آژیر قرمز «انفجار ترقه» برای چشم‌های جوانان/ خطر در کمین جوانان و تماشاگران چهارشنبه‌سوری

استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش و جراح عمومی چشم با تاکید بر دوری از محل انفجار ترقه‌های چهارشنبه سوری از مهمترین تلفات آن حتی برای نظاره‌کنندگان خبر داد.

کیوان شیرزادی استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش و جراح بیماری‌های چشمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: متاسفانه بر خلاف تصور عموم افراد موج انفجار ترقه‌ها نه تنها عروق چشمی و قرنیه ترقه بازان را نشانه می‌گیرد بلکه خطرات آن متوجه نظاره کنندگان این آتش بازی ها نیز می‌شود. 
 
وی افزود: مواد محترقه دودزا و همچنین ترکش‌های خود ترقه‌ها مهمترین نگرانی ما چشم پزشکان و جراحان در ایام چهارشنبه سوری است زیرا به علت سرعت بسیار بالای این ترکش‌ها که ناشی از موج انفجار است در اغلب موارد مردم پس از انفجار و حتی چند ساعت بعد از آن متوجه بلای که بر سر چشمشان آمده می‌شوند. 
 
شیرزادی پارگی قرنیه، شبکیه و خراش قرنیه را حداقل تلفات قرارگیری در معرض موج انفجار ترقه‌های عنوان کرد و گفت: تخلیه چشم، سوراخ شدن قرنیه و نابینایی شدیدترین حوادث این شب پر اضطراب را تشکیل داده و از سوی دیگر در صورت کم توجهی به خراش‌های سطحی قرنیه، عفونت‌های شدید چشمی گریبان‌گیر افراد می‌شود. 
 
این استاد دانشگاه  یادآور شد: در صورت رسیدگی به موقع و مراجعه به پزشک، خراش‌های سطحی قرنیه ظرف 24 ساعت الی 48 ساعت بدون عفونت قابل بهبودی بوده و خشکی چشم ناشی از دود آتش و مواد محترقه نیز ظرف پنج الی شش ساعت رفع می‌شود، اما در صورت هر گونه بی توجهی به این مسائل، افزایش شدت آسیب‌های چشمی، ضعف بینایی و حتی نابینایی در مصدومین دور از انتظار نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۳۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
خطر در کمین نیست اگه این کارهارو نکنیم .تحریم کنیم .نذاریم بچه های نازمون برن آتش بازی .عوارضش فردا وپس فردا معلوم میشه شب عیدی نذاریم شادی به عزاو غم وغصه تبدیل شه .لعنت بر چهارشنبه سوری کی اختراعش کرد .البته خوبه دیگه موشک .نارنجک وخمپاره .وارپی جی ندیده بودیم .بمب دیروز زدن همسایه آبستن ما بچه اش سقط شد /از کی شکایت کنه ؟خدارو خوش میاد. قانون بذارین جمع شه از فرهنگ ایران زمین .مجلس محترم این کارو انجام بدین .هرساله داریم وبیشترهم خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
فرداشب خدابه داد مردم برسه ونیروی انتظامی که واقعاشب سختی برای دولت هست
آخرین اخبار