مسئول بخش زبان‌شناسی آکادمی علوم افغانستان:

استفاده از واژگان خارجی زبان مردم افغانستان را به خطر انداخته است

مسئول بخش زبان‌شناسی «آکادمی علوم افغانستان» گفت: در اکثر نوشته‌های افغانستانی، واژه‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته و این کار زبان مردمان این کشور را به خطر انداخته است.

استفاده از واژگان خارجی زبان مردم افغانستان را به خطر انداخته است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مراسم روز جهانی زبان مادری از سوی «وزارت اطلاعات و فرهنگ» و جمعی از نهاد‌های فرهنگی اجتماعی «عصر» و با حضور مقامات دولتی و فرهنگیان در «تالار مطبوعاتی وزارت اطلاعات و فرهنگ» برگزار شد.

«شریف‌الله شریف» مسئول بخش زبان‌شناسی «آکادمی علوم افغانستان»در این مراسم، گفت: زبان واحد صوتی بوده که تمام مسائل را در خود جا داده است.

شریف با بیان اینکه در جهان زبان‌های مختلفی وجود دارد، افزود: هر زبان اصالت خود را دارد و باید برای آن اهمیت شویم.

وی با تأکید بر اینکه زبان شخصیت می‌سازد، تصریح کرد: در اکثر نوشته‌های افغانستانی، واژه‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته و این زبان را به خطر انداخته است.

مسئول بخش زبان‌شناسی آکادمی علوم همچنین تأکید کرد: از کاربرد واژه‌های خارجی در نوشتارها جلوگیری شده و به زبان‌های دیگر اهمیت داده شود.

در همین حال «ملالی شینواری» مشاور محمد اشرف‌غنی با قرائت پیام رئیس جمهور افغانستان پیرامون روز جهانی زبان مادری گفت: زبان مادری، زبان فکر بوده که به وسیله آن می‌توان به تمام امورات رسیدگی کرد.
شینواری زبان مادری را عنصر اصلی هویت یک شخص خواند و افزود: اهمیت زبان مادری قابل توجه بوده و بر همین اساس دولت افغانستان به هر تبعه افغانستان اجازه داده تا آموزش‌های مدرسه و دانشگاه را به زبان مادری خود فرا گیرد.

وی در پایان سخنان خود به نقل از رئیس جمهور تصریح کرد: اکنون کتاب‌های فراوانی به زبان‌های مختلف ملی و بین‌المللی نگاشته شده و هر زبان باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

همچنین سخنرانان این مراسم بر اهمیت زبان مادری تأکید کردند و گفتند: زبان مادری شناخت هویت فردی بوده و تمام مردم باید به آن احترام بگذارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار