اصفهان؛

کشف دستور زبان از دل تاریخ با نسخ خطی

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشف، شناسایی و به روز آمدکردن نسخ خطی می تواند دستور زبان، آواها، نواها و کنایات را از دل تاریخ استخراج و معرفی کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،همایون امیرزاده،  در آیین رونمایی از کتاب ضیاءالشهاب (شرخ فارسی شهاب الاخبار قاضی قضاعی) در دومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: سرزمینی با قدمت تاریخی ایران و مناطقی همچون کاشان در تمامی زمینه ها بویژه در حوزه تشیع و دین بی شک دارای آثار و نسخه های کهن فراوانی است.
وی بر لزوم جستجوی دقیق و با فراست و زیرکی بیشتر این آثار خطی تاکید کرد و افزود: اینگونه جستجوی نسخ خطی و کهن می تواند جریان سازی های متعددی به دنبال داشته باشد و نمایه های جدیدی از دگرگونی های زبانی را برای ما یادآور کند.
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در این سرزمین که از هر سویش می توان بارقه های معرفت و دانایی را مشاهده کرد اگر بتوان فضایی برای کشف و جستجوی زیرکانه نسخه های خطی و آثار قرون پیشین یافت می توان به حلقه های مفقوده ای بویژه در زبان شناسی دست یافت.
امیرزاده تصریح کرد: خلق مجدد مرجعی برای علاقمندان به حوزه های مختلف علمی، دینی، هنری و رجال و حدیث می تواند از پیامدهای شناسایی نسخ خطی و کشف آنچه موجب سرافرازی و بالندگی است، باشد.
مشاور معاون وزیر ارشاد کشف و معرفی نسخه خطی شهاب الاخبار  را گامی آغازین در مسیر کارکرد بر روی نسخ خطی منطقه تاریخی کاشان و سرآغاز اقدامات بعدی برشمرد.
دومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان سیزدهم تا هجدهم بهمن ماه در مصلای کاشان برگزار است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.