در جشنواره جوان خوارزمی مطرح شد؛

تجلیل از 16 طرح برگزیده بخش دانش پژوهان و فناوران/ افزایش سقف سنی در ثبت نام این دوره

دبیر هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی از افزایش سقف سنی در ثبت نام این دوره و تجلیل از 16 طرح برگزیده بخش دانش پژوهان و فناوران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا الهیاری دبیر هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی در مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره که صبح امروز برگزار شد، گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که با تلاش مستمر توانسته از سال 78 تاکنون با وجود همه فراز و نشیب‌ها جشنواره بین المللی خوارزمی را که برای همسان سازی سطح رقابت‌ها ترغیب دانشجویان، فناوران و دانش آموزان برای شرکت در این رقابت علمی با فرآیندهای علمی و اجرایی مستقل برای جوانان ثمر بخش و پر برکت و پایدار نگه دارد. 
 
وی ادامه داد: فراخوان این دوره از جشنواره در خرداد ماه 95 از طریق وب گاه و سایر مسیرهای اطلاع رسانی تا پایان مرداد ماه ادامه پیدا کرد و طرح‌های ارائه شده از طریق سامانه جشنواره برای ارزیابی به 16 گروه تخصصی ارسال شد و بر اساس ماهیت و شاخص‌های تعریف شده ارزیابی شدند. 
 
الهیاری با بیان اینکه امسال در بخش دانش پژوهشان و فناوران 900 تقاضا در سامانه جشنواره ثبت شد، عنوان کرد: با نظارت و بررسی اولیه دبیرخانه 523طرح برای ارزیابی به گروه‌های تخصصی ارسال و نتیجه ارزیابی در 16 گروه تخصصی منجر به پیشنهاد 25 طرح از سوی گروه‌های تخصصی به هیات دوران جشنواره شد. 
 
وی افزود: هیات داوران که بالاترین رکن علمی و تخصصی جشنواره هستند بعد از جلسه‌های پی در پی 16 طرح را به عنوان برگزیده بخش دانش پژوهان و فناوران انتخاب کردند. 
 
دبیر هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی بیان کرد: این دوره از جشنواره ویژگی‌های قابل توجهی داشته که از مهمترین آنها به افزایش سقف سنی برای ثبت نام در بخش دانش پژوهان و فناوران جشنواره از 30 سال به 35 سال اشاره کرد این امر منجر به حضور دانش پژوهانی شد که سال های اول بعد از فارق تحصیلی و مراتب علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی را می‌گذراند. 
 
الهیاری بیان کرد: طرح‌های برگزیده جشنواره خوارزمی اگر چه  همه با نام و مالکیت یک یا چند شخص شناخته می‌شوند، اما در برخی از آنها موسسات و مراکز دولتی و غیر دولتی به عنوان همکار، سرمایه گذار و حامی حضور پیدا می‌کنند. 
 
به گفته وی در به ثمر رسیدن طرح‌های برگزیده این دوره از جشنواره نیز 8 شرکت دانش بنیان، 13 دانشگاه، مرکز پژوهشی و پارک علم و فناوری نقش موثری را داشته‌اند. 
 
دبیر هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی اعلام کرد: 16 طرح برگزیده این دوره از ظرفیت تجاری سازی بالایی برخوردار هستند، 7 طرح در پژوهش های بنیادی برگزیده شده که خوشبختانه یک طرح به تولید انبوه رسیده است. 
 
وی ادامه داد: دو طرح از بخش پژوهش‌های کاربردی، دو طرح توسعه‌ای و 5 طرح نوآوری از برگزیدگان این دوره از جشنواره جوان خوارزمی هستند. 
 
الهیاری با اشاره به بخش دانش آموزی جشنواره تصریح کرد: این بخش که همه ساله با مجوز وزارت علوم – سازمان پژوهش‌های علمی و فناوری، ستاد اجرایی آن در مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، وزارت آموزش پرورش تشکیل و فعال می‌شود از میان7 هزار و 420 طرح مربوط به دانش آموزان و هنر جویان دوره متوسطه که به دبیر خانه‌های استانی جشنواره ارائه شد 894 طرح به عنوان منتخب استانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. 
 
وی ادامه داد: از میان این طرح‌ها 62 طرح به هیئت داوران جشنواره راه پیدا کرد و 33 طرح به عنوان برگزیده طرح دانش آموزی انتخاب شد. 
 
الهیاری گفت: انتخاب و معرفی برگزیدگان فقط حلقه‌ای از یک زنجیره و مرحله‌ای از آغاز راه است که باید توسط دیگر نهادها سازمان‌های مرتبت، صنایع و بخش خصوصی به سرانجام مطلوب برسد در واقع هر یک از طرح ها و مجریان آنها به تناسب شرایط ماهیت و قابلیت‌های فنی و علمی برای تحقیق و توسعه تولید محصول و تجاری سازی باید مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند. 
 
وی بیان کرد: از برنامه ریزان بخش صنعت و دانشگاه تقاضا دارم با اقدامات موثر در تحقق حمایت‌های مادی و معنوی از این استعدادهای برتر بنیان‌های این رقابت علمی با سابقه و معتبر کشور را استحکام بخشند و کاری کنیم که نتایج حاصل از این ارزیابی و داوری‌های سخت گیرانه و موشکافانه منجر به ظهور نسل از کارآفرینان دانش بنیان شود. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار