در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

الگوی جنگ نیابتی به نقطه افولش نزدیک شده است/تحولات غرب آسیا آثار مستقیمی بر سیاست آمریکا خواهد گذاشت

اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تبیین « تاثیر تحولات اخیر سوریه بر منطقه» پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،« تاثیر تحولات اخیر سوریه بر منطقه» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تبیین آن پرداخت.

وی در ابتدای این بحث اظهار داشت: روند تحولات در سوریه نشان می دهد، سیستم نظم امنیت منطقه ای که غربی ها آن را طراحی و به دنبال تثبیت آن بودند به نقطه بن بست نزدیک شده و وزن معادلات در تحولات سوریه بر هم خورده و کفه مقاومت سنگین تر شده است.

الگوی جنگ نیابتی به نقطه افولش نزدیک شده است


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین سیر تحولات در سوریه نشان می دهد که الگوی رفتار غربی ها که به واسطه جنگ های مستقیم و محدود دنبال می شد و آن را به سیستم جنگ های نیابتی تغییر داده اند به نقطه افولش نزدیک شده است.

نوریان درباره تلاش حامیان تروریست‌ها برای کم اهمیت جلوه دادن آزاد سازی حلب اظهار داشت: این اقدام آن ها فرار رو به جلو و توجیهی برای شکست هایشان و زمینه سازی برای اقدامات احتمالی آتی خواهد بود.

آزادسازی حلب، نقطه عطفی در صحنه نبرد خواهد بود


وی با بیان اینکه حلب شهر بسیار مهمی در سوریه است، خاطر نشان ساخت: پیروزی جبهه مقاومت، ارتش و مردم سوریه در حلب،نقطه عطفی در روند مبارزه و صحنه نبرد خواهد بود و پیروزی های بعدی را سرعت خواهد بخشید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیروزی در میدان نبرد درحلب سبب افزایش روحیه و امید در میان مردم و ارتش سوریه خواهد شد مضاف بر اینکه پیوستگی مردم با دولت بشار اسد را نیز تقویت خواهد کرد و در نقطه مقابل نیز به لحاظ روحی و روانی آثار مخربی بر تروریست ها خواهد گذاشت.

در ادامه این برنامه شهسوار حسینی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاریس نیز در خصوص واکنش دولتمردان فرانسه نسبت به تحولات سوریه اظهار داشت: فرانسه در راس کشورهایی است که گوشه رینگ افتاده و برای حفظ آبرو هر کاری که از دستش بر آید را انجام می دهد.

وی افزود: پس از  آزاد سازی حلب، رئیس جمهور فرانسه با خشم و عصبانیت سازمان ملل را زیر سوال برد و عنوان کرد که از سازمان ملل ناامید شده و قرار است فردا نیز در بروکسل به همراه خانم مرکل در شورای اروپا خواستار کمک رسانی فوری به منطقه حلب شوند.

شهسوار حسینی ادامه داد: نخست وزیر فرانسه نیز عنوان کرده، کشتار غیرنظامیان در حلب توسط نیروهای سوریه که با پشتیبانی روسیه اتفاق می افتد باید هرچه سریعتر متوقف شود اما تنها گروهی که غیر از هیئت حاکمه است و موضع گیری منطقی تری داشته برنده انتخابات جمهوری خواهان فرانسه است که قرار است برخی از نمایندگان مجلس ملی فرانسه که طرفدار او هستند در آستانه سال جدید میلادی به سوریه بروند و دیداری با مسیحیان این کشور و احتمالا آقای بشار اسد داشته باشند.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب ، کامران نجف زاده دیگر خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در نیویورک نیز در همین رابطه اظهار داشت: متاسفانه سازمان ملل به جای این که در این  بحران ، در میانه میدان بایستد، انگار که نقش سرمربی یکی از دو تیم را بر عهده دارد و بعد از شکست تکفیری ها که در حلب شاهد آن بودیم واکنش های هیجانی و عصبانی نسبت به تحولات سوریه داشته است.

وی درباره  موضع گیری  های رسانه های غربی نیز بیان داشت: به نظر می رسد اصحاب رسانه به نوعی بازوان نظامیان غرب هستند و سکوت آنها سکوت غیر صادقانه ای است.

مجتبی قاسم زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه، واکنش انگلیس در موضوع شکست محاصره حلب و پیروزی ارتش سوریه چه بوده گفت: وحشیانه ترین شیوه هایی که تروریست ها بر علیه مردم حلب انجام دادند متاسفانه در رسانه ها  و از جانب سیاستمداران انگلیسی پرداخته نمی شود.

وی اظهار داشت:  یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس خطاب به وزیر خارجه این کشور گفت، آنهایی که با دخالت نظامی ما در سوریه مخالفت کردند اکنون میدان را به سوری ها داده اند.

وی بیان کرد: سیاستمداران انگلیس به تغییر موازنه قدرت در سوریه موضع منفی نشان دادند.

نوريان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، مبانی کلی غرب با جمهوری اسلامی ایران در تعارض است ادامه داد: کشورهای غربی در چهار موضوع تروریسم، حقوق بشر، روند سازش و سلاح کشتار جمعی ما را دائما متهم می کنند.

حقانیت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در رابطه با مسئله تروریسم وجود داشته است

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه، غربی ها چرا تازه یادشان افتاده که فاجعه انسانی در حال وقوع است افزود: حقانیت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در رابطه با مسئله تروریسم وجود داشته و غرب همواره رفتار دوگانه ای در این موضوع داشته است.

نوريان با بیان اینکه،  رفتارهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه پایه و اساس درستی داشته است خاطرنشان کرد: همکاری روسیه، ایران و سوریه پایه نظم آینده خواهد بود و به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، آنچه جمهوری اسلامی ایران ادعا می کند حق است و گفته های غربی ها باطل تصریح کرد: حادثه حلب واقعیت تاریخی را نشان می دهد که ادعای غرب پوچ و غیر واقعی است.

وی افزود: کشورهای غربی به خصوص آمریکا هرگاه گروه های مورد حمایتشان در مرحله ضعف قرار می گیرند آنها را نجات می دهند.

تحولات منطقه غرب آسیا آثار مستقیمی بر سیاست ایالت متحده آمریکا خواهد گذاشت


نوريان با اشاره به تغییر و تحولات منطقه غرب آسیا بیان کرد: تحولات منطقه غرب آسیا آثار مستقیمی بر سیاست ایالت متحده آمریکا خواهد گذاشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: پیروزی حلب و شکست گروه های تروریستی آمریکا را مجبور خواهد کرد تا در سیاست های منطقه ای خود تغییر اساسی انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار