شهرکرد؛

قاچاق و تخریب منابع طبیعی و جنگلی نیازمند مبارزه جدی است

استاندار چهارمحال و بختیاری بر ضرورت مبارزه جدی‌تر با قاچاق محصولات جنگلی و تخریب منابع طبیعی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ قاسم سلیمانی در همایش هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در شهرکرد، عدم تناسب بین احیا و میزان تخریب در عرصه‌های ملی را دلیل نابودی روزافزون منابع طبیعی در استان بیان کرد.

وی افزود: با وجود تلاش‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفظ و حراست از عرصه‌های ملی، اقدامات انجام گرفته با میزان تخریب و دخل و تصرف‌ها فاصله زیادی دارد.

سلیمانی با اشاره به کشف ۱۴۳ هزار و ۶۵۰ کیلوگرم چوب جنگلی قاچاق، ۲۶ تن زغال و ۱۰ تن محصولات فرعی جنگلی نظیر کرفس کوهی (کلوس) و توقیف ۴۰۰ دستگاه خودروی حامل این محصولات از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دو سال گذشته اضافه کرد: میزان قاچاق و تخریب در منابع طبیعی آمار بالاتری دارد که قابل دسترسی نیست و باید در این زمینه اقدامات گسترده تری انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات قهری و مبارزه جدی‌تر با قاچاق محصولات جنگلی گفت: با وجود حساسیت بیشتر منابع طبیعی، جدیتی که برای مبارزه با قاچاق کالا در جامعه وجود دارد نسبت به قاچاق محصولات جنگلی مشاهده نمی‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد را راهکار موثری برای حفظ و احیای منابع طبیعی بیان کرد و افزود: مسئولان از این ظرفیت در اجرای طرح‌های مرتعداری، کشت گیاهان دارویی و جنگل کاری غافل نشوند.

سلیمانی ادامه داد: شیوه‌های موثری از سوی ادارات کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری در این زمینه در استان آغاز شده است که کشت گیاهان دارویی در سطح هفت هزار و ۱۰۰ هکتار در سال جاری نمونه‌ای از آن محسوب می‌شود.

وی گفت: سهم اداره کل منابع طبیعی برای اجرای این طرح دو هزار هکتار تعیین شده بود که این اداره کل، ۴۰۰ هکتار افزون بر میزان تعیین شده را اجرا کرده است.

سلیمانی، دخل و تصرف مردم در منابع طبیعی را عامل خشکسالی و فرسایش خاک خواند و ادامه داد: تمام تلاش مسئولان باید در جهت ایجاد موازنه مثبت بین احیای منابع طبیعی و تخریب‌ها بکارگیری شود.

وی با بیان این که برخی اقدامات پیش از انقلاب اسلامی سبب نابودی بستر کشاورزی در استان شد افزود: می‌توان زمین هایی که در زمان رژیم طاغوت به دلیل شیبدار بودن از کشاورزان گرفته و به دولت واگذار شد را برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی به مردم اجاره داد.

سلیمانی با بیان افزایش اعتبارات اداره کل منابع طبیعی از ۲۷ میلیارد ریال در سال ۹۳ به ۸۰ میلیارد ریال در سالجاری اظهار داشت: منابع اداره کل جهاد کشاورزی نیز به گونه‌ای بسته شد که طی دو سال، موفق به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در ۱۰ هزار هکتار گردید.

وی همچنین از توافق استانداری چهارمحال و بختیاری با وزارت نیرو برای اجرای برخی طرح‌های انتقال آب در استان خبر داد و افزود: بخش عمده‌ای از اختلاف نظر‌ها رفع شده و در آینده‌ای نزدیک توافق کامل حاصل می‌شود.

به گفته سلیمانی اختصاص ۱۰ هکتار زمین برای اجرای طرح کشت گل محمدی در ۴۰ شهر استان هم از دیگر اقدامات دولت در زمینه حمایت از عرصه‌های ملی است.
 
۱۵ تا ۲۲ اسفند با عنوان «هفته منابع طبیعی» نام گذاری شده که نخستین روز این هفته «روز درخت‌کاری» است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار