نشریه ویک: امکان حضور اکسان‌موبیل در ایران و سوریه پس از انتصاب تیلرسون

تحلیلگران معتقدند اگر "رکس تیلرسون" وزیر امورخارجه آمریکا شود، شرکت نفتی اکسان‌موبیل فرصت فعالیت تجاری در ایران و سوریه را به دست می‌آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه ویک با انتشار مطلبی نوشت: "رکس تیلرسون"، رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی اکسان‌موبیل، در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد. "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، تیلرسون را به عنوان وزیر امور خارجه دولت انتقالی خود برگزیده است و در صورت رای اعتماد کنگره، وی به قدرتمندترین مقام در دستگاه دیپلماسی آمریکا تبدیل خواهد شد.

تیلرسون پس از انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از ریاست شرکت نفتی اکسان‌موبیل استعفا می‌دهد؛ اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند قدرت نفوذ وی می‌تواند به سود اکسان‌موبیل تمام شود.

اکسان‌موبیل سابق بر این از طریق شرکت‌های تابعه خود در اروپا با ایران، سودان و سوریه (سه کشوری که بعدها تحت تحریم اقتصادی آمریکا قرار گرفتند) مبادلات نفتی انجام می‌داد. این شرکت آمریکایی با مشارکت شرکت شل در سال‌های 2003 تا 2005 با سه کشور یاد شده تبادل تجاری انجام داد. سهم شرکت اکسان‌موبیل 50 درصد سود حاصل از این مشارکت اقتصادی بود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد اکسان‌موبیل در سال‌های 2003، 2004 و 2005 حدود 53.2 میلیون دلار تجهیزات استخراج نفت در ایران، 1.1 میلیون دلار در سوریه و 600 هزار دلار در سودان به فروش رساند.

فعالیت اکسان‌موبیل در ایران، سوریه و سودان به واسطه فعالیت در چارچوب "اینفینیوم" و از طریق یک شرکت تابعه اروپایی صورت گرفته بود و به همین دلیل قوانین تحریم آمریکا نقض نشده بودند. 

تیلرسون چهارشنبه باید در انتظار جلسه استماع مجلس سنا و نظر اعضای کمیته روابط خارجی باشد تا درصورت دریافت رای اعتماد، سکان دیپلماسی خارجی آمریکا را به دست بگیرد. در این صورت اکسان‌موبیل نیز برای توسعه فعالیت‌های تجاری خود در ایران، که دیگر تحت تحریم‌های اقتصادی نیست، یک حامی و برگ برنده به دست می‌آورد.

اگر اکسان‌موبیل بتواند با بهره‌گیری از حمایت‌های تیلرسون وارد بازار نفت ایران شود، راه برای دیگر شرکت‌های آمریکایی که مایل به انجام تبادلات تجاری با ایران هستند، نیز هموار خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار