اصفهان؛

پرنده‌های مهاجر عامل اصلی آنفولانزای مرغی هستند

کارشناس طیور دامپزشکی استان اصفهان گفت: عامل اصلی آنفولانزای مرغی، پرندگان مهاجر هستند که از شرق آسیا وارد کشور می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اصفهان،علیرضا ادیبان امروز در جلسه ای که پیرامون آنفولانزای مرغی برگزار شده بود، اظهار داشت: عامل اصلی آنفولانزای مرغی، پرندگان مهاجر هستند که از شرق آسیا وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید مرغ مادر در این شهرستان صورت می‌گیرد باید نکات ایمنی رعایت شود چون هوا، باد، پرندگان، گنجشک و کلاغ نیز از عواملی هستند که این مرکز را آلوده می‌کنند که خسارت بار مالی آن سنگین است.

کارشناس طیور دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: برای جلوگیری از آنفولانزای مرغی در شهرستان کلاس‌های آموزشی در راستای چگونگی مبارزه با این نوع ویروس برای دهیاران، شوراها و بهورزان تشکیل شود تا چنانچه موردی مشاهده شد سریعاً اطلاع‌رسانی کنند تا از گسترش آن جلوگیری شود.

مجتبی حاجتی رئیس اداره محیط‌زیست چادگان در این جلسه اظهار داشت: اکیپ‌های گشت زنی اداره محیط‌زیست به طور شبانه روزی در سطح رودخانه زاینده‌رود و محل زیست پرندگان در حال گشت زنی هستند و تا کنون مورد خاصی مشاهده نشده است.

وی افزود: در شهرستان چادگان 2000 پرنده مهاجر داریم که خوشبختانه تلفاتی مشاهده نشده است.

بختیار حاجتی مدیر جهاد کشاورزی چادگان نیز از پرداخت نشدن بیمه دامداران گلایه داشت و افزود: تلفات دام و طیور دامداران شهرستان که سال گذشته دچار خسارت سنگین شدند هنوز پرداخت نشده است که انتظار داریم نسبت به پرداخت خسارت دامداران اقدام شود.

مهدی اسدپور فرماندار چادگان در ادامه جلسه تصریح کرد: ادارات شهرستان آمادگی کامل داشته باشند و با دامپزشکی، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت نسبت به اجرای دقیق آنفولانزای مرغی در شهرستان همکاری‌های لازم را داشته باشند تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

اسدپور اظهار داشت: جلسه‌ای به محوریت جهاد کشاورزی برای مرغداران، دهیاران و شوراهای بخش چنار رود و مرکزی برگزار شود و آموزش‌های لازم در این راستا ارائه گردد تا با هماهنگی اکیپ‌های بازرسی نظارت بیشتری بر مرغداری‌های شهرستان انجام شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.