  ایران باستان برمی‌گردد. این آیین در طول زمان از دوران های مختلف تأثیرات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه شاید مهم‌ترین جنبه‌ای که از نوروز باقی‌مانده، جنبه اقتصادی آن باشد. امروز نوروز تبدیل به عادتی جمعی شده است که هر سال باید اجرا شود. اما ریشه این فرهنگ و آیین تبلیغ نمی شود.

کارگردان مستند «نوروز به وقت تهران» در خصوص آیین‌های نوروزی تأکید کرد: مهم‌ترین بخش نوروز وجود آیین‌های فراوان آن است که در حال حاضر جنبه‌های آیینی، نمایشی و فرهنگی آن در کشور کمتر دیده می‌شود. دلیل این ماجرا را می‌توان شناخته نشدن این آیین‌ها دانست. البته ما نیز این آیین‌ها را تبلیغ نکردیم و باعث شدیم آن‌ها کم‌کم از یادها بروند.

وی افزود: زمانی برای حفظ این آیین‌ها باید اقدام نماییم که خیلی دیر نشده باشد البته مبارزه با خطر نابودی این آیین‌ها از چند دهه پیش آغاز و تلاش‌هایی در این زمینه شده است. این مسئله گواه این بوده است که آیین نوروز به چه میزان بااهمیت بوده و نابودی آن‌ها چقدر می‌تواند به زندگی ما تأثیر بگذارد که از این تأثیرات می‌توان به به وجود آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی نام برد.   

هادی آفریده در مورد آیین‌های نوروزی در سینمای مستند اظهار داشت: در سینمای مستند توانسته‌ایم به معرفی آیین‌های نوروزی بپردازیم. مستندهای مهمی در چند سال پیش توسط بنده و دیگر همکارانم ساخته شده است.

اما موضوع فقط ساخت این فیلم‌ها نیست. چرا که ما با سرمایه ملی این فیلم‌ها را می‌سازیم ولی به خاطر مشخص نبودن خط قرمزها، در نمایش آن‌ها به مشکلاتی بر می‌خوریم. این ماجرا باعث می‌شود که شبکه‌های تلویزیونی معاند که خصومت با مملکت ما دارند این آیین‌ها را برای خودشان مصادره می‌کنند.

آفریده در خصوص مشکلات تبلیغ آیین‌های نوروزی افزود: مشکل دیگر آن است که برنامه‌سازان رسانه‌ای از این آیین‌ها اطلاعات و آگاهی کمی را دارند که این باعث می‌شود برنامه‌های تأثیرگذار ساخته نشود. همچنین ما نباید ساخت مستند را با برنامه‌سازی اشتباه بگیریم که هر کدام قاعده خودشان را داریم.  
 
کارگردان مستند «مقام نوروز» در خصوص حمایت مسئولین از مستندهای آیینی تأکید کرد: مسئولین باید از این مستندها حمایت کنند و در این رابطه خط قرمزها را مشخص نمایند تا این مستندها در کمال آرامش ساخته و نمایش داده شوند. 
 
در آخر هادی آفریده کارگردان مستند افزود: ما باید آیین‌ها را بشناسیم. به طور مثال باید بدانیم که علت وجود هر یک از اجزای سفره هفت‌سین چیست. چرا که اگر بدانیم که گذشتگان ما برای سبز شدن زمین چه سختی‌هایی را کشیده‌اند دیگر آب و نان هدر نمی‌دهیم. ما با شناخت آیین‌ها یاد می‌گیریم که به آب، نان، هوا، آسمان و به یک دیگر احترام بگذاریم. آیین‌های ما مردم را به هم نزدیک می‌کند و دوستی و مهربانی را افزون می‌کند.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار