فتاح خبر داد

پرداخت یک هزار و ۳٠٠ وام اشتغال زایی به مددجویان کمیته امداد/ اخراج ۱۷ کارمند کمیته امداد به‌خاطر دخالت در انتخابات

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال ۹۵ تعداد ۲٠ هزار واحد مسکونی تحویل و ۴٠ تا ۵٠ هزار واحد بازسازی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر شعب صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در همه استان ها راه اندازی شده و مردم می توانند در این صندوق ها سپرده گذاری کنند.

وی اضافه کرد: نرخ سود این صندوق ها از بانک‌های دیگر پایین‌تر است تا مردم ترغیب به سپرده گذاری شوند تا این سپرده ها گسترش یابد و تبدیل به بانک قرض الحسنه بزرگی شود و فرهنگ قرض الحسنه نیز گسترش یابد.

فتاح تصریح کرد: با توجه به اینکه ما از روز اول بنای کمیته را بر مبنای افزایش اعتماد مردمی ایجاد کردیم، در نتیجه درگاه های ورودی و ارتباطی با کمیته را افزایش داده و آن را گسترش می دهیم.

رئیس کمیته امداد بیان داشت: شفاف سازی در هزینه کرد و عملکرد کمیته برای مردم انجام شده و برای سال ۹۶ نیز امیدواریم این شفاف سازی ها بیشتر شود تا آگاهی مردم نیز از این روند افزایش داده شود و در نتیجه اعتماد مردم گسترش یابد.

وی در خصوص توزیع سبد کالا میان خانواده های نیازمند، خاطر نشان کرد: برای تمام خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد با وزارت رفاه و دولت هماهنگ شده که یک سبد کالا در همین ایام باقیمانده به عید به این افراد تحت پوشش داده شود.

فتاح با بیان اینکه تمام سعی‌ ما این است که هدایای مردمی از جشن نیکوکاری، شب عید به دست مددجویان و نیازمندان برسد، افزود: جشن نیکوکاری نیز تا پایان سال ۹۵ برپاست تا کمک‌های مردمی جمع‌آوری و پس از تفکیک به تناسب خانواده‌ها و سن، میان آنان توزیع می‌شود و مابقی کمک‌های شب عید همان پرداخت ماهانه و عیدی برابر با مستمری است که باید مدیریت شود. همچنین استان‌های تهران، البرز و قم نیز بن فروشگاه‌های رسمی را تهیه کرده‌اند و خارج از مستمری به مددجویان خود ارایه می‌‌کنند.

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: ۸٠ درصد معرفی‌شدگان به بانک‌ها موفق به دریافت وام می‌شوند و ۲٠ درصد مابقی اغلب بدهکاری بانکی دارند و متوسط کمتر از ۲ درصد مددجویان بدحسابی داشته‌اند. همچنین آن دسته که ضامن ندارند به دنبال این هستیم که از ظرفیت صندوق به عنوان تضمین برایشان استفاده کنیم تا به آن ها وام تعلق گیرد.

وی افزود: واگذاری ۴ هزار واحد مسکن مهر را امضا کرده‌ایم که تا پایان امسال یا فروردین‌ سال ۹۶ به مددجویان متقاضی داده می‌شود،  البته با این شرط که مددجویان فاقد مسکن یا بار اولی باشند تا وام مسکن مهر به نام این مددجویان شود.

فتاح تأکید کرد: از وزارت مسکن طلبی بابت زمینی را داریم که به این وزارتخانه داده ایم که پولش را پرداخت نکرده اند و با پیگیری‌هایی که انجام شده توافق شد تا ۱٠ هزار واحد مسکونی به ما ارایه دهند که در مجموع ۱۴ هزار واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد اهدا می‌شود.

رئیس کمیته امداد یاد آور شد: از ورود به حوزه‌های اقتصادی پرهیز می کنیم، چرا که به حیثیت کمیته امداد لطمه می‌زند و ما می‌خواهیم انرژی را برای جلب کمک‌های مردمی، جشن‌ها، اکرام، صدقات و زکات خرج کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات به شدت مراقبت می‌کنیم که کمیته امداد در جناح‌بندی سیاسی وارد نشود و کمیته یک نهاد فراجناحی، فرامذهبی و فراقومی است و سال گذشته وزارت کشور از عملکرد ما راضی بود و  موردی از تخلف نداشته‌ایم.

فتاح عنوان کرد: سال گذشته ۹۷ نفر از کارمندان کمیته امداد با وجود ابلاغیه ما برای وارد نشدن به حوزه انتخاباتی، وارد شدند که آن ها را برکنار کردیم اما با واسطه‌هایی که شد، تنها ۱۷ نفر از آن ها اخراج شدند که این یک درس عبرت است و امسال هم بخشنامه‌ای ابلاغ شده که در صورت انجام این کار از سوی متخلفان برخورد سختگیرانه و جدی‌تری انجام می شود.

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: به شدت مراقبت می‌کنیم که کمیته امداد در جناح‌بندی سیاسی وارد نشود و اجازه نمی‌دهیم از سکو، نام و عواطف امداد و جمعیت تحت پوشش آن کسی استفاده تبلیغاتی و انتخباتی داشته باشد و کمیته سعی می کند در این وادی‌ وارد نشود و اجازه نمی‌ دهد از سکو، نام و عواطف امداد و جمعیت تحت پوشش آن کسی استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی کند.

وی در خصوص ثبت نام خود در یکی از لیست‌های انتخاباتی، اذعان کرد: من اطلاعی از اینکه نامم در لیست‌های انتخاباتی است، ندارم و قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارم.

فتاح تصریح کرد: از املاکی که تحویل امداد شده مراقبت می کنیم، مسایل حقوقی آن را پیگیری می‌کنیم و اگر از طرف شهرداری یا سازمان میراث فرهنگی نامه‌ای به ما داده شود حتماً طبق آن عمل خواهیم کرد.  
 
رئیس کمیته امداد خاطر نشان کرد: بنابراین هر اقدامی که در رابطه با این خانه‌های قدیمی شده یا مجوز رسمی شهرداری داشته و تذکری بوده رعایت کرده‌ایم.

وی افزود: مددجویان ما فرش می‌بافند تا یکی آن ها را بخرد و انبارداری کند که مجتمع اقتصادی این کار را انجام می دهد و اینکه این اقلام فروخته شود یا نه بحث دیگری است.

فتاح در خصوص وضعیت دفاتر کمیته امداد در خارج از کشور، تصریح کرد: اکنون در دفاتر ما حضور نیروهای ایرانی در خارج از کشور به عدد صفر نزدیک می‌شود، اما گاهی این دفاتر به دلایل سیاسی بسته شده که در هر صورت ما دفاتر را کند یا متوقف کرده‌ایم و قصد توسعه آن را نداریم.

رئیس کمیته امداد تأکید کرد: در مورد افرادی که اسناد هویتی ندارند و در مناطق مرزی کشور زندگی می کنند، ما طبق قانون کشور عمل می‌کنیم و هنوز به ما اجازه داده نشده که آن ها را تحت پوشش قرار دهیم اما در حال حاضر شناسایی شده‌ اند و خدمات موردی دریافت می کنند اما به عنوان مستمری بگیر قلمداد نمی‌شوند، در این رابطه با وزارت کشور بحث‌های مفصلی انجام شده که اگر مصوبه قانونی بیاورند ما مانعی برای اجرا نداریم.

وی در مورد اشتغال و خودکفایی مددجویان گفت: در سال ۹۵ یک هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و حدود ۳٠٠ هزار میلیارد تومان از منابع امدادی جمع‌آوری شد که در مجموع یک هزار و ۳٠٠ وام اشتغال زایی به مددجویان پرداخت شد و سعی داریم در سال ۹۶ تا یک و نیم برابر یعنی تا ۱۵٠ هزار فقره وام را پرداخت کنیم.

فتاح یاد آور شد:  ۱۴٠ خانواده از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند ، ۲۵ درصد آن ها از محل اشتغال است که این رقم خوبی نیست و می‌خواهیم خروج این افراد از حوزه اشتغال بیش از این باشد.

رئیس کمیته امداد افزود: در سال ۹۵ تعداد ۲٠ هزار واحد مسکونی از صفر تا ۱٠٠ به مددجویان تحویل داده شد و ۴٠ تا ۵٠ هزار واحد تعمیر و بازسازی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار