ارومیه؛

برگزاری همایش یاوران وقف و وقف و رسانه

همایش یاوران وقف و وقف رسانه در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در این همایش گفت: در حال حاضر بسیاری از نیت‌های واقفان در کشور و استان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می‌شود که در برخی موارد نمی‌توانند نیازهای ضروری جامعه و مردم را جوابگو باشند که به همین علت باید فرهنگ‌سازی در راستای تغییر این روند را در دستور کار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این امر نیازمند همراهی و مشارکت بیشتر رسانه‌ها در معرفی بیش‌ از پیش نیازهای جامعه و بیان ضرورت‌های توجه واقفان به این امر است.

جوانبخت یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه وقف در آذربایجان غربی را عدم توجه بیشتر مستأجران موقوفات به پرداخت مطالبه موقوفات دانست و اظهار کرد: اکثر پرونده‌های دادگاهی اداره‌کل اوقاف استان به این موضوع اختصاص دارد .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: البته برخی از مستأجران نیز هستند که در سریع‌ترین زمان، مطالبات موقوفات را پرداخت می‌کنند که باید از آنان قدردانی کرد .

حجت‌الاسلام جوانبخت گفت: سرمایه عظیم فکری موضوع وقف در کشور و آذربایجان غربی، بیان سیره و روش پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در این خصوص است که رسانه‌ها در این بخش نیز می‌توانند موارد لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند .

وی افزود: امسال پیش‌بینی شده بود که ۱۴۰ وقف جدید در آذربایجان غربی به ثبت برسد که این امر در کمتر از ۹ ماه تحقق یافت و امیدوار هستیم تا پایان سال این تعداد به بیش از ۱۶۰ مورد برسد.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی نیز در این همایش افزود: شهدا در زمره بزرگ‌ترین واقفان هستند چراکه از جانشان برای ثبات دین و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذشتند.

خوشدلی با تبریک دهه وقف، گفت: در این دهه با تلاش دست‌اندرکاران وقف، شاهد موج رسانه‌ای و خبری در راستای اشاعه فرهنگ وقف در اقصی نقاط استان بودیم.

خوشدلی تصریح کرد: زمینه گسترش موقوفات و نگاه مثبت به وقف فراهم شده است که آمار و ارقام در سطح ملی و استانی حاکی از این اتفاق مبارک است.

وی با اشاره به روند تصاعدی ثبت موقوفات جدید در استان، اظهار کرد: تعامل اوقاف با رسانه‌ها باعث شد که فعالیت‌های حوزه وقف از حاشیه به متن جامعه وارد شود.

قائم مقام صدا و سیمای آذربایجان غربی گفت: آثار تعامل وقف و رسانه در سطح جامعه مشهود است و موضوع وقف از بین خواص و حقوقدان‌ها به متن جامعه جاری شده است که اتفاق خوبی است.

خوشدلی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی موضوعی در عصر کنونی بدون حضور رسانه میسر نیست، بنابراین رسانه می‌تواند در نهادینه‌سازی فرهنگ وقف کمک‌کار باشد.

وی تصریح کرد: معرفی اسطوره‌های اصلی وقف استان، موقوفات بزرگ، مصارف آن‌ها بر اساس نیات واقفین می‌تواند در اشاعه فرهنگ وقف در جامعه مؤثر باشد.

قائم مقام صدا و سیمای آذربایجان غربی تأکید کرد: معتقدم با توجه به اعتقاد مردم، با تشریح شفاف عملکرد مجموعه اوقاف نیازی به تبلیغ مستقیم وجود ندارد البته رسانه‌ها می‌توانند تکمیل‌کننده کار باشند.

خوشدلی با اشاره به اینکه فرآیند مناسبی برای امانت‌داری از امانت‌های واقفان طراحی شده است، اذعان داشت: اگر در گذشته خبرهای ناگواری از دست‌درازی و تعدی در موقوفات به گوش می‌رسید، امروز جلوی بخشی از آن گرفته‌شده و مابقی نیز با کمک رسانه‌ها احیا می‌شود.

وی بر تبیین حوزه مصارف بر اساس نیات تأکید کرد و گفت: هر جا کار خیریه مناسبی شکل گرفته که اعتماد مردم را جلب کند، رشد مناسبی داشته است.

قائم مقام صدا و سیمای آذربایجان غربی بر نوآوری در موقوفات و نیات تأکید کرد و گفت: نیازهای جامعه می‌طلبد که موقوفات پاسخ درخوری در این بخش‌ها داشته باشد که اداره اوقاف و امور خیریه باید آن‌ها را به مردم و خیرین مشاوره دهد.

وی بر استمرار موج رسانه‌ای در مورد وقف در طول سال تأکید کرد و گفت: البته باید خیرین و واقفان نیز با رسانه‌ها همکاری لازم را داشته باشند و بدانند که تبلیغ کار خیر ریا نیست و می‌تواند به گسترش امور خیر منجر شود.

یادآور می‌شود، در پایان این همایش از فعالان عرصه وقف ،حوزه رسانه قدردانی شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.