رای الیوم گزارش داد:

چرا پوتین در برابر اقدام اوباما در اخراج دیپلمات‌های روس مقابله به مثل نکرد؟

رای الیوم نوشت اقدام رئیس‌جمهور روسیه در عدم مقابله به مثل برای اخراج دیپلمات‌های آمریکایی هوشمندانه بود.

چرا پوتین در برابر اقدام اوباما در اخراج دیپلمات‌های روس مقابله به مثل نکرد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان نوشت اقدام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در عدم مقابله به مثل برای اخراج سی و پنج دیپلمات آمریکایی اقدامی هوشمندانه بود. دولت اوباما تعدادی از دیپلمات های روس را در واکنش به اتهام دخالت روسیه در انتخابات اخیر آمریکا به نفع دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه و هک رایانه شخصی هیلاری کلینتون رقیب وی از حزب دموکرات، از آمریکا اخراج کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز پیشنهاد اخراج سی و پنج دیپلمات آمریکایی را مطرح کرد و خواست به آنها به عنوان عناصر نامطلوب هفتاد و دو ساعت برای ترک خاک روسیه  مهلت بدهد اما ولادیمیر پوتین به این توصیه عمل نکرد و آرامش و تامل را ترجیح داد، نه از سر بیم و هراس، بلکه به دلیل درک این موضوع که هدف از این مجازات های تحریک آمیز  آمریکا، تخریب روابط رو به رشد میان رئیس جمهور منتخب آمریکا و همتای روس اوست.

البته پوتین حق پاسخگویی و واکنش را برای خود محفوظ نگه داشت ولی ترجیح داد تا بیستم ماه آینده و حتی بعد از آن صبر کند تا رویکردهای رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال مسکو را بشناسد و سیاست های او را در قبال پرونده های منطقه ای از جمله سوریه، اوکراین، پیمان ناتو و منطقه جنوب شرق آسیا ارزیابی کند تا درباره ماهیت سیاست خارجی آمریکا در دوره جدید و چگونگی اتخاذ موضع در قبال آن تصمیم گیری کند.

جنگ سردی که اوباما در هفته های اخیر آتش آن را برافروخته، در پی شکست کلینتون رنگ و بوی انتقامجویانه دارد، شکستی که کاخ سفید، سازمان اطلاعات روسیه را در آن متهم می کند. اما این انتقامجویی از چه چیز ناشی می شود؟

اوباما تصمیم گرفته در این زمان باقی مانده از ریاستش با همه دشمنان خود تسویه حساب کند.

مشخص بود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم به روابط دوستی میان پوتین، متحد روس خود، با ترامپ، امیدوار است زیرا در پاسخ به سوال شبکه تی جی 5 ایتالیا که نظر او را درباره انتخاب ترامپ پرسید گفت: «ما خوشبین هستیم اما جانب احتیاط را حفظ خواهیم کرد زیرا نمی دانیم (ترامپ) چه سیاستی در قبال کل منطقه در پیش خواهد گرفت و با گروه های فشار که با هرگونه راه حلی در سوریه مخالفت می کنند و نیز مخالف روابط حسنه میان واشنگتن و مسکو هستند چگونه تعامل خواهد کرد».

البته این احتیاط توجیه پذیر است زیرا رئیس جمهور منتخب آمریکا هنوز ناشناخته مانده و شخصیت واقعی اش بعد از به دست گرفتن قدرت مشخص خواهد شد.

به اختصار می توان گفت که همه منتظر ترامپ و سیاست هایش در پرونده های مختلف هستند اما بعید نیست که این مرد همگان را غافلگیر کند و اکثر کسانی که در آمریکا و خاورمیانه روی سیاست های او حساب کرده اند، ناامید شوند چون ترامپ خلق و خویی بی ثبات دارد و به سرعت تغییر موضع می دهد و از سوی دیگر، هرچقدر قدرتمند باشد نمی تواند علیه راهبردهای نهادهای حاکم در آمریکا که زمام امور را از پشت پرده در دست دارند شورش کند و دشمنی مطلقش با عرب ها و مسلمانان نیز مخفی نخواهد ماند.

نویسنده این مطلب در پایان افزود: در هر صورت انتظار ما چندان طولانی نخواهد شد. سال جدید از فردا شروع می شود و دولت اوباما بیست روز بعد، کاخ سفید را ترک خواهد کرد. ما باید صبور باشیم و به اصل مهم بی اعتمادی به دولت های آمریکا، اعم از جمهوری خواه و دموکرات پایبند بمانیم چون این دولت ها همواره در جبهه منافع آمریکا در حمایت از اسرائیل و تضعیف و فروپاشی جهان قرار دارند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار