وزیر ارتباطات:

مقدمات پرتاب ماهواره تا پایان سال فراهم شده است

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه های فضایی دولت گفت دو ماهواره دوستی و ناهید 1 آماده پرتاب هستند.

مقدمات پرتاب ماهواره تا پایان سال فراهم شده است
به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرارداد ساخت ماهواره ناهید 2 به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ، در آستانه دهه مبارک فجر و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از معاونین و مدیران وزارت به امضای دکتر بهرامی رییس سازمان فضایی ایران و دکتر حدادپور رییس پژوهشگاه فضایی ایران رسید.

ماموریت‌های این ماهواره در دو دسته ماموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است. در ماموریت‌های اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی است. از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مولفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی 2 سال آزمون موقیعت یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TLE ، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط هم زمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه در دستور کار قرار دارد.

از جمله دست‌آوردهای این ماهواره می توان به آزمودن فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های زمین آهنگ، کسب دانش و فناوری انتقال مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره، توسعه و تثبیت بخشی از فناوری‌های ضروری در سیستم‌های پیشرانش ، توان الکتریکی ، محموله‌های مخابراتی ، OBDH ، کنترل حرارتی و .... اشاره کرد.

واعظی با اشاره به همکاری خوب ایجاد شده در عرصه فضایی گفت: با یک آرامش و آینده نگری اوضاع به سمت خوبی در حال حرکت است. وزیر ارتباطات باتقدیر از زحمات متخصصین پژوهشگاه و سازمان فضایی و دانشگاه ها در زمینه ماهواره های سنجشی که دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشته است، افزود: هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید با همت به توانایی ساخت ماهواره سنجشی بومی دست یافت.

وی از فعالیت در زمینه مخابراتی در کنار کار روی ماهوراه های سنجشی خبر داد و گفت: سازمان فضایی به عنوان کارفرما مباحث فضایی را مدیریت و برنامه ریزی می کند و در حال حاضر با ریاست دکتر بهرامی که دبیر شورای عالی فضایی نیز هست در حال انجام است و در کنار ماهواره های سنجشی ماهواره های مخابراتی را دنبال خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات با ابراز امیدواری نسبت به پرتاب ماهواره  ناهید 1 در سال آینده گفت: اتفاقی که امروز می افتد اتفاق مهمی است و به دنبال کار ناهید 1 قرارداد ناهید 2 بین سازمان فضایی و پژوهشگاه امضا می شود. وی خواستار ایجاد کنسرسیومی متشکل از تمام متخصصینی که در کشور در دانشگاه های مختلف شد و گفت: سیاستی اتخاذ کردیم که کنسرسیومی ایجاد شود تا از نیروها استفاده بهینه کرد.

واعظی با اشاره به پرهیز از کارهای موازی در زمینه طراحی و ساخت ماهواره اظهار داشت: باید با مدیریت از موازی کاری پرهیز شود و سیاست ما حمایت ازایجاد فناوریهای بومی است. وی با تاکید بر این که در کشور و منطقه نیازمند این هستیم که از این فناوری بهره بیشتری ببریم، افزود: برای کسب جایگاه مناسب در آینده، با توجه به سرمایه گذاری امروز دنیا در فضا، نباید از این مسابقه عقب بیفتیم.

وی تصریح کرد: باید از ماهواره برای ارتباطات داخلی، منطقه ای و بین المللی بهره برده و نیاز داریم خود را تقویت کرده و از دستاوردهای بین المللی نیز استفاده بیشتری کنیم و با توجه به رفع تحریم ها و حرکت سیاست خارجی امکان استفاده از فضای جدید بین المللی جهت پیشبرد فناوری های بومی فراهم شده است.

واعظی با اشاره به ارتباط متخصصین داخلی با خارجی ادامه داد: با استفاده از تجربه و یافته دیگران به سرعت می توان نیازها را رفع کرد. وی ابراز امیدواری کرد آن چه که توسط متخصصان صورت گرفته است بتواند در خدمت اقتدار کشور قرار گرفته و به تکنولوژی بومی دست یافته و کارهایی در شان ملت انجام داد.

دکتر واعظی در حاشیه این در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه وارد بحث ماهوراه مخابراتی شده ایم، اظهار داشت: ماهواره ناهید 1 نخستین تلاش در این زمینه است که کارهای پیش از پرتاب آن صورت گرفته و منتظر اعلام زمان پرتاب از سوی پرتاب کننده هستیم. وی ماهواره ناهید 2 را پیشرفته تر از ناهید 1 برشمرد و گفت : در ماهواره ناهید 2 برخی از عملیات که در ناهید 1 انجام نمی گیرد دیده شده است.

 وی با تاکید بر اینکه در زمینه ماهواره های سنجشی پیشرفتهای خوبی داشته ایم ابراز امیداوری کرد تا پایان برنامه ششم توسعه بتوان یک ماهواره بومی سنجشی جهت رفع نیازهای داخل پرتاب کرد.

دکتر واعظی با اشاره به بودجه مناسب تخصیص یافته به حوزه فضا در سال 95 و 96 اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت بودجه مناسبی برای تحقیق و توسعه در زمینه فضا اختصاص داده اند که با همکاری نزدیک سازمان فضایی، پژوهشگاه و دانشگاه ها امیداوریم در این حوزه به دستاوردهای خوبی نایل شویم.

وی با ابراز امیداوری نسبت به پرتاب ماهواره دوستی تا پایان سال جاری افزود: ماهواره ناهید 2 در سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد. وزیر ارتباطات با تاکید بر برنامه گسترده در زمینه ساخت ماهواره و پیشرفت تکنولوژی فضایی خاطر نشان کرد: فعالیت های مختلفی مد نظر قرار دارد که با محوریت سازمان فضایی و همکاری دانشگاه و پژوهشگاه فضایی امیدواریم به نتیجه مطلوب دست یابد.
وی در این راستا از استفاده از توان دانشگاه ها و متخصصین پژوهشی در پروژه های این وزارتخانه خبر داد و افزود: بخش خصوصی در پروژه هایی که نیاز به سرمایه زیاد داشته و جنبه آزمایشی دارند علاقه مند به حضور نمی باشد و در تمام دنیا این اتفاق توسط دولت ها صورت می گیرد از این رو با حمایت از دانشگاه ها و همکاری پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی طراحی ساخت و پرتاب ماهواره دنبال می شود.

منبع: روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.