اصفهان؛

مرمت اتاق معروف به چهارشنبه سوری

مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از مرمت اتاق معروف به چهارشنبه سوری کاخ چهلستون با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون ریال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان  به نقل از ' منصور زیرک '، افزود: این طرح با هدف پاکسازی لایه های نقاشی از آلاینده های محیطی مثل گرد و غبار و آلاینده های شیمیایی به همت کارشناسان و استادکاران گروه امانی معاونت میراث فرهنگی پایان یافت .

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدام به موقع حفاظتی هیچ گونه آسیبی به لایه های رنگ این اتاق نرسیده است.

مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: پس از پاکسازی تمامی سطوح دیواره ها و همچنین 16 تابلو دیوارنگار مینیاتور نفیس و تمامی سطوح مزین به نقاشی به روش مرمتی تثبیت شد.

وی مدت زمان اجرای این طرح را هفت ماه اعلام کرد.

کاخ چهل ستون از بناهای تاریخی اصفهان است که بالغ بر 67 هزار متر مربع مساحت دارد.

عملیات احداث این بنا در دوره شاه عباس یکم آغاز شد.

شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه های چهار گوشه آن را در بر میگرفت.

در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل و در ساختمان آن ، تغییرات کلی داده شد.

این بنا دارای تالار آئینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آئینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار می باشد که در آن تزئینات نقاشی، آئینه کاری و کاشیکاری استفاده است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.