در چهارمین سالگرد تیراندازی دبستان "سندی هوک" مطرح شد؛

ناکامی اوباما در اصلاح قانون حمل سلاح گرم در آمریکا

با گذشت چهار سال از حادثه تیراندازی در دبستان سندی هوک، "باراک اوباما" به موفقیت ناچیزی در اصلاح قانون حمل سلاح گرم دست یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای بی سی نیوز؛ "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، طی 8 سال حضور در کاخ سفید بیشتر از هر رئیس جمهور دیگری با حوادث تیراندازی در کشور مواجه شد. در این مدت دست‌کم 14 مورد تیراندازی جدی با تلفات بالا در آمریکا رخ داد و اوباما بارها بر تلاش برای اصلاح قانون حمل سلاح گرم در آمریکا تاکید کرد.

در آخرین مورد، به یک باشگاه شبانه در اورلندو فلوریدا حمله شد و بر اثر تیراندازی 50 نفر کشته شدند. اوباما در واکنش به این حمله بار دیگر بر ضعف قانون اساسی در مواجهه با حمل سلاح گرم تاکید کرد.

چهارمین سالگرد یادبود تیراندازی در دبستان سندی هوک روز گذشته (چهارشنبه) برگزار شد. با وجود گذشت 4 سال از آن حادثه که جان 20 دانش‌آموز و 6 مربی مدرسه را گرفت، هنوز هیچ پیشرفتی در اصلاح قانون حمل سلاح گرم آمریکا حاصل نشده است.

اوباما در مصاحبه‌ای که با شبکه بی بی سی در سال 2015 داشت، اذعان کرد نتوانسته در برابر لابی‌های قدرتمند فروش اسلحه به پیروزی برسد. وی خاطر نشان کرد: موضوع حمل سلاح گرم به طاقت‌فرساترین بخش از ریاست جمهوری من تبدیل شده است.

اوباما نه تنها نتوانست تغییری در قانون حمل سلاح گرم بوجود آورد؛ بلکه در دوران ریاست جمهوی وی بیشترین حجم سلاح در ایالت‌های مختلف آمریکا به فروش رفت.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در اولین ماه از ریاست جمهوری اوباما 847 هزار و 808 قبضه سلاح گرم در آمریکا فروخته شد. این آمار در ژانویه سال 2013 به یک میلیون و 790 هزار و 154 قبضه سلاح افزایش یافت و در دسامبر 2016 به بیش از 2.5 میلیون قبضه سلاح رسید.

جدول زیر نشان‌ دهنده حجم فروش اسلحه در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما است:

ناکامی اوباما در اصلاح قانون حمل سلاح گرم در آمریکا

یک قاضی فدرال در آمریکا آوریل سال جاری میلادی قانونی را که امکان حمل سلاح شخصی را در این کشور محدود می‌کند، اصلاح کرد تا به این ترتیب طرفداران حمل سلاح در این کشور به یک موفقیت قضایی دیگر برای تسهیل حمل سلاح دست یابند.

مسئله ضرورت کنترل سلاح‌های گرم در آمریکا چند وقت یک بار در محافل سیاسی و مدنی این کشور به طور جدی مطرح می‌شود. در حالی که تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا به مسئله‌ای رایج تبدیل شده است، متمم دوم قانون اساسی آمریکا برای همه شهروندان حق نگهداری سلاح را محفوظ داشته است. دموکرات‌های کنگره آمریکا در چند سال اخیر طرح‌ها و پیشنهادهای متعددی برای تشدید کنترل خرید و فروش سلاح گرم ارائه کرده‌اند اما تقریبا همه آن‌ها به حال خود‌‌ رها شده‌اند؛ چرا که مسئله ممنوعیت حمل سلاح یا تشدید کنترل آن موضوع حساسی است که می‌تواند مشاجرات زیادی به دنبال داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار